In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42577

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
foto

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42578

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
foto

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42579

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
loof is al mooier zonder al die roste naalden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42580

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
loof is al mooier zonder al die roste naalden

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42581

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Dat ziet er al heel wat beter uit zeg! Die schimmel is inderdaad een goed teken! Ziet eruit alsof het zo wel goed komt fingers crossed B)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: philippeperriens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42583

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik zag je topic nu pas voor het eerst.
Wel een fraaie boom met potentieel, ik weet niet of je het al weet maar bij dennen kan je de werkzaamheden best spreiden per jaar.
Wat je nu hebt gedaan is denk ik momenteel de beste opsie en dan vanaf volgend voorjaar goed bemesten te beginnen met visemulsie en dan daarna met biologisch mest en die vervolgens opvoeren in hoeveelheid (1* per 3 a 4 weken bemesten).
Verder dan in de daaropvolgende winter vormen (als hij goed is op krachten is gekomenen anders nog een jaartje doorgaan met goede zorg).
Het daaropvolgend voorjaargewoon weer goed verzorgen en als alles goed blijft gaan kan je hem het voorjaar dat daarop volgt oppotten in een bonsai pot.
Ikzelf heb dit jaar een onconventionele manier gebruikt om mijn pinus strobus aan te sterken die verzwakt was.
Namelijk : ik had hem verpot in meer draainerend omdat hij verzadigd was qua potgrond en daardoor ook te nat bleef staan toen heb ik hem 3 keer bemest met visemulsie en toen met het onconventionele namelijk ik bemesten hem op naalden en de grond met het spoelwater uit mijn aquariumfilterwater en daarmee heb ik hem tot eind augustus bemest en daarna met PK vloeibaar mesten hiermee is hij goed op kracht gekomen en hij heeft zelfs aan wat backbudding gedaan wat zeer weinig voorvalt bij deze soort .
Dus als je iemand kent met een aquarium probeer via hem aan dit soort spoelwater te komen want hier blijkt het een zeer doeltreffende manier van bemesten te zijn geweest.
Ik heb het dit jaar bij het meeste van mijn bomen gebruikt als bemesting en ik had goede resultaten bij al deze bomen ( mooi groen loof ,veel nieuwe groei die niet als waterscheuten uitgroeide ) .
Mijn geluk ligt daarbij wel dat aquarium houden ook een hobby van mij is en in mijn 2 meter 50 aqua met grote vissen aardig wat afvalstoffen in mijn filterwatten terecht komen en ik dus geregeld de kans heb om mijn mestwater te oogsten.
Wat je wel volgend jaar kan doen is de nieuwe kaarsen bijnijpen (de zwakke delen laten uitgroeien en bij goed groeiende delen de langste bijnijpen tot de lengte van de minder lange) het daarop volgend jaar moet je dan weer anders omgaan met het nijpen maar als je daar meer info over wil kan ik je daarover wel info geven lente 2017.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42584

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Gelukkig alles goed gegaan. Snap alleen niet waarom je split hebt gebruikt. Dit absobeerd geen water en kan dus je toekomstige nieuwe wortels die daarin gaan groeien ook niks bieden. Wil verder geen discusie over grond maar vroeg me af waarom je hebt gekozen voor split.

Rixhard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 5 maanden geleden #42586

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
hey richard

Is wel een goeie opmerking. IK heb alleen split rond de kluit gestort om de bloempot waarin hij stond te vervangen. Om hem een super
drainerende korf te geven, die de kluit toch goed beschermd; een vochtige omgeving creëert; en lucht aan de wortels toelaat.
Eigenlijk dus niet echt een verpotting. Ik ben van plan om hem in zijn huidige kluit te laten recupereren, en terug wat gezonder te maken, alvorens ik hem echt verpot.
IK heb er wel aan zitten denken om toch een klein beetje turf er door te mengen; maar misschien dat ik dat in het voorjaar wel zal doen... Wat denken jullie ervan?

Ik ga de pot trouwens ook met noppenfolie omwikkelen, om de kluit toch wat extra bescherming te geven tegen de vrieskou.

ik heb tijdens het vervangen van de pot ook gezien dat het grondmengsel waarin de boom staat; ook wel veel fijne steentjes bevat; dus ik denk wel dat het nog vrij goed afwatert...

@ steven; bedankt voor deze tips; ik heb trouwens in een vorig bericht over pinussen gelezen dat jij je pinussen besproeid met een visemulsie oplossing? Zou ik dat voor deze boom ook doen (en waar haal ik dat spul eigenlijk? of is dat vergelijkbaar met het spoelwater uit een aquarium? Is het vanwege de winter momenteel niet nodig op de besproeien? )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by philippeperriens. Reden: tekst toevoegen

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 5 maanden geleden #42587

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik zou er nu niet meer mee rommelen, gewoon zo laten, minstens een jaar tot je goede groei ziet. Dan verder kijken. In mijn ervaring is het verpotten van dennen lastig, de wortels zijn gevoelig en houden niet van snoei of andere ingrepen.

Die split houdt toch wel vocht vast en laat bovendien frisse lucht door waardoor de "binnenkluit" hopelijk ook beter opdroogt.. Dennen hebben het, zeker in een pot, liever (te) droog dan (te) nat... En die schimmel ook, alhoewel je dat misschien niet zou denken van schimmel. Voor de langere termijn zijn er idd betere substraten denkbaar dan spilt, maar for the time being... idd vorst en neerslag vermijden...

Visemulsie maar bijvoorbeeld ook zeewierextract kun je bij online winkels kopen. Growshops bijvoorbeeld;-)

Dat aquariumwater heb ik geen ervaring mee. Zou me kunnen voorstellen dat dat heel mild is.. lage concentratie voedingsstoffen...

mijn 2 cent....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 5 maanden geleden #42588

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Je kunt natuurlijk al wel na gaan denken over hoe je hem wilt gaan vormen!

Je hebt veel keuzes en plenty takken!
Maar je hebt bijvoorbeeld ook aardig wat wagenwielen en tegenoverstaande takken die zo typisch zijn voor dennen... en die je op moet lossen... uitdaging!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren