In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61520

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

KobusKoops schreef : Deze is ook tof. Creating a maple bonsai tree in 20 mins EASY!


20 minutes + 20 jaar voorbereiding, maar dat vergeten ze even?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61522

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

leatherback schreef :

KobusKoops schreef : Deze is ook tof. Creating a maple bonsai tree in 20 mins EASY!


20 minutes + 20 jaar voorbereiding, maar dat vergeten ze even?


haha, klopt. Maar toch heeft hij mooie filmpjes. En weet hij heel veel van boompjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61528

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

leatherback schreef :

KobusKoops schreef : Deze is ook tof. Creating a maple bonsai tree in 20 mins EASY!


20 minutes + 20 jaar voorbereiding, maar dat vergeten ze even?

Exact, wat ik ook dacht :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61531

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

WimmelSan schreef : Ik heb deze met plezier zitten kijken, inclusief vervolgvideo's.

Wellicht geeft je dit een idee voor e toekomst. Making of a Green Japanese Maple Bonsai Part I


Zeer matige filmpjes eerlijk gezegd. Hij laat een paar bar branches staan, en laat naar mijn smaak de takken veel te lang en de boom te hoog. De stam is nog niet dik genoeg en heeft bovendien geen tapsheid en als je nu al vertakking begint te kweken wordt de stam ook niet meer dikker. Verder zegt hij dat hij teleurgesteld is in de hoeveelheid gevormde wortels waarvan er bovendien veel dood zijn. Zo te zien stond de boom in potgrond en dat verklaart alles. De wortels zitten niet mooi op 1 vlak en dat wordt niet vanzelf beter als je daar niets aan doet. Dus nog lang niet klaar voor een bonsaipot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61532

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Het leuke aan zijn video's vind ik dat het inderdaad niet af is. Kijk maar eens een paar andere van hem, mocht dat lukken zonder je te ergeren :). Het geeft je niet het idee dat je naar een kunstenaar zit te kijken of iemand die pretendeert geweldig bezig te zijn. Het is ook niet iemand die de mooiste materialen uitzoekt en daar een filmpje van maakt.

Daar zijn er al genoeg van en ja, ook mooi en leerzaam om te zien. Bij deze tuber vind ik het juist prettig om te zien dat niet iedereen top materiaal heeft om mee te bouwen. Hij werkt met minder materiaal en durft dat te laten zien.

Dat er best veel op hem of zijn manier van werken is aan te merken is voor mij prettig, want de dingen welke jij noemt waren me ook opgevallen maar ook dat is een leerproces, zien wat er niet klopt en beter kan. Soms lukt dat, soms nog niet.

Gezien de boom van de topicstarter met lange internodes dacht ik dat juist dit filmpje daarom wel nut had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61533

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

StephanHendriksen schreef :

Marco buijsman schreef : Je moet de zaailing voorbereiden zodat dit mogelijk is, oftewel 1 scheut ongeremd door laten groeien. De overige scheuten moet je dan wel kort houden, zodat er loof aanwezig blijft dichtbij de stam. Tot dit loof kun je dan terugsnoeien.


Oke bedankt voor het antwoord, ik ga dit proberen bij de parasolden toe te passen. Ook al is hij ongeschikt als bonsai, heb hem nu toch al gekocht.

Die begrijp ik niet Stephan: je vraagt on raad, die krijg je, en vervolgens ga je toch dingen proberen, tegen beter weten in. In mijn ogen nogal eigenwijs, en vooral zonde van de tijd en energie. Kun je dat toelichten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61534

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

WimmelSan schreef : Het leuke aan zijn video's vind ik dat het inderdaad niet af is. Kijk maar eens een paar andere van hem, mocht dat lukken zonder je te ergeren :). Het geeft je niet het idee dat je naar een kunstenaar zit te kijken of iemand die pretendeert geweldig bezig te zijn. Het is ook niet iemand die de mooiste materialen uitzoekt en daar een filmpje van maakt.

Daar zijn er al genoeg van en ja, ook mooi en leerzaam om te zien. Bij deze tuber vind ik het juist prettig om te zien dat niet iedereen top materiaal heeft om mee te bouwen. Hij werkt met minder materiaal en durft dat te laten zien.

Dat er best veel op hem of zijn manier van werken is aan te merken is voor mij prettig, want de dingen welke jij noemt waren me ook opgevallen maar ook dat is een leerproces, zien wat er niet klopt en beter kan. Soms lukt dat, soms nog niet.

Gezien de boom van de topicstarter met lange internodes dacht ik dat juist dit filmpje daarom wel nut had.



Dat begrijp ik wel. Maar als je je bomen zo opbouwt, zijn ze over 20 jaar nog niet goed... Iedere fout die je nu laat zitten blijft je je leven lang achtervolgen;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61536

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Dat spreek ik zeker niet tegen :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61538

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

marcellucas schreef :

WimmelSan schreef : Het leuke aan zijn video's vind ik dat het inderdaad niet af is. Kijk maar eens een paar andere van hem, mocht dat lukken zonder je te ergeren :). Het geeft je niet het idee dat je naar een kunstenaar zit te kijken of iemand die pretendeert geweldig bezig te zijn. Het is ook niet iemand die de mooiste materialen uitzoekt en daar een filmpje van maakt.

Daar zijn er al genoeg van en ja, ook mooi en leerzaam om te zien. Bij deze tuber vind ik het juist prettig om te zien dat niet iedereen top materiaal heeft om mee te bouwen. Hij werkt met minder materiaal en durft dat te laten zien.

Dat er best veel op hem of zijn manier van werken is aan te merken is voor mij prettig, want de dingen welke jij noemt waren me ook opgevallen maar ook dat is een leerproces, zien wat er niet klopt en beter kan. Soms lukt dat, soms nog niet.

Gezien de boom van de topicstarter met lange internodes dacht ik dat juist dit filmpje daarom wel nut had.



Dat begrijp ik wel. Maar als je je bomen zo opbouwt, zijn ze over 20 jaar nog niet goed... Iedere fout die je nu laat zitten blijft je je leven lang achtervolgen;-)


Lijkt mij ook, zelf begin ik altijd met de stam en wortels. Takken opbouw komt later.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Beginnersvragen Acer Palmatum en Pinus Pinea 7 jaren 2 maanden geleden #61540

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

Marco buijsman schreef : Die begrijp ik niet Stephan: je vraagt on raad, die krijg je, en vervolgens ga je toch dingen proberen, tegen beter weten in. In mijn ogen nogal eigenwijs, en vooral zonde van de tijd en energie. Kun je dat toelichten?


Nou het was niet mijn bedoeling om eigenwijs te zijn, maar ik ga de parasolden die ik net gekocht heb ook niet weggooien. Er is niets mis mee toch om er nog wat proberen van te maken? Het gaat er mij ook niet om om over 10 jaar een bonsaimaster te zijn, er mee bezig zijn en dingen uitproberen/zien groeien vind ik ook al leuk.

Ik ga je raad/advies zeker toepassen op eventuele zaailingen en boompjes die ik ga tegen komen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren