In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner: Ficus Benjamina 7 jaren 2 maanden geleden #61584

  • DennisNieuwenhuis
  • DennisNieuwenhuis's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 2
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik me aangemeld op dit forum om zoveel mogelijk te kunnen leren van jullie adviezen en ervaring.
Ik heb bij ons thuis een Ficus Benjamina gevonden die ik graag onder handen zou gaan willen nemen om te gaan oefenen met deze hobby. Na wat adviezen in een ander topic heb ik besloten om hier even een nieuwe te starten puur gericht op de verzorging van dit exemplaar.
Nu ben ik een volledige leek met deze hobby en met planten in het algemeen, dus ik zou jullie tips en adviezen zeer op prijs stellen. Met name het waarom in een advies vind ik belangrijk.

Wat heb ik gedaan:
Ik heb de ficus op advies vandaag in een grotere pot gezet om te proberen er een gezonde sterke plant van te maken die goed gaat groeien en hopelijk wat stamdikte zal gaan creëren. De oude pot heb ik eraf gehaald en zoveel mogelijk zand er tussen uit verwijderd. Ik heb géén wortels verwijderd of afgeknipt. Mede omdat ik de plant op dit moment niet ga snoeien of bijwerken, dus leek het me niet verstandig de wortels te gaan verminderen.

Onderin de nieuwe ruime pot heb ik een laagje hydrokorrels gelegd voor een goede afwatering. Daarboven een laag met grond bestaande uit 50% akadama, 25% grove kokos en 25% turf.
Dit geheel was kurk droog dus op dit moment heb ik de pot samen met de plant in een emmer water staan om goed te bewateren.

Tot zo ver de 1e update! Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DennisNieuwenhuis.

Beginner: Ficus Benjamina 7 jaren 2 maanden geleden #61586

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Gebruik lauww warm water, dat trekt beter in de grond.
Ik zou de plant in een bredere ondiepere pot zetten. Dan geeft je een betere wortelvoet.

Ik weet niet of ik met deze plant aan het werk zou gaan. Hou er rekening mee dat F Benjamina onbetrouwbaar knopzet. Dus terug snoeien tot op takken met bladeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner: Ficus Benjamina 7 jaren 2 maanden geleden #61595

  • DennisNieuwenhuis
  • DennisNieuwenhuis's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 2
Thnx voor de tips! Zou je je laatste opmerking m.b.t. knop zetten en terugsnoeien wat verder kunnen toelichten misschien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren