In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61833

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Als je hem schuin afzaagt op een centimeter of 10, rekening houdend met de voet en dan de rest erop bouwt heb je in ieder geval tapsheid gecreëerd.

Het herkennen van geschikt materiaal is een belangrijke vaardigheid in bonsai. Als je dan toch de moeite neemt om iets uit te graven...

Je houdt toch ook lol in je hobby door vooruitgang te zien. En die heb je sneller als je jezelf een voorsprong geeft door goed materiaal te kiezen.

Is volgens mij opbouwende kritiek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81, PeetjeBreen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61837

  • PeetjeBreen
  • PeetjeBreen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 4
Klopt maar op een foto die ik kreeg zag ik niet precies hoe de stam eruit zag. En 1,5 uur in de auto is het ook weer zonde om m te laten staan! Ik ga er wat moois op bouwen en stam stuk frezen dus wordt een mooie boom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61838

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Als er takken aan komen, en we wat jaartjes verder zijn kan het wel eens iets heel moois worden. Een dikke stam is al een mooi uit gangspunt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61840

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

PeetjeBreen schreef : Klopt maar op een foto die ik kreeg zag ik niet precies hoe de stam eruit zag. En 1,5 uur in de auto is het ook weer zonde om m te laten staan! Ik ga er wat moois op bouwen en stam stuk frezen dus wordt een mooie boom

dus de keuze van startmateriaal laat je niet afhangen van de kwaliteit hiervan? Apart verhaal vind ik. Het gaat er bijj bonsai vind ik toch om zo'n mooi mogelijke boom te creeeren. Dat gaat met een willeurig uitgegraven stronk toch echt niet lukken. Uiteindelijk gaat dat ding toch in de afvalbak belanden. Dus had hem lekker laten staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61850

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46

WimmelSan schreef : Feitelijk wel. Punt is, er zijn vrij veel manieren om aan deze hobby te beginnen.
- starters bonsai waarmee je leert verzorgen en snoeien en bedraden.
- Een leuke klare Bonsai voor het mooie uitzicht en het verzorgen.
- Zaailingen omdat je het leuk vind om iets te zien groeien en je zeer veel geduld hebt ;).
- Een verzameling aanschaffen voor weinig geld en dan kijken welke uiteindelijk je voorkeur heeft.
- Zelf uitgraven of marcotteren en aan de gang gaan.
- Alleen kiezen voor een bepaalde stijl zoals forests, vlot of broom, ik noem maar wat.
- alleen kiezen voor een bepaalde grootte.

En er zullen nog wel 20 varianten te verzinnen zijn. Ikzelf bijvoorbeeld ben vooral blij met wat 2e hands beginnersmateriaal of tot maximaal 50 euro winkelbonsai voorlopig en zal daarmee aan de gang gaan en nog best wat fouten maken. Ondanks het feit dat ik elk boek lees wat ik tegenkom en veel lees op fora en filmpjes kijk. Dat dit wellicht bonsais zijn waarvoor sommigen hun neus ophalen, so be it, ieder zijn eigen smaak en bestedingspatroon.

Dat de OP hier een keuze maakt welke volgens sommigen niet de meest mooie of verstandige is, dat is inmiddels wel te lezen in dit topic. Ik daartegen wens hem heel veel succes met een nieuwe hobby, feliciteer hem bij deze met zijn project, heet hem welkom op dit leerzame forum en ik hoop dat daarvan zoveel geleerd gaat worden dat er wellicht in de toekomst ook andere keuzes gemaakt gaan worden.

Dat een keuze niet ieders keuze is maakt het niet triest, het maakt het divers. En dat de ene keuze slimmer is dan de ander, tja, dat maakt het een leerproces.

Ik schrik nog wel eens van de toon van sommige posters maar denk dan al snel, ze weten veel van Bonsai maar goede opbouwende kritiek geven, dat kunnen zij nog wel leren. Zo leren we allemaal wel iets.

*edit: liever scherpe kritiek dan geen kritiek, dat dan weer wel :P .



Dat is zo, ieder zijn manier, iedereen mag vrij beslissen hoe hij/zij de hobby aanpakt en/of wil beleven. Vanuit mijn visie, en dat is geen dikke nek hebben, is dit zeer slecht uitgangsmateriaal. Het is al gezegd, geen beweging, geen nebari, geen tapsheid... Enkel een veel te grote bak gevuld met akadama, bims... Een triest aanzicht!

Bonsai leer je niet uit de boekjes, bonsai moet je beleven! Ik ga deze boom opvolgen en als ik fout zit zal ik het als eerste toegeven. Zelfs opbouwende kritiek moet berusten op enige waarheid...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61852

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Degenen die zeggen dat het geen goed materiaal is zijn mensen die uit eigen ervaring spreken. Die ook met de hobby zijn begonnen door alles wat van hout is uit de grond te trekken uit een overmaat aan enthousiasme gekoppeld aan een tekort aan kennis en kritische blik. Ik spreek nu ff niet speciaal over deze boom hè, maar gewoon in het algemeen.

En dan kom je op een punt dat je denkt: ik heb alleen stokken in potjes en ikschiet voor geen meter op met deze hobby. En dan zijn er twee denkbare scenario's: je haakt gefrustreerd af of je gaat kritischer op zoek naar startmateriaal. De ervaren mensen hier op het forum hebben de tweede keuze gemaakt maar herinneren zich de frustratie nog. Vandaar dat die kritiek leveren op slecht startmateriaal, soms ongezouten.

Ik vind het dan eerlijk gezegd onzin om te zeggen dat je beter op slecht materiaal kunt leren dan op goed materiaal. Het herkennen van goed materiaal is net zo belangrijk als het leren van technieken. En dat beter materiaal per definitie duurder is als slecht materiaal is ook niet waar. Als er bij een tuincentrum 20 bomen van dezelfde soort staan, is er altijd één de beste (hoeft nog niet per se goed te zijn maar a là). En die moet je herkennen. Die kojou-no-mai van mij heeft misschien 10€ gekost maar die had wel het mooiste wortelvoetje van alle knm's die daar te koop stonden. En is drie jaar later al een hartstikke leuk boompje.

Dus waar moet je op letten? Simpel:
1) fatsoenlijk wortelvoet, die makkelijk te verbeteren is.
2) beweging in de stam
3) tapsheid in de stam.
4) let op het onderste deel van de stam.
Als één van de eerste drie ontbreekt wordt het al een stuk moeilijker om een mooie boom te maken. En waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken?

En verder mag iedereen het doen zoals hij zelf wil :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MartijnBosgraaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61853

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Als ik mijn eigen betoog toepas op deze meidoorn kom ik tot het volgende:

1) wortelvoet: als die deugt is dat mooi! Als die niet mooi is kun je hem misschien verbeteren door te marcotteren of wortels te enten.
2) beweging in de stam: heeft hij niet en krijgt hij ook niet meer want te dik, tenzij te heftig gaat frezen of zo.
3) tapsheid heeft hij niet en krijgt hij ook niet meer want te dik. Je kunt tapsheid hooguit simuleren door de stam kort boven de grond schuin af te zagen en van daaruit een boom op te bouwen.

Meidoorn is een mooie boomsoort met allerlei goede eigenschappen voor bonsai. En natuurlijk kun je de boom met zorg en liefde opkweken. En dan kan hij rijp worden en goed ontwikkeld. En dan kun je er zelfs een warm gevoel bij krijgen :P Maar die fouten blijven. ..

is allemaal geen persoonlijke kritiek, is gewoon de realiteit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61876

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Zou deze boom geen kandidaat kunnen zijn om een spie uit te zagen en toe te spannen om de tapsheid te verbeteren?
Ik zou het wel eens proberen.
Of lukt dat niet?
Dat hij recht is vind ik geen probleem eigenlijk, een chokkan is toch recht en vind ik ook mooi zolang de wortelvoet goed is natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61878

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom Haest schreef : Dat hij recht is vind ik geen probleem eigenlijk, een chokkan is toch recht en vind ik ook mooi zolang de wortelvoet goed is natuurlijk.


Citaat van deze website:
Rechtopgaande Bonsai stijl (Chokkan)
De rechtopgaande stijl is een veel voorkomende Bonsai vorm. Ook in de natuur komt deze stijl veel voor, vooral op lichte plekken waar de boom geen concurrentie heeft van andere bomen. In de rechte stam moet een duidelijke verjonging te zien zijn, de stam moet dus onder dikker zijn dan aan de top. Op ongeveer 1/4 van de stamlengte groeien de eerste zijtakken. De top wordt gevormd door een tak, de stam loopt dus niet helemaal tot het einde door.

www.bonsaiempire.nl/oorsprong/bonsai-stijlen

Dat deze stijl vaak voorkomt ben ik het trouwens niet zo mee eens... Je ziet ze zelden en dan vrijwel altijd naaldbomen. Het is een stijl met strenge regels. Als je 1 tak verziekt is je hele chokkan naar de gallemiezen. Maar dat terzijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Meidoorn uitgraven 7 jaren 2 maanden geleden #61882

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

marcellucas schreef :

Tom Haest schreef : Dat hij recht is vind ik geen probleem eigenlijk, een chokkan is toch recht en vind ik ook mooi zolang de wortelvoet goed is natuurlijk.


de stam moet dus onder dikker zijn dan aan de top.


Dat weet ik ook wel, daarom dat ik vroeg of een spie uitzagen en toetrekken om de tapsheid te verbeteren een optie zou kunnen zijn als hij er toch verder mee wil doen.
Ikzelf zou hem ook niet uitgegraven hebben, hoor.
Op tentoonstellingen zie je ze inderdaad niet veel. Het moet dan net iets spectaculairder zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts