In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Juniperus media old gold 9 jaren 9 maanden geleden #34167

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Deze heb ik uit een tuincentrum en zou hiervan iets willen proberen maken indien mogelijk, nog een aantal jaren id grond of potten en trainen?? Wat zouden jullie doen??

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus media old gold 9 jaren 9 maanden geleden #34169

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Om m als overtuigenlijke bonsai te trainen zou ik m eerst idd een ruim aantal jaren in de volle grond plaatsen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus media old gold 9 jaren 9 maanden geleden #34170

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
dankjewel dea, ik zou graag de linkerkant behouden en rechts mss met tijd jins van maken.. Hoef ik dan nu iets te snoeien alvorens id grond planten? Zou graag een cascade stijl mettertijd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus media old gold 9 jaren 9 maanden geleden #34373

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
De plant doet het goed in volle grond (deze word jaarlijks omgespit en bemest), ik geef het 3 à 4 jaar, ik moet om de zoveel tijd een cirkel spitten rond de plant toch? Kan ik iets doen wat betreft snoei ook??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus media old gold 9 jaren 9 maanden geleden #34374

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Rond spitten klopt inderdaad, dit kun je doen om ervoor te zorgen dat je een compacte wortelkluit houg, dit maakt het oppotten in een later stadium gemakkelijker en zorgt ervoor dat je tegen die tijd niet veel wortelsnoei toe hoeft te passen om hem passend in een pot te krijgen.

Wat snoei van groen betreft zou ik niet teveel doen, groen groei = wortelgroei en zal hem sterken.
Wel kun je zodanig snoeien dat er voldoende licht en lucht in blijft komen. Dit zal groei vanuit de stam en kort erbij bevorden, wat het vormen later ook weer gemakkelijker maakt.

Wil je (redelijk) vlot een dikke stam krijgen, snoei dan met name de zijtakken kort en laat de top doorgroeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus media old gold 9 jaren 9 maanden geleden #34379

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Wel bedankt van harte, ik ben al heel wat wijzer met dit antwoord !
Ik zou dolgraag een cascade stijl ontwikkelen, dus alle 'overbodige' takken mogen goed kort worden gesnoeid? Uitgezonderd de top dan..
Mag ik gewoon plantenvoeding geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus media old gold 9 jaren 9 maanden geleden #34380

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je wilt dat de stam dikker wordt, moet je zo min mogelijk verwijderen. Diktegroei krijg je door zo veel mogelijk loof te laten zitten.

Tapsheid krijg je door dat loof ook nog eens zo veel mogelijk verspreid te laten langs de stam.

Je moet wel zorgen dat je o ptactische plekken kleine groene takjes laat zitten: Daar kan je dan later de kroon uit opbouwen, nadat je de dan te dik geworden takken weg haalt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus media old gold 9 jaren 8 maanden geleden #34579

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Ik ben nu sterk aan het twijfelen, mss maak ik er een gebogen opgaande stijl van of zoiets.. Of weet er toevallig iemand welke keuze stijl het best voor deze soort zou kunnen zijn? Coniferen zijn mij minder bekend eig, ook geen ervaring mee..

Bedankt leatherback voor je uitgebreide reactie ook, je bedoeld de kroon ve tak? Ik laat hem zeker nog geruime tijd in volle grond groeien maar zou hem tegelijk willen trainen ook, kan dit en moet men met iets rekening houden tenzij de draad op tijd herbinden? Zo min mogelijk snoei, got it ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus media old gold 9 jaren 8 maanden geleden #34580

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
wat *ik* doe met junipers in de volle grond..

Ik zet de stamlijn in het draad, en bepaal welke takken ik later wil gebruiken in de boom. Die takken hou ik continu kort, door terug te snoeien voor lange uitschieters verhouten (bruin worden). Zo hou ik altijd loof vlak bij de stam. Eventueel kan je de aanzet van de tak aan de stam ook in het draad zetten, maar dat doe ik niet; Ik ga er vanuit dat de takken later uit moeten groeien tot de gewenste dikte.

De overige takken ontdoe ik de eerste 10-20cm van het loof, en geef ze met draad een paar bochten. De tak zelf laat ik zoveel mogelijk horizontaal weg groeien van de rest van de plant: Zo heb je EN maximaal zon oppervlak voor die takken, en krijgt de stam met de te behouden loof toefjes het meeste licht. Later worden al deze takken op 20cm afgeknipt en kunnen er yins van gemaakt worden.

Ik zal er aan proberen te denken dit weekend een foto te maken van zo'n jeneverbes welke ik van het voorjaar ingezet heb.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts