In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56664

  • femkefemke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi allemaal,

In mei heb ik een prachtige Japanse Peperboom gekregen. Ik was (en ben) er ontzettend blij mee en probeer hem zo goed mogelijk te verzorgen. Ik denk alleen dat hij niet meer lang mee gaat. Daarom hoop ik dat iemand mij een paar goede tips kan geven zodat ik hem wellicht nog redden kan. Ik heb wat fotos in de bijlage gedaan. Hoe ik hem tot nu toe heb verzorgd is:

- In mei heb ik heb gekregen en heb hem toen met veel regelmaat water gegeven. Dit heb ik tm eind van de zomer gedaan. In die tijd had hij al regelmatig last van bladuitval, maar zo extreem als nu niet.
- verder had hij gemiddelde zonlicht. Heb hem niet bemest.
- in september merkte ik dat hij witte vlekken kreeg. toen ben in in oktober naar de winkel gegaan (tuincentrum) waar hij is gekocht en gevraagd of ze iets hebben waarmee ik hem behandelen kan. ik heb een spree mee gekregen: spree (website) en het advies gekregen om de plant helemaal te besproeien en buiten te zetten, mits het warmer is dan 5 graden en hem nog maar 1 keer per week water te geven. als na 2 weken de witte vlekker nog niet weg zijn, moet ik de behandeling herhalen.
- ik heb hem nu 3 keer gesproeid.
- van de week ben ik weer terug gegaan naar de winkel en nogmaals om tips gevraagd. Die mevrouw vertelde me, hem te dompelen en hem 2 tot 3 uur te laten staan. dit heb ik gedaan.
- verder staat hij zo dicht mogelijk bij het raam, waar hij het meeste licht krijgt. Verwarming staat uit. Ik weet alleen niet of hij voldoende licht krijgt. Ik heb dubbele ramen; als ik mijn raam open wil doen, moet ik dat dus twee keer doen. tussen de ramen zit nog best welleens vocht. Maar aan de andere kant, ik heb ook bananenplanten die veel licht nodig hebben en die groeien als kool...
- sommige takken breken (dood vrees ik), sommigen buigen nog wel.

Hij verliest dus sinds een paar maanden in een rap tempo bladeren en ik denk dat binnen een week alles weg is...ik weet niet meer wat ik moet doen en ik ben de hoop een beetje aan het verliezen. De laatste hoop die ik nog heb, is advies van jullie, of het antwoord dat dit gewoon gebeurt in de herfst/winterperiode....nog een laatste dingetje; op 3 plekken maakt hij wel nieuw blad aan.

Ik hoop dat iemand mijn boom kan redden!:)

Groetjes,
Femke

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56680

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Heb je 'm weleens verpot? Misschien dat je rottende/zieke wortels hebt, de standaard klei waar deze boompjes in houden vaak te lang vocht vast. Aangezien je van de zomer hem aardig vochtig gehouden hebt en het toch een vrij warme zomer was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56681

  • femkefemke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Nee, ik heb hem nog niet verpot. Dit heb ik nog niet gedaan omdat het standaard advies is, dit 1 keer per twee jaar te doen. maar ik kan hier natuurlijk van afwijken;)
Als de wortels rot zijn... valt hij dan nog wel te redden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56689

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
hoi Femke, bij mijn eerste reactie was ik alleen uit gegaan van je verhaal, omdat ik vaak op mijn mobiel op dit forum zit. Nu ik jouw foto iets beter zie op mijn pc lijkt dit erg veel op wolluis. Zijn de witte vlekken kleverig? Wolluis zelf is vrij lastig te zien als je ze nog nooit eerder hebt gezien. Ze lijken erg veel op kleine pissebedden maar dan heel klein en wit. Je zou ze zo over het hoofd zien. Kun je misschien een close-up of macro-foto maken van zo'n witte vlek? Iig sterkte ermee
De volgende gebruiker (s) zei dank u: femkefemke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56727

  • femkefemke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Wesley,
het zou zo maar kunnen. Ik heb sinds een maand nu een spree die ik meegekregen heb bij de winkel waar hij gekocht is.
Daar heb ik een foto laten zien en toen kreeg ik deze mee: www.otto.de/p/spruzit-schaedlingsfrei-35...#variationId=2627830

Ik heb hem nu een aantal keer behandeld, maar volledig weg gaat het helaas niet...Weet jij of er een kans is dat hij nog te redden valt als de wolluis bestreden is?

Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Vanavond maak ik even een close up!

Groetjes,
Femke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56730

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Kleine tip, houd er goede lichtbron op als je een close-up maakt ;) wolluis is wat lastiger maar te doen. Vereist wel wat meer werk dan alleen sprayen. Wel noodzakelijk dat je er van af komt want deze beestjes kunnen je planten ziek maken!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: femkefemke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56743

  • femkefemke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Ok.. ik ben mijn speurtocht op wolluis gestart. Ik heb geen getraind ook, maar ik weet vrij zeker dat ik niet levends heb gezien...Ik heb wel getwijfeld of ik iets van een luisje kon herkennen: het was "iets" met een hout-achtige kleur en max 1-2 milimeter....

Ik voeg wel even wat foto's toe. helaas heb ik geen daglicht, in deze tijd van het jaar lijkt dat onmogelijk. Maar ik kan het in het weekend even proberen.

Ik heb gelezen dat je kan controleren of de boom nog leeft door een stukje van de bast weg te krabben en te kijken of hij nog groen is. Dit heb ik gedaan. Het lijkt erop dat hij tot de helft van de stam nog leven heeft. Daarna is er geen groen meer te bekennen. Dus ik overweeg om hem binnenkort tot de helft af te snijden. Gewoon om er zeker van te zijn dat die beesten niet ergens anders gaan zitten...



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56744

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
ben zelf niet into "binnen" bonsai maar lijkt me dat hij toch te vochtig staat en als hij daar bij die radiator zijn vaste standplaats heeft dan moet hij met die 2 elementen zeker dood.

Kan het ook geen schimmel zijn?
Lijkt het wolachtig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56745

  • femkefemke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi David,
thanks voor je antwoord. die radiatoren staan uit. Hij is nu vochtig omdat ik hem donderdag heb ondergedompeld.. de volgende keer dat ik hem water geef, doe ik als hij weer droog staat. Dus over een week ongeveer. Ik hoop niet dat hij nu te vochtig is, want ik denk dat het daar mis is gegaan.

Het witte spul is inderdaad wolachtig. Ik denk niet dat het schimmel is. Ik denk dat het echt wolluis is, omdat ik mijn vermoeden heb dat ik er 2 heb gespot. wel dood trouwens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! mijn Japanse peperboom gaat dood! 7 jaren 4 maanden geleden #56746

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Hoi Femke, wat bedoel je precies met onderdompelen? De pot in een laag met water gezet of de gehele plant in een emmer ondergedompeld? Het lijkt me inderdaad nog steeds wolluis. Deze kunnen dood lijken omdat ze bijna niet bewegen en in mijn ervaring zacht zijn (aangezien je een pesticide gebruikt hebt zouden ze ook dood kunnen zijn). Als je googled naar wolluis is er vast wel een afbeelding zodat je kan zien waar je naar moet kijken ;). Als het wolluis is kan je wat van die spray in een schaaltje doen en vervolgens met een oude tandenborstel de boom van die wollige hoopjes ontdoen. Als hij dan goed schoon is inderdaad onderdompelen, maar dan wel ondersteboven. Als hij nog in de originele klei zit moet dat niet heel moeilijk zijn mits hij maar stevig in het potje zit. Wel opletten met 't schrobben dat alles echt schoon is. De wollige hoopjes zitten vaak in de hoekjes v/d takjes en ook onder de loszittende stukjes bast (vandaar het na-dompelen). Zelf gebruik ik een spiritus/groen zeep oplossing hiervoor (20ml/20ml op 1l water), maar je kan ook zelf een oplossing maken door de gehele spray flacon in een emmer water te mengen. Deze kosten helaas 10 Euro per bus vandaar dat ik liever de eigen oplossing gebruik. Er zijn meer van dit soort huis-tuin en keuken middelen hoor. Bijv. paraffine olie met water. Hier staat tevens wat meer info over deze lastpak. Heb voor de rest geen ervaring met deze boomsoort maar heb tevens wel een zo goed als kale Carmona weer zien tot leven zien komen. Dit kostte wel enige tijd maar leerde mij dat planten best wat kunnen hebben ;)

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts