In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Gezocht: Beginners boompje(s) 9 jaren 8 maanden geleden #34367

  • Alice.Huisman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum, dus weet de weg niet heel erg goed.

Al jaren heb ik (grote) interesse in bonsai boompjes, veel over gelezen en uren gekeken. Nu dan toch echt de stap zetten en een poging wagen, bonsai boompjes.

Nu heb ik van de week zaadjes besteld van:
Betula Pendula (berken boompjes)
Buxus Sempervirens (buxusjes)
Acer Palmatum atropurpureum (rode Japanse esdoorn)
Acer Palmatum (Japanse esdoorn)

Deze mogen nog eventjes flink groeien en tot die tijd wil ik kijken of ik überhaupt bonsai boompjes in leven kan houden. Ik wil dus graag bonsai boompjes aanschaffen, boompje of 2/3.
Mijn vraag nu vooral is dus, welke soorten boompjes kan ik het beste aanschaffen (het liefst verschillende soorten) en vooral waar? Omdat het mijn eerste boompjes zijn, wil ik er niet té veel geld aan uit geven, stel dat ik ze onverhoopt toch vermoord...
De boompjes (Ficus Ginseng) uit de tuincentra/supermarkten zijn niet zo mijn boompjes... Ook ben ik bang dat deze boompjes niet gezond zijn en dus, als beginner, erg lastig zijn? Of zit ik er nu helemaal naast? Ik hoor het graag.

Wil erg veel leren en sta overal voor open, maar bovenal wil ik het zelf onder vinden. Try and error, daar leer je toch het meeste van.

Alvast heel erg bedankt! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht: Beginners boompje(s) 9 jaren 8 maanden geleden #34368

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Mijn insziens kun je het beste beginnen met gewone tuinstruikjes, zoals kleine dennesoorten als juniperessen of kleine tuinboompjes als acers.

Op you tube kun je veel voorbeelden vinden van hoe je deze kunt omtoveren tot bonsai.

Wel zou ik aanraden om niet zoals in de filmpjes direct het hele pakket te doen van ompotten, snoeien en bedraden. Maar naar aanleiding van informatie die je hier op het forum o.a. te vinden de stappen te doen in de juiste tijd van het jaar.

Met dit soort boompjes kun je voor zo'n 50 euro 3 hele leuke boompjes hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht: Beginners boompje(s) 9 jaren 8 maanden geleden #34370

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Welkom op dit forum. Onderstaande websites hebben leuk (klein) startmateriaal.
Bij Hoka En kan je ook in de kassen gaan kijken naar (heel veel ) boompjes.

www.hoka-en.nl/

www.bonsaifocus.com/webshop.html

Ulmus is een sterke soort, maar ook koreaanse beuk, haagbeuk, appel kunnen als loofboom heel goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht: Beginners boompje(s) 9 jaren 8 maanden geleden #34372

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Iwan Roos in Schoonhoven heeft heel veel mooi startmateriaal voor niet te veel geld. www.kwekerijroos.nl
Even bellen voor een afspraak en op zaterdagochtend even naar Schoonhoven.
Iwan is nog een aardige en gedreven vent die echt weet waar hij het over heeft!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht: Beginners boompje(s) 9 jaren 8 maanden geleden #34381

  • Alice.Huisman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ontzettend bedankt voor de snelle reacties, hier kan ik wel wat mee!

Zijn de boompjes gewoon bij tuin centra te koop? Dan ga ik daar morgen eens naar kijken. Haal liever boompjes die ik vast kan houden voor ik ze aanschaf en Schoonhoven is voor mij helaas echt te ver vanuit Maastricht en alleen ov...

Meeste zijn buiten boompjes denk ik?

Vandaag mijn zaadjes binnen gekregen, nu goed uit zoeken hoe ik ze het beste kan gaan zaaien. Zoals waar, wanneer en de voorbereidingen. Hoop vooral dat de berk gaat lukken, heb daar zo een gaaf idee in gedachten voor!

En de buxus (bag end... hihi), ook kijken of ik daar figuurtjes in bonsai formaat mee kan maken.

Mag ik bij vragen deze hier in het topic stellen? En is er een boek die je moet hebben als bonsai eigenaar? Dan hoor ik t graag, wel voor beginner natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alice.Huisman.

Gezocht: Beginners boompje(s) 9 jaren 8 maanden geleden #34385

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
natuurlijk uitgezaaide berk jes zijn op dit moment overal te vinden en gratis mee te nemen. Ik heb er afgelopen week wel 10 uit t grind in de tuin getrokken. Misschien even wachten tot eind augustus maar die zaailingen hebben een goede kans van overleven. Houdt ze beschut en uit de zon. Als ze groeien een klein beetje mest.
Beschermen tegen vorst. Dan heb je volgend voorjaar een vliegende start!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren