In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53715

  • EdvanKempen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben een nieuweling op dit gebied. Ik heb op mijn verjaardag 3 bonsai's in een potje gekregen. Ik ben tevreden over de beweging van deze bonsai's maar de stammen van deze bonsai's zijn vrij iel. Van 1 van deze bonsai (Acer Plamatum) groeien de haarwortels uit de potje ter grootte van 10 cm lang, 4 cm breed en 4 cm diep. De acer grootte is inclusief de pot 14.5 cm hoog.

Kan ik deze bonsai's nu, 21 augustus 2016, zonder aan de (haar) wortels te komen verpotten in plastieken groeipotten ( diameter 50 cm). Ik woon in een appartement. Of moet ik wachten op de juiste seizoen ( Voorjaar voor de een en najaar voor de ander) volgens de diverse forums en website info?

Graag jullie advies.

Mvg

Ed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53717

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Nu zou ik dit niet doen, in geval het echt nodig blijkt kun je ze pot incluis in een grotere pot met grond zetten, dan zoeken de nu reeds uit de drainage gaten gegroeide wortels naar nieuwe grond en kun je dan in de vroege lente verpotten in alle veiligheid.

Ik neem aan dat ze op het balkon staan en niet binnen?

Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdvanKempen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53718

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Overpotten in een grotere pot zonder aan de wortelkluit te rommelen kan op ieder gewenst moment. Moet er wel aan de wortelkluit gerommeld worden kan er beter gewacht worden tot het juiste tijdstip.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdvanKempen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53719

  • EdvanKempen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Heren Roussel en Dijk,

Mijn dank voor jullie antwoord. Maar ik raak een beetje in de war. De een zegt met pot en al de andere zegt hoeft niet je kan zo in de groeipotten plaatsen als je niet aan de wortels rommelt. Even logisch nadenken van mijn kant.

Het idee is om deze bonsai's voorzichtig uit de kleine potten te halen en dan met kluit en al in die groeipotten te plaatsen voor de komende 4-5 jaar op mijn balkon en te laten groeien tot een taps lopende stam van een diameter 5 - 7 cm door de takken te laten groeien. De grootte wil ik brengen tot 50 -60 cm. Dus op deze hoogte alle grotere tak uitbloeisels afsnoeien.

Ik vind het jammer om ze met pot en al in deze groeipotten te plaatsen. Trouwens de drainage gaten gaten zijn bedekt met gaas. Bij die kleine acer bonsai groeit nu echt de haarwortels uit het potje. Dus dan zal de wortels in de grond uit de pot groeien en de pot helemaal bedekken met de wortels.

Ik begrijp de beweegreden van David Roussel, maar ik ga de methode van Jan Dijk uitvoeren. Dus komende weekend dit even doen.

heren,

Nogmaals mijn dank voor jullie snelle respons.

Ed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53720

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Misschien nog een tip:
je zou ze in een vijvermandje kunnen zetten ipv een pot dit voorkomt dat de wortels gaan rond groeien krijg je een mooi compact wortel gestel

zie hier info hier over:
bonsaicolumns.blogspot.nl/2016/08/het-ge...jvermandjes.html?m=1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53721

  • Adorian88
  • Adorian88's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 101
  • Ontvangen bedankjes 39
Ed,

Soms kan verschillende informatie verwarrend zijn en elkaar tegenspreken. Het grappige is dat beide adviezen correct zijn. Het is niet nodig het boompje nu te verpotten vanwege de wortels die uit de pot komen. Je zou dit in de lente kunnen doen, om dan gelijk aan de wortels te werken. (controleren, spreiden en waar nodig snoeien) Echter als je niet kan wachten en je gaat voorzichtig te werk dan kan je het ook nu zonder problemen. Je klink enthousiast, dus gewoon lekker mee aan de slag gaan dit weekeind.

In beide gevallen moet je er niet op rekenen dat er dit jaar nog veel groeit. De plant gaat toch settelen en krijgt die groeipot (trainings-pot) niet gelijk vol met wortels. Volgend groeiseizoen zal hij laten zien wat hij waard is.

Succes met kweken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdvanKempen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53723

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou pas in het voorjaar aan de slag gaan. Dan kan je meteen de wortels spreiden snoeien etc. Als je nu de boel in een grotere pot zet, moet je =ze er in het voorjaar zowieso uithalen om te voorkomen dat je wortels een bende zijn.

nu gewoon de bakken maken waar ze in komen. In het voorjaar oppotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53724

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Welke potten gaat u gebruiken?
Ik ben nl. ook op zoek naar grote trainingspotten die niet te duur zijn. Ik heb er redelijk veel nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53726

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

EdvanKempen schreef : Heren Roussel en Dijk,

Mijn dank voor jullie antwoord. Maar ik raak een beetje in de war. De een zegt met pot en al de andere zegt hoeft niet je kan zo in de groeipotten plaatsen als je niet aan de wortels rommelt. Even logisch nadenken van mijn kant.

Het idee is om deze bonsai's voorzichtig uit de kleine potten te halen en dan met kluit en al in die groeipotten te plaatsen voor de komende 4-5 jaar op mijn balkon en te laten groeien tot een taps lopende stam van een diameter 5 - 7 cm door de takken te laten groeien. De grootte wil ik brengen tot 50 -60 cm. Dus op deze hoogte alle grotere tak uitbloeisels afsnoeien.

Ik vind het jammer om ze met pot en al in deze groeipotten te plaatsen. Trouwens de drainage gaten gaten zijn bedekt met gaas. Bij die kleine acer bonsai groeit nu echt de haarwortels uit het potje. Dus dan zal de wortels in de grond uit de pot groeien en de pot helemaal bedekken met de wortels.

Ik begrijp de beweegreden van David Roussel, maar ik ga de methode van Jan Dijk uitvoeren. Dus komende weekend dit even doen.

heren,

Nogmaals mijn dank voor jullie snelle respons.

Ed


Ik had begrepen dat de wortels door de gaten door gegroeid waren, foute interpretatie van mijn kant.
Indien wortels door de gaten groeien en ook al ben je voorzichtig dan ga je vaak deze wortels beschadigen waardoor de plant een flinke dreun kan krijgen en soms loopt het wel fout af ook.

Ik denk dat het verstandig zou zijn om alles klaar te maken en gewoon in het voorjaar alles uitkammen bij de wortels en zo meteen voor een goede stam zorgen in de toekomst of toch de intentie tot ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten van bonsai in groeipotten 7 jaren 7 maanden geleden #53728

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
sorry off topic
Tom je hebt een pb !

on topic
heb je foto's van je boompjes geeft een beter beeld bij de vraag :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts