In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Sageretia Theezan gekregen, enkele vragen! 6 jaren 11 maanden geleden #66133

  • Jesse R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week een Sageretia Theezan bonsai gekregen als cadeau en wil graag deze goed verzorgen, nu heb ik veel informatie opgezocht waaronder deze website maar op sommige punten spreekt de informatie elkaar tegen waardoor ik nu toch maar hier wat vragen stel om wat zekerheid te krijgen!

Info bonsai:
Totale grootte 25cm, grond tot hoogste blad 20cm, stam lengte 13/14cm.
Pot 5cm hoog, 9cm breed, 15cm lang.
Leeftijd: 5 jaar?? (schatting)

Vraag 1:
Sinds ik de bonsai ontvangen heb is er onderin bij de stam en de zichtbare wortels een lichte witte aanslag ontstaan, wat is dit en hoe krijg ik dit weer weg? Ik vermoed dat dit kalkaanslag is en dat is toch maar beter regenwater moet gaan gebruiken i.p.v kraanwater.
Ik maak me het meest hier zorgen over, zie de foto's voor opheldering.

Vraag 2:
Er is niet helemaal een duidelijke lijn over hoeveel direct zonlicht deze bonsai kan verdragen, de ene website zegt dat de volle zon geen probleem is mits er goed op de vochtigheid van de grond wordt gelet en de ander adviseert enkel schaduwplekken, op dit moment staat de bonsai op mijn bureau waar de hele dag licht naar binnen schijnt met rond 2/3 uur kans op directe zon.

Vraag 3:
Het voeden/bemesten van de bonsai verschilt ook, voor deze bonsai las ik dat op de ene website dat van te voren water moet krijgen en dan een beetje vloeibare mest en bij de ander moet het vloeibare mest opgelost in het water zijn en de bonsai hiermee ondergedompeld worden, wat adviseren jullie?

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! Dit is de eerste keer dat ik mij bezig houdt met een bonsai, vandaar deze misschien overduidelijk ogende vragen.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




Met vriendelijke groet,
Jesse R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jesse R. Reden: Foto's via externe link, bijlagen toevoegen werkt niet?

Sageretia Theezan gekregen, enkele vragen! 6 jaren 11 maanden geleden #66139

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Eerste en vooral welkom op het forum.

Vraag 1: ik heb het ook gehad met een boompje dat binnen stond. Ging vanzelf weg als ik hem terug buiten zette en regenwater gaf. Kan inderdaad kalkaanslag zijn.

Vraag 2: ik zou hem niet te lang in volle zon zetten, het zijn maar fijne blaadjes van de sagaretia, ze zullen rap verbranden.
Ook hoort een boom eigenlijk buiten te staan. Ik weet niet of deze lang binnen goed te houden zijn.
Ik heb er ene gehad, maar heb hem weggedaan, wegens totale miskoop. 2de boompje dat ik kocht. Deze stond buiten op een schaduw plaatsje.

Vraag 3: ik heb ook ooit gelezen dat de grond vochtig moet zijn voor bemesten, dus geeft ik water een tijdje voor ik vloeibare mest geef. Ik vraag me eigenlijk ook af of het kwaad kan om voeding te geven als de bovenlaag van het substraat wat droog is.

Veel plezier met het boompje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sageretia Theezan gekregen, enkele vragen! 6 jaren 11 maanden geleden #66276

  • Jesse R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt!

Ik ga het boompje dan maar buiten zetten nu 's nachts het niet meer vriest, hopelijk verdwijnt de witte aanslag dan snel!
Jammer dat het voor jou niet zo'n succes was, ik hoop dat het bij mij dan wat beter gaat. :silly:

Aan het verbranden van blaadjes had ik inderdaad nog niet gedacht, gelukkig heb ik een goede plek buiten waar de boom geen direct zonlicht krijgt.

Ik ga mijn boom dan ook maar voortaan op die volgorde bemesten, ik denk zelf dat het niet zo'n groot verschil uitmaakt als je er vrij snel weer water overheen doet. :)

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, geeft mij toch wat zekerheid.
Ik ga mijn best doen voor deze boom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sageretia Theezan gekregen, enkele vragen! 6 jaren 11 maanden geleden #66320

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Succes!

Als je er direct na bemesten water overgiet zal je de meeste mest er zo weer uitgieten, denk ik.

De mijne was geen succes omdat het gewoon een fout boompje was.

Het is al naar gelang hoever je wilt gaan in bonsai met wat je tevreden bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts