In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

winterstress, mijn eerste herfst/winter met bonsai 7 jaren 4 maanden geleden #56123

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Ok om te beginnen, dit is mijn eerste winter met bonsais/zaailingen dus ik kan me zorgen maken om niks :unsure: . Maar omdat ik tijdens dit jaar meer en meer om mijn plantjes en boompjes ben gaan geven maak ik me een beetje ongerust over hoe ze op het moment de herfst/winter in gaan. Ik weet niet ook niet of men normaliter voor dit soort vragen voor elke plant een aparte draad begint :unsure:. Ik zal ze deze keer in 1 draad posten.

Om te beginnen heb ik de volgende soorten waar ik ongerust over ben, Acer Bloodgood, Ulmus en 2 Robinia's (witte acacia).

Bij de Acer heb ik geen idee hoe het herfstblad eruit zou moeten zien, maar zonder van kleur te verschieten vallen de blaadjes onderaan er enigszins licht uitgedroogd af terwijl er op het moment nog niets in de toppen te zien is van een herfst modus.

De Ulmus doet dit meer andersom. Hier vekleuren mijn blaadjes gelig en vallen vervolgens af. Naar aanleiding van een andere post op dit forum, waar deze soort een prachtig roodachtig herfstblad heeft, ben ik bang dat de mijne een optater heeft gehad na de enkele keren nachtvorst die dit boompje over zich heen heeft gehad. Ik was in de veronderstelling dat deze wel aardig wat kan hebben, maar bij nader onderzoek blijkt deze soort vaak te moeten acclimatiseren aan ons klimaat vanwege de optimale omstandigheden waarin ze gekweekt worden :blush:

Over mijn Robinia's, althans 1 daarvan maak ik me 't meest ongerust. Het zijn mijn eerste zaailingen en ik kan maar weinig vinden over deze soort over hoe zij zich 'gedragen' tijdens de herfst en winter. Terwijl de een naar mijn inziens er redelijk netjes bij staat, valt de ander verschrikkelijk snel uit. De bladeren worden iets lichter van kleur vallen na enige dagen af. In beide planten zit overigens wel aardig wat verschil in bladkleur (op dezelfde tak), op de uiteindes van de takken is het blad groener dan dichter bij de hoofdstam. Is deze soort bladverliezend en maak ik me wederom zorgen om niets? :unsure:

Mvg Wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterstress, mijn eerste herfst/winter met bonsai 7 jaren 4 maanden geleden #56124

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Hoi,
Ik neem aan dat je de Chinese olm bedoeld met Ulmus?
Deze kunnen wel wat verdragen en bladverlies na vorst is dan ook niet uitzonderlijk, hou hem nu best wel uit de vorst maar ook niet te warm en droog (bij radiator b.v.)

Andere soorten kunnen best wel vorst verdragen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WesleySeeuws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterstress, mijn eerste herfst/winter met bonsai 7 jaren 4 maanden geleden #56126

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Het gaat idd om een Chinese Olm (Chinese Iep toch?). Deze staat nu zo'n 2 dagen weer binnen, vlak achter het raam waar hij normaal buiten staat. De radiator daar is sindsdien op minimaal gezet (het is 't halletje achter m'n voordeur dus hoef geen kou te lijden :silly:). Zal voor de zekerheid de luchtvochtigheid even checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterstress, mijn eerste herfst/winter met bonsai 7 jaren 4 maanden geleden #56132

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Indien mogelijk, probeer ze als het niet vriest bij dag om ze buiten te zetten en enkel bij nacht binnen, wel uit de wind.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WesleySeeuws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterstress, mijn eerste herfst/winter met bonsai 7 jaren 4 maanden geleden #56137

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zeker als het niet vriest kunnen ze gewoon buiten blijven.
Bladval verloopt afhankelijk van soort en weer verschillen. Zorg dat de kluint niet kletsnat is, en gewoon buiten laten staan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WesleySeeuws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts