In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuweling 6 jaren 11 maanden geleden #65700

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Trap schreef :

dennisfranx schreef :
@trap mijn eerste is ook jeneverves met schub loof weet niet welke variëteit eerste styling was niet veel soeps maar na de tweede zag hij er al beter uit volgende ronde weer een stapje verder :)


met naaldloof bedoel je wss, is dat die boom dat je voor een tientje gekocht hebt?


Nee niet die squamata maar deze

www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/14822-juniperus?start=0

Dat is mijn eerste boompje !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling 6 jaren 11 maanden geleden #65705

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

dennisfranx schreef :

Trap schreef :

dennisfranx schreef :
@trap mijn eerste is ook jeneverves met schub loof weet niet welke variëteit eerste styling was niet veel soeps maar na de tweede zag hij er al beter uit volgende ronde weer een stapje verder :)


met naaldloof bedoel je wss, is dat die boom dat je voor een tientje gekocht hebt?


Nee niet die squamata maar deze

www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/14822-juniperus?start=0

Dat is mijn eerste boompje !


1 jaar en 3 weken geleden... :woohoo: We hebben zijn verjaardag vergeten :P koffie en taart morgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling 6 jaren 11 maanden geleden #65707

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Oh nee toch ik bestel alvast een springkussen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling 6 jaren 11 maanden geleden #65763

  • HeinvanWordragen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0

dennisfranx schreef : Oh das niet mijn ervaring bij ruud lagas
Ik ben daar recentelijk nog geweest en werd goed door hem geholpen hij wees me zelfs op de aanbiedingen en samen mijn aankopen kort doorgesproken kwa opties wat ik zag en hem gevraagd of ik dat juist had

Maar het is vallen en opstaan ik heb al zon 20 tuincebtrum planten gepoogd te stijlen en het gaat steeds ietsjes beter elke keer leer ik er iets van

Hier is helaas haarlem dichtbijzijnde vereniging en dat is 1 uur en 10 min rijden bij mij vandaan :(


Hij heeft mij verder prima geholpen en een hele aardige man. Ik wilde eerder wat informatie opdoen dan echt een boom kopen denk ik. Hij wees mij ook naar de aanbiedingen, maar ik vond 40-50 euro nog wel duur om daar mee te starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling 6 jaren 11 maanden geleden #65765

  • HeinvanWordragen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0

Trap schreef :

HeinvanWordragen schreef :
Het is vooral na het snoeien en uitdunnen. Ik startte met een idee, maar zodra ik de dode takken en bladen weghaalden wist ik eigen niet goed wat ik met de stam aan moest. Deze ging eigenlijk over in 5 takken en daarna teveel gesnoeid. De dikste vertakking leende zich ook niet om teveel te buigen. Ik dacht dan maar semi-cascade of cascade. Uiteindelijk teveel verwijderd.


1/3 loof (of 1/3 wortels) per keer verwijderen is een goede regel. Vooral een juniperus is nogal afhankelijk van zijn loof... Als je je hieraan houdt zou het minder mis mogen gaan. Hou ook rekening als je een tuincentrum plant koopt het jaren kan duren tegen dat er iets "bonsaiwaardig" uit komt. Je kan experimenteren met vormen, maar experimenteer vooral met rekening te houden met de vitale functies van de plant.

Je kan de grenzen altijd wat verleggen en wat meer risico nemen. Dit doe ik zelf op nieuwe tuincentrumplanten... want de eerste hebben al wat emotionele waarde :lol: de hele eerste is trouwens ook een juniperus met naaldloof, nog niks bonsaiwaardig aan. Maar heb hier heel wat op geleerd, de wonden (buiten wat ingegroeide draad :dry: ) zijn dichtgegroeid en staat er tevreden bij. Zelf heb ik mij altijd proberen aan de 1/3 regel te houden en er dan vooral afgebleven om te laten recuperen...

Niet opgeven! Plots ga je eentje hebben... hé die blijft in leven ;) :lol:


Ik heb bij deze squamata al minder gesnoeid, dat wel. Daar zit al progressie in :) Ik ga dit weekend proberen een ikadabuki stijl van de squamata te maken. Ik zag gisteren eigenlijk dat een aantal takken aan de langste tak aan dezelfde kant zitten. Ik vind het ook wel makkelijk en leerzaam om kleinere takken te bedraden, dus dit is misschien nog een optie. Misschien te hoog gegrepen, maar dan heb ik in ieder geval het meeste uit de boom gehaald en geleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling 6 jaren 11 maanden geleden #66311

  • HeinvanWordragen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben vandaag bij Kwekerij Roos gekregen en wat goede pointers gekregen en een mooie Ulmus meegenomen. Ook wat tips gekregen voor de styling van de boom, welke vorm ik naar op zoek moet. Ik denk dat het vooraanzicht degene wordt waar de boom naar links start. De onderste tak die nu naar voren steekt kan ik naar links bewerken en deze laten groeien tot de grootste tak.

Die squamata die ik nog heb staan kan ik mooi op oefenen en met deze Ulmus eventueel naar een Bonsai vereniging gaan.



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by HeinvanWordragen. Reden: /gekantelde foto's
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren