In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61336

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo allemaal,

Ik heb gister bij het tuincentrum 2 boompjes gekocht, een Acer Palmatum 'dissectum' en een Pinus Pinea 'Silvercrest'. Ze waren in de uitverkoop en het zijn tevens mijn eerste boompjes waar ik een bonsai van probeer te maken. Ik heb me de afgelopen weken al heel veel ingelezen in de bonsai en ook over deze boompjes al wat opgezocht. Voordat ik ga beginnen zou ik toch nog wat advies willen van de meer ervaren mensen.

De Japanse Esdoorn ben ik van plan om half maart te verpotten naar een grote ronde pot van 40cm diameter en een hoogte van 15cm. Onderin de pot gaat een laagje vijvergrind van 4-6mm en daarboven het boompje in een mix van 75% Foetsie-Ba, 20% potgrond en 5% grind. De diameter van de stam onderin is zo'n 1,5 á 2 cm. Mijn vragen:
- Is de verpot tijd rond 15 maart juist of kan het al eerder of liever later?
- Moet ik al aan wortel snoei doen zodat de wortels meer horizontaal gaan groeien?
- Kan ik het boompje direct na het verpotten al enigszins in vorm snoeien of is het beter om hem in de huidige staat de hele lente en zomer te laten groeien?








De Parasolden wil ik binnen 2 weken verpotten naar een iets kleinere ronde pot. Onderin komt wederom een laagje grind en daarboven het boompje in een mix van 70% Foetsie-Ba, 20% grind en 10% potgrond. Mijn vragen:
- Is de verpot tijd juist of kan ik beter wachten tot begin herfst en het boompje in zijn huidige pot laten groeien?
- Kan of moet ik al aan snoei doen bij dit boompje?
- Hoe hou je een den klein met toch een dikke stam? Ik lees overal op internet dat dennen bijvoorbeeld de 'cut and grow' techniek niet verdragen.






Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61369

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Goedemorgen Stephan,

Van harte welkom en succes met je Acer & Pinus.

Leuke soorten om mee te starten, ik ben zelf ook met een Acer bezig momenteel en net enkele weken geleden begonnen met lezen over Bonsai. Ik kan je weinig advies geven behalve dit forum uit te luizen in oude topics en inderdaad vragen stellen met foto's zoals je al gedaan hebt hier in dit topic. (ik wil je geen onjuist advies geven, voor mijn situatie weet ik wel wat te doen inmiddels maar om dat nu te vertalen naar jouw situatie is toch wat anders).

Wellicht dat je in het topic waar ik advies kreeg toch wat leuke info op kunt doen. Klik op deze link voor: Advies gevraagd: Acer "Katsura"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61371

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Een parasolden is niet echt geschikt voor bonsai.
Een leuk project om Dennen op te kweken is jonge Dennen op te kweken in een vergiet (of vijvermandje). (vb (japanse) zwarte den, rode den, sylvestris, witte Den) Het voordeel hiervan is dat de wortel op natuurlijke wijze korte gehouden worden doordat ze, als ze door de gaatjes groeien, ze stoppen met groeien, en elders nieuwe wortels aanmaken. Ook kun je ze op deze manier zwaar bemesten. Gebruik een zeer doorlatend mengsel. Bedraad je jonge stam en geef ze de gewenste vorm. Laat vervolgens de top flink doorgroeien (wel een meter). Dit omdat een den vooral verdikt door lengtegroei. De overige uitlopers dienen wel in toom gehouden te worden. Er zijn voorbeelden van Shohin Dennen die binnen een jaar of 10 al een prachtig ontwikkeld zijn.
Er zijn vast wel meer info te vinden hierover ergens op het net..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61399

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

WimmelSan schreef : Goedemorgen Stephan,

Van harte welkom en succes met je Acer & Pinus.

Leuke soorten om mee te starten, ik ben zelf ook met een Acer bezig momenteel en net enkele weken geleden begonnen met lezen over Bonsai. Ik kan je weinig advies geven behalve dit forum uit te luizen in oude topics en inderdaad vragen stellen met foto's zoals je al gedaan hebt hier in dit topic. (ik wil je geen onjuist advies geven, voor mijn situatie weet ik wel wat te doen inmiddels maar om dat nu te vertalen naar jouw situatie is toch wat anders).

Wellicht dat je in het topic waar ik advies kreeg toch wat leuke info op kunt doen. Klik op deze link voor: Advies gevraagd: Acer "Katsura"


Ik ga het topic vanavond na werk eens even doorlezen. Ben benieuwd, alvast bedankt!

Marco buijsman schreef : Laat vervolgens de top flink doorgroeien (wel een meter). Dit omdat een den vooral verdikt door lengtegroei.


Daar ging toevallig ook één van mijn vragen over. Stel je hebt dan die den van een meter met een dikke stam. Hoe krijg je hem weer klein naar bijvoorbeeld 50 cm?

Ik heb toevallig al een aantal zaailing kweekprojectjes lopen en ik krijg binnenkort een hoop Pinus Cembra zaadjes binnen. Daar ga ik het advies van jou dan op toepassen (als ze opkomen). Echter dit zal dan wel een lange termijn project zijn. :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61406

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Laat vervolgens de top flink doorgroeien (wel een meter). Dit omdat een den vooral verdikt door lengtegroei.

Daar ging toevallig ook één van mijn vragen over. Stel je hebt dan die den van een meter met een dikke stam. Hoe krijg je hem weer klein naar bijvoorbeeld 50 cmP

Je moet de zaailing voorbereiden zodat dit mogelijk is, oftewel 1 scheut ongeremd door laten groeien. De overige scheuten moet je dan wel kort houden, zodat er loof aanwezig blijft dichtbij de stam. Tot dit loof kun je dan terugsnoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61479

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

Marco buijsman schreef : Je moet de zaailing voorbereiden zodat dit mogelijk is, oftewel 1 scheut ongeremd door laten groeien. De overige scheuten moet je dan wel kort houden, zodat er loof aanwezig blijft dichtbij de stam. Tot dit loof kun je dan terugsnoeien.


Oke bedankt voor het antwoord, ik ga dit proberen bij de parasolden toe te passen. Ook al is hij ongeschikt als bonsai, heb hem nu toch al gekocht.

WimmelSan schreef : Goedemorgen Stephan,

Van harte welkom en succes met je Acer & Pinus.

Leuke soorten om mee te starten, ik ben zelf ook met een Acer bezig momenteel en net enkele weken geleden begonnen met lezen over Bonsai. Ik kan je weinig advies geven behalve dit forum uit te luizen in oude topics en inderdaad vragen stellen met foto's zoals je al gedaan hebt hier in dit topic. (ik wil je geen onjuist advies geven, voor mijn situatie weet ik wel wat te doen inmiddels maar om dat nu te vertalen naar jouw situatie is toch wat anders).

Wellicht dat je in het topic waar ik advies kreeg toch wat leuke info op kunt doen. Klik op deze link voor: Advies gevraagd: Acer "Katsura"


Nou ik heb je topic doorgelezen en voor mij komt er uit dat iedereen wel een andere mening heeft over hoe het moet :blink:
Ik ga daarom hetgeen wat ik in de eerste post heb gezegd gewoon toepassen en dan zie ik het wel, zijn ook geen boompjes van 50 euro per stuk. Dus als er één dood gaat maakt dat niet echt wat uit![/quote][/quote]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61482

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

StephanHendriksen schreef :

Marco buijsman schreef : Je moet de zaailing voorbereiden zodat dit mogelijk is, oftewel 1 scheut ongeremd door laten groeien. De overige scheuten moet je dan wel kort houden, zodat er loof aanwezig blijft dichtbij de stam. Tot dit loof kun je dan terugsnoeien.


Oke bedankt voor het antwoord, ik ga dit proberen bij de parasolden toe te passen. Ook al is hij ongeschikt als bonsai, heb hem nu toch al gekocht.

WimmelSan schreef : Goedemorgen Stephan,

Van harte welkom en succes met je Acer & Pinus.

Leuke soorten om mee te starten, ik ben zelf ook met een Acer bezig momenteel en net enkele weken geleden begonnen met lezen over Bonsai. Ik kan je weinig advies geven behalve dit forum uit te luizen in oude topics en inderdaad vragen stellen met foto's zoals je al gedaan hebt hier in dit topic. (ik wil je geen onjuist advies geven, voor mijn situatie weet ik wel wat te doen inmiddels maar om dat nu te vertalen naar jouw situatie is toch wat anders).

Wellicht dat je in het topic waar ik advies kreeg toch wat leuke info op kunt doen. Klik op deze link voor: Advies gevraagd: Acer "Katsura"


Nou ik heb je topic doorgelezen en voor mij komt er uit dat iedereen wel een andere mening heeft over hoe het moet :blink:
Ik ga daarom hetgeen wat ik in de eerste post heb gezegd gewoon toepassen en dan zie ik het wel, zijn ook geen boompjes van 50 euro per stuk. Dus als er één dood gaat maakt dat niet echt wat uit!

[/quote][/quote]

Samengevat kwamen de kenners in dat topic tot de volgende conclusie: durf te snoeien in een nieuw boompje om ooit te kunnen komen tot een hopelijk aanvaardbare Bonsai :). Waar je snoeit, daar zijn een paar basisregels voor en je eigen voorkeur/inzicht.

Succes :). We kunnen het beiden gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61484

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Om het feest compleet te maken: van de honderden variëteiten van acer palmatum is dissectum ook niet de meest geschikte. Dat komt onder andere vanwege de grote bladeren en de lange internodien. ( de afstand tussen de bladknoppen. Hoe korter die internodien hoe fijner de vertakking die je kunt maken). Ook zijn palmatumvarieteiten uit het tuincentrum vaak geënt wat voor bonsai niet wenselijk is. Dat kun je verhelpen door de stam boven de entplek te marcotteren.

Je kunt natuurlijk toch proberen er een bonsai van te maken. Dan moet wel eerst de stam flink wat dikker worden. En daarvoor moet hij een paar jaar ongestoord groeien, liefst in de open grond.

Die katsura van wimmelsan is veel dikker en gewoon al een aantal jaren verder. Bij die boom kun je ontwerpbeslissingen nemen en daar kunnen de meningen over verschillen. Maar eerst moet je boom en zekere omvang en rijpheid hebben. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61510

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Ik heb deze met plezier zitten kijken, inclusief vervolgvideo's.

Wellicht geeft je dit een idee voor e toekomst. Making of a Green Japanese Maple Bonsai Part I

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61518

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

WimmelSan schreef : Ik heb deze met plezier zitten kijken, inclusief vervolgvideo's.

Wellicht geeft je dit een idee voor e toekomst. Making of a Green Japanese Maple Bonsai Part I


Deze is ook tof. Creating a maple bonsai tree in 20 mins EASY!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts