In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40597

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Verder wou ik graag gaan beginnen met de uitschieters te snoeien aangezien ik hem niet durf te verpotten met dit weer..
Het is hier al bijna 2 week 30-40 graden in de shaduw, laatst 43!

Mijn vraag is nou, kan ik mijn boompje wel snoeien met deze temperaturen? Ik ben niet van plan om drastisch te snoeien en wil alleen maar hier en daar wat uitschieters wegknippen. Zelf denk ik dat de boom het wel aankan omdat het een tropische boom is en hij juist van een lekker zonnetje houdt. Ik heb hem nu de hele dag buiten staan in half shaduw op de hete middag en de rest van de dag in de volle zon. Ik moet hem wel 2 keer per dag water geven met deze temparaturen maar dan is het ook echt nodig en is de grond zo droog dat het bijna verkorrelt in je hand.. Kan dit geen kwaad? Want 2x water geven is best veel voor zo'n plantje toch?

Sorry voor al de vragen hoop dat niemand zich eraan stoort, maar zoals ik al zei.. Ik heb me veel ingelezen alleen ben toch nog wat onzeker zo..

Groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40598

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0

wardcoysman schreef : raar dat niemand nog de opmerking gegeven heeft over de bonsai pokon .. dat jullie geen akadama voorstellen ofzo


Is dit ook te halen in een normaal tuincenter? Of moet je daarvoor echt een bonsaishop hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40600

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Als je twee keer per dag water geeft en de grond nog steeds gortdroog is moet het daar wel heel erg warm zijn. Of je geeft op een aparte manier water, dat kan ook. Mag ik vragen hoe je de boom bewatert?

Groeten, Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40604

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Jaa het is hier ook echt heel warm, hitte golf! Ik haal water uit het meer met een gieter (met sproeikop) en giet het over de boom heen (zodat alle blaadjes ook bespoeit worden).. Gooi er denk ik een halve liter tot liter overheen en heb er ook zon plaatje onderzitten zodat er een klein laagje water net onder de pot zit wat verdampt enzo.. En als ik heb gedaan met de gieter dan loopt er heeel veel uit de onderkant!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40605

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Nou het was een hele ervaring, en vond het best eng om te doen maar heb hem gesnoeit.
Heb er eerst wel meer dan een uur voor gezeten en veelste veel gerookt om toch maar aan de slag te gaan, toen ik eenmaal begon had ik nog niet eens een eind-idee.. Ik dacht gewoon ik begin met de uitlopers en we kijken wel waar het uitkomt.

Tot me verbazing begon ik toch steeds meer zelfvertrouwen te krijgen en kreeg een idee met in elke vorm ik mn bonsai wou maken!
Ik heb even snel drie touwtjes vastgebonden om toch een klein beetje vormgeven te geven.

Dit is het resultaat:
Voor de snoeibeurt: imgur.com/UK4drO3
Na de snoeibeurt: imgur.com/Ljw5Cmv


Jullie zullen vast niet heel veel verschil zien maar voor mij is er behoorlijk wat verranderd.
Groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40607

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
als je al maanden aan het lezen en opzoeken was over bonsai zou je toch moeten weten dat touw geen standaard materiaal is..

maar je jeugdig enthousiasme en onbezonnenheid en ongeduld moet je wel mee opletten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40622

  • Justinvd
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 2
Over het watergeven, waarschijnlijk is de grond minder droog dan je denkt. De bovenlaag van aarde droogt veel sneller op dan de onderlaag vanwege de zon die erop staat. Je kan me behulp van een sateprikker kijken hoe droog de grond is en besluiten of hij wel water nodig heeft, want een te natte grond is ook niet goed voor de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40623

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Justinvd schreef : Over het watergeven, waarschijnlijk is de grond minder droog dan je denkt. De bovenlaag van aarde droogt veel sneller op dan de onderlaag vanwege de zon die erop staat. Je kan me behulp van een sateprikker kijken hoe droog de grond is en besluiten of hij wel water nodig heeft, want een te natte grond is ook niet goed voor de boom.


Ik gebruik nooit sateprikkers en kijk niet hoe nat het nog onder de droge bovenlaag is. Met een goed drainerend substraat kun je water geven vrijwel zovaak en zoveel je wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 9 maanden geleden #40640

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0

Alex Waeytens schreef : als je al maanden aan het lezen en opzoeken was over bonsai zou je toch moeten weten dat touw geen standaard materiaal is..

maar je jeugdig enthousiasme en onbezonnenheid en ongeduld moet je wel mee opletten..


Jaa heb je helemaal gelijk ik en weet ik ook wel. Heb alleen nog geen draad.. Moet ik nog bestelle en had dit er maar heel even in gedaan om te kijken wat er leuk uit zou zien!

Sommige blaadjes hebben bruine vlekjes aan de zon kant, betekent dat ze teveel zon krijgen? Want ze hebben natuurlijk altijd in een tuincenter gestaan dus zijn daar niet aan gewend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren