In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Standplaats zanthoxylum 7 jaren 4 maanden geleden #56351

  • HanneCallewaert
  • HanneCallewaert's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen

Net mijn aller eerste Bonsai gekocht, een binnenbonsai zanthoxylum. Op de foto in bijlage zien jullie waar ik hem geplaatst heb. De venster is zuid-oostelijk georiënteerd. Onder de venster is een verwarming. Ik woon aan de kust dus de luchtvochtigheid zakt hier nooit onder de 50%, meestal rond de 60% of meer. Er staat een luchtvochtigheidsmeter naast en het is momenteel 51% door het koude weer. Is dit een goede standplaats voor de bonsai? Wat kan ik doen om de standplaats nog te verbeteren?

Als ik de boom kocht was de grond volledig tot in de diepte uitgedroogd. In het bijgeleverde boekje stond dat ik dan de pot moest onderdompelen in water en goed laten uitlekken. Ik heb dit drie dagen geleden gedaan en de grond is nog steeds vochtig en er komen dagelijks een paar gele blaadjes op die dan uitvallen. Er zijn onderaan 2 gaten in de pot om overtollig water af te voeren. Hoe pak ik de verdere bewatering best aan zodat er geen gele blaadjes opkomen?

Door het grauwe weer en de winter op komst maak ik mij wat zorgen over voldoende licht. Is bijlichten nuttig en zo ja kan dit met een gewone ledlamp?

Alvast bedankt voor jullie tips! Alle info is welkom.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by HanneCallewaert. Reden: foute zinsbouw

Standplaats zanthoxylum 7 jaren 4 maanden geleden #56353

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Zoveel mogelijk licht laten genieten, de radiator is zijn grootste vijand...
Spreek je van luchtvochtigheid binnen?
Probleem bij deze "binnen bonsai" is dat een boom niet voor binnen bedoeld is, dus niet zo eenvoudig, zelf ben ik geen grote kenner omdat ik er geen heb maar zitten hier zeker mensen op het forum die je meer info zullen kunnen geven.
O ja, niet teveel water geven, zorgen dat als je water hebt gegeven het water oog goed door die gaten door kan, er mag geen water in de pot blijven staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren