In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 7 maanden geleden #53767

  • Jeffrey M
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal
De boom groeit erg goed. Veel nieuwe topjes. Maar valt wel elke dag veel uit, vooral na licht aanraken of schudden. Is dat normaal? (De verkleurde blaadjes)
Ik geef nu op jullie advies 2a3 keer per week water. Maar heb toch een 3in1 meter besteld ivm het uitvallen.
Is afentoe nieuwe potgrond voldoende? Of moet er extra mest of voeding bij?
En moet ik met snoeien ook de kale takken weg knippen?
Mvg beginner jef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 6 maanden geleden #54159

  • Jeffrey M
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de 3 in 1 meter nu een paar weken in gebruik. Maar het gaat niet helemaal goed volgens mij. Hij heeft 1a2 dagen na het water geven al aan dat hij droog is. Meestal stand 2a3 in het rood. (Droog) maar de grond is echt nog behoorlijk vochtig. Ook is de boom nog steeds vrij kaal en valt hij nog dagelijks uit.
Hebben jullie enig idee wat ik hier het best mee kan doen? Of moet ik gewoon blind vertrouwen houden in de 3 in 1 meter??? Het is een bosmere ph moist en ph meter.
Bvd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 6 maanden geleden #54161

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Jeffrey M schreef : Ik heb de 3 in 1 meter nu een paar weken in gebruik. Maar het gaat niet helemaal goed volgens mij. Hij heeft 1a2 dagen na het water geven al aan dat hij droog is. Meestal stand 2a3 in het rood. (Droog) maar de grond is echt nog behoorlijk vochtig. Ook is de boom nog steeds vrij kaal en valt hij nog dagelijks uit.
Hebben jullie enig idee wat ik hier het best mee kan doen? Of moet ik gewoon blind vertrouwen houden in de 3 in 1 meter??? Het is een bosmere ph moist en ph meter.
Bvd


Als je constateert dat de grond vochtig is en een metertje zegt dat het droog is, waar vertrouw je dan op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 6 maanden geleden #54162

  • Jeffrey M
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Daar gaat het juist om!!!
Mij werd deze meter op dit forum geadviseert omdat de boom blijft uitvallen. Maar hij maakt het voor mij niet makkelijker qwa water geven.
Hoe vochtig moet de grond zijn blijft dus mijn vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 6 maanden geleden #54164

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Vreemd, ik heb er twee en ze werken goed (verschillende merken). Het verschilt ook wat met de grondsoort... En heel precies zijn die dingen niet (vooral de ph). Maar als één van mijn meters hier aangeeft dat de grond droog is, dan is zo ook werkelijk droog. Zeker nu met die warme dagen geweest gaven ze snel droge grond aan en effectief... Voor mij een perfect hulpmiddel en een goede indicator.

Mijn excuses dan dat ik dit aanbevolen heb, maar dat dit bij jou niet blijkt te werken. Ik neem altijd alle niet gekalibreerde meters met een korreltje zout, de meter kan ook stuk zijn of niet goed geplaatst. Maar dat je grond vochtig is en de meter geeft droge grond aan heb ik wel nog niet meegemaakt. Wat geeft de meter aan als je hem in bv een emmer water steekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 6 maanden geleden #54166

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Probeer eens of je de boom op een digitale weegschaal kan zetten. Weeg en je zult het verschil in droog of nat zien. Naar verloop van tijd kan je het verschil zelf wel voelen. Ook kan je een sateprikker oid in de grond steken. Als deze vochtig blijkt of droog kan je hier je watergift op aanpassen.
Succes,
Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 6 maanden geleden #54176

  • Jeffrey M
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben juist heel blij met jullie hulp en andwoorden !!! Ik heb hem nu in een bak met water staan en hij geeft precies het midden aan in het groen. Dus zal wel aan de meter liggen denk ik. Nu op zoek naar een bon haha bedankt iig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 6 maanden geleden #54183

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nooit op dat soort dingen vertrouwn. Je hebt je eigen zintuigen die prima aangeven of iets nat of droog is.

Ga op jezelf vertrouwen en doe die electronica weg. Je denkt toch niet dat kwekerijen een metertje gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 6 maanden geleden #54189

  • EdHartman
  • EdHartman's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Klein stukje onkruid werkt ook voor mij.
Als ik zei dat de grond licht van kleur wordt is dat voor mij een teken dat het vrij droog is (Ik heb het hier dus over potgrond).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by EdHartman.
Inloggen Registreren