In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

help mijn bonsai staat niet meer stevig 7 jaren 9 maanden geleden #52156

  • marav
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Dit is mijn eerste en enigste bonsai. Ik Zou er graag nog een bij willen alleen dat mag van me moeder niet aangezien ze op mijn kamer niet genoeg zonlicht krijgen moet ik hem beneden neerzetten en me moeder is er niet echt gek op
Dus als jullie verder nog tips hebben hoe ik het beste mijn bonsai moet verzorgen hoor ik het graag (wel graag in makkelijke taal haha)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help mijn bonsai staat niet meer stevig 7 jaren 9 maanden geleden #52162

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mensen, dit is een gewone kamerplant. Oude aarde een beetje verwijderen. Laagje potgrong in de pot. Plant er in. Aanvullen met potgrond. Dan bij voorkeur buiten in half-schaduw zetten. Als de plant nog een beetje energie heeft, zou hij over een wek of 3, 4 aan de groei moeten zijn.

Ga bij dit soort planten niet rommelen met akadama. Nergens voor nodig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Pim de Vreede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help mijn bonsai staat niet meer stevig 7 jaren 9 maanden geleden #52164

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik volg Leatherback. Zorg dat je plant stevig staat na verpotten. Vooral waterhuishouding is belangrijk. Daarom moet er een gat zijn in beide schalen. Of je moet na elke waterbeurt als het water is doorgelopen de onderschaal leeggieten. De grond mag vochtig zijn na watergeven, maar tussendoor wat opdrogen. Bemesten zoals een kamerplant, zie de verpakking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help mijn bonsai staat niet meer stevig 7 jaren 9 maanden geleden #52167

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Een deel van mijn kamerplanten staan in een deel akadama en zeker ficussen doen het opvallend beter er in. Persoonlijk vind ik het veel voordelen hebben.

@lb wat bedoel je met "rommelen met akadama?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help mijn bonsai staat niet meer stevig 7 jaren 9 maanden geleden #52178

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik bedoel dat er in mijn optiek veel te veel mensen aanraden om akadama te gebruiken waar dat zeker niet alleen maar voordelen heeft. Het vereist een zeer grote regelmaat in verzorging; Een lang weekend weg zijn of vergeten de planten te gieten kan al funest zijn. Reguliere potgrond is voor heel veel mensen die een leuke plant hebben staan prima. Er groeien maar weinig planten in de wereld in substraat zoals gebruikt bij bonsai. De meeste staan in een mengsel van compost/humus met zand/grit/stenen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help mijn bonsai staat niet meer stevig 7 jaren 9 maanden geleden #52187

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
de regelmaat in de verzorging ok, maar dat is toch ook één van de eerste stappen richting bonsai die je moet zetten toch. Elke dag met je gietertje langs je planten passeren om eens te kijken of er geen dorst heeft :lol: Als je interesse hebt in bonsai zal je toch ooit die stap(pen) met je gietertje elke dag moeten zetten.

Ik denk ook dat het veel aangeraden wordt omdat mensen er goede ervaringen mee hebben. Ik heb net meer moeite om planten in potgrond gezonder te houden. En vergeet net die water te geven omdat die dan niet in mijn dagelijkse route komen te staan :lol:

Niet dat ik voor geen één plant potgrond ga gebruiken, maar is meestal een mix met inderdaad zand/grit/stenen/akadama/perliet/...
Hoe vaak gebruik jij puur potgrond? En welke toepassingen dan?

Ik gebruik het enkel voor jonge planten en éénjarige planten. En een mix met lavasteen,... en kwaliteitspotgrond voor mijn citrussen. Want je hebt een groot verschil met potgrond van de "aldi" (niks tegen de aldi maar je verstaat wel :P ) en kwaliteitspotgrond.

@mara mijn excuses om even je topic met deze kleine discussie op te vullen :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help mijn bonsai staat niet meer stevig 7 jaren 9 maanden geleden #52189

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Al mijn kamerplanten staan in potgrond van de Gamma. Van mijn 2 1/2 meter hoge ficus tot de 10cm hoge cactusjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help mijn bonsai staat niet meer stevig 7 jaren 9 maanden geleden #52200

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Kamerplanten doen het hier al vele, vele jaren goed op pure potgrond wat de ene keer bij een bouwmarkt en de andere keer bij de Aldi wegkomt. Voorwaarde voor een lang en gezond leven is wel dat ze de juiste standplaats en verzorging krijgen. Dat lukt alleen met de juiste kennis van de betreffende plantsoort die bij voorkeur vóór dat de plant gekocht is eigen gemaakt is. Is aan die voorwaarde niet voldaan dan zullen rare fratsen zoals ze op akadama zetten e.d. ze echt niet redden. Simpelweg gezegd, een kamerplant die te nat of te droog staat is het gevolg van een verzorgingsfout, niets meer en niets minder.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts