In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 5 maanden geleden #54925

  • BLCKPSTV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik ben bereid het lange traject van bonsai kweken te beginnen. Nu heb ik al reeds twee granaatappel boompjes ter beschikking die net 3 jaar oud zijn.
Met één ervan zou ik er een bonsai willen van maken, de ander laten doorgroeien.

Ik weet dat ik voor de herfst moet beginnen snoeien en dit zo kort mogelijk zodat ze zo min mogelijk verder schiet.
Indien mogelijk zou ik deze post willen gebruiken als discussie en opvolging doorheen de groei.

Voornamelijk tips nodig en beetje 'guidance' bij het snoeien waar ik moet stoppen en wat ik moet overhouden. Ik heb al een en het ander opgezocht en heb ook al uit zaad proberen ontkiemen, maar dat was tevergeefs.
Voor ik begin met snoeien ga ik ook nog alles eens goed opfrissen en heb dat de info uit deze post me genoeg begeleid in het creeren van een mooie bonsai boom.

Het boompje zag er zo uit voor de zomer.





Opvolgende foto's is van vandaag 10 okt. 2016.
`




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BLCKPSTV.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 5 maanden geleden #54926

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Welkom op je reis!

Om maar met de deur in huis te vallen: die plantjes zijn nog te weinig ontwikkeld om al als bonsai in training te gaan. Ze moeten eerst nog dikker worden. Overigens is granaatappel in Nederland niet winterhard voor zover ik weet, dus je zou ze een past jaar in een flinke pot kunnen zetten, in de winter in schuur of garage en in het voorjaar naar buiten en een paar jaar ongestoord laten groeien.

Je zou ook voor een inheemse soort kunnen gaan, dan is het overwinteren minder problematisch. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 5 maanden geleden #54978

  • BLCKPSTV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok over hoeveel jaar spreken we dan 2 a 3 of langer. Momenteel hebben ze telkens in de winter in een pot op de zolder gestaan die goed verlicht is.
Misschien begin ik ondertussen met het kiemen van een andere bonsaiboom uit zaad. Dan kan ik deze nu in de grond steken. In pot weliswaar.

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 5 maanden geleden #54979

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

BLCKPSTV schreef : Misschien begin ik ondertussen met het kiemen van een andere bonsaiboom uit zaad. Dan kan ik deze nu in de grond steken. In pot weliswaar.


Misschien toch even melden dat er niet zoiets bestaat als bonsaiboomzaad... Even verduidelijken: een bonsai is een gewone boom die door een aantal ingrepen verkleind is,of klein gehouden is. Zaad van welke boom dan ook groeit uit tot dezelfde boom, zaad van een bonsaiboom groeit uit tot een "normale" boom.

Groetjes,

Luc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 5 maanden geleden #54980

  • BLCKPSTV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Misschien heb ik dat verkeerd geformuleerd. Maar dat wist ik wel degelijk al. Toch bedankt!

Groeten

Quinten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 5 maanden geleden #54981

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
je kan ook in het voorjaar zaailingen zoeken scheelt je weer een jaartje of gewoon wat bij tuincentrums rond kijken voor wat matteriaal waar je alvast wat op kan oefenen met vormen en bedraden etc niet te duur en toch leuk om te doen en als er eens eentje doodgaat is het wel jammer maar heeft het je niet een hoop geld gekost

succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 5 maanden geleden #54982

  • BLCKPSTV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja dat is inderdaad wel beter, ik had ook in gedachte om een beginnend boompje van Japan mee te brengen naar huis in november. Maar dat zou wel eens nodeloos een dure zaak kunnen worden! Ik ga eens op bezoek bij de lokale tuincentra dus! Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 5 maanden geleden #54991

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

BLCKPSTV schreef : Ok over hoeveel jaar spreken we dan 2 a 3 of langer.


tja, zo lang als nodig is :P Als twee of drie jaar genoeg is, dan kun je daarna een stap verder gaan. Maar ik denk eerder aan zes, zeven tot wel tien jaar.

Het ligt er ook aan hoe groot de bonsai wordt die je eruit wilt vormen. Hoe groter hij moet worden, hoe dikker de stam moet zijn, en dus hoe langer je hem groot moet opkweken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 1 maand geleden #60899

  • BLCKPSTV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey,

Wel ondertussen heb ik al het een en ander bij gedaan, namelijk redelijke wat 'stekken' genomen van veel verschillende planten. Die momenteel nog allemaal in leven blijven en sommige aan het wortelen zijn. Dan heb ik ook twee bonsai gekocht (sho-hin) en volg ik momenteel al één en vermoedelijk nog meer lessen in de toekomst, dit bij toch wel naar mijn inziens een kenner op het vlak in Belgie.

Maar om terug te komen op de boom van hierboven. Momenteel stelt die het nog zeer goed. Maar nu dacht ik deze vertrekt van de aarde uit in 3 stukken. Nu aangezien ik uiteindelijk deze toch alleenstaand wil en geen 'drietand' wil creëren. Vroeg ik me af of ik deze al kan opsplitsen om er zo weer 3 verschillende boompje van te maken. Waarbij ik dan twee laat doorgroeien. En bij de andere kijk om ook een kleinformaat te bouwen.

Zijn er tips of zaken waar ik moet op letten als ik zoiets onderneem? Moesten er nog foto's nodig zijn geef maar een seintje!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Granaatappel boom / struik als bonsai!? 7 jaren 1 maand geleden #60910

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
controleer eerst of er wel sprake is van 3 planten. En als dat zo is, dat de wortels zo zitten dat je er wat mee kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts