In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Wat moet ik doen? 6 jaren 11 maanden geleden #66419

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

TamasBonsai schreef : Beste bonsai masters,

Ik heb een witte den, hij staat altijd buiten in de zon en heeft genoeg water.
Ik laat hem altijd tot 80% uitdrogen en dan weer veel water en voeding 1x per week (zoals mij verteld is bij aankoop).
Maar vanmorgen ging ik hem weer eens goed bekijken en de naalden zijn niet echt mooi donker groen.
Het zijn meer donker bruinige naalden wat kan ik eraan doen?????

Ik hoop dat jullie er iets vanaf weten.


Ziet er inderdaad niet goed uit. Hoe lang heb je de boom al? Wat voor een grondmengsel staat hij in?

Groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik doen? 6 jaren 11 maanden geleden #66428

  • TamasBonsai
  • TamasBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 2
hij staat in akadama en ik heb hem 6 maand ongeveer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik doen? 6 jaren 11 maanden geleden #66429

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

TamasBonsai schreef : hij staat in akadama en ik heb hem 6 maand ongeveer.


Normaal worden dennen in een mengeling van 50/50 bims/akadama gezet omdat ze niet te lang nat zouden staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik doen? 6 jaren 11 maanden geleden #66434

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom Haest schreef :

TamasBonsai schreef : hij staat in akadama en ik heb hem 6 maand ongeveer.


Normaal worden dennen in een mengeling van 50/50 bims/akadama gezet omdat ze niet te lang nat zouden staan.


Tja in grote lijnen klopt dat wel, maar dat wil niet zeggen dat ze niet ook op puur akadama kunnen staan. Als je maar op de watergift let. Tamas zegt erbij dat hij de kluit tussen bewateren voor 80% laat uitdrogen. Dat moet op zich goed zijn.

Wat ik wel een goeie stelling vind is is dat je met een goed substraat niet teveel water kunt geven maar wel te vaak. Mijn toevoeging aan die stelling is dat je beter veel water kunt geven met langere tussenpozen dan een beetje water met korte tussenpozen. En de lengte van die tussenpozen hangt natuurlijk oa. af van hoe hard de boom groeit, hoe warm het is, hoeveel het regent. ..

Water geven met broes of nevelaar is beter dan met een straal omdat het substraat langzaam en gelijkmatig vochtig wordt. Bij een te harte straal kan het water er zo aflopen zonder de kluit te doordrenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik doen? 6 jaren 11 maanden geleden #66436

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Het is ook maar de bovenlaag dat je ziet, he. Of je moet telkens in het substraat zitten woelen om het te zien.
Voor het moment geef ik elke avond water. Met een lans tot het er goed uitloopt.
Buiten hetgeen dat nog in aarde staat dat enkel als de bovenlaag goed en even droog is.

Het kan msh op akadama, maar een goede mengeling kan het je alleen maar makkelijker maken, denk ik.
Dan kun je dagelijks water geven. Of ben ik mis in dit opzicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik doen? 6 jaren 11 maanden geleden #66439

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Als je liever een mengeling gebruikt is dat goed natuurlijk. Het wordt ook vaak geadviseerd.

Maar puur akadama kan ook en is op zich niet de oorzaak van dit probleem. Noch is het vervangen van het substraat de oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik doen? 6 jaren 11 maanden geleden #66440

  • PvLaar
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 7
Er wordt tegenwoordig naar mijn mening veel te veel de nadruk op het substraat gelegd om de watergift zo simpel mogelijk te houden.
Een juiste watergift is één van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste maar gelijk ook het moeilijkste onderdeel in de verzorging van planten die in een pot of schaal staan.
Een goed substraat kan de zaak wat eenvoudiger maken maar kan nooit volledig bepalend zijn, wie dat denkt zal vroeg of laat in de problemen komen.
Alleen de verzorger kan met zijn kennis en ervaring zorg dragen voor de juiste verzorging en bewatering bij welk substraat en welke soort dan ook, dat leer je niet in één seizoen, daar gaan echt wel een paar jaartjes over heen voor je dat onder de knie hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik doen? 6 jaren 11 maanden geleden #66442

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

PvLaar schreef : Er wordt tegenwoordig naar mijn mening veel te veel de nadruk op het substraat gelegd om de watergift zo simpel mogelijk te houden.
Een juiste watergift is één van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste maar gelijk ook het moeilijkste onderdeel in de verzorging van planten die in een pot of schaal staan.
Een goed substraat kan de zaak wat eenvoudiger maken maar kan nooit volledig bepalend zijn, wie dat denkt zal vroeg of laat in de problemen komen.
Alleen de verzorger kan met zijn kennis en ervaring zorg dragen voor de juiste verzorging en bewatering bij welk substraat en welke soort dan ook, dat leer je niet in één seizoen, daar gaan echt wel een paar jaartjes over heen voor je dat onder de knie hebt.

Helemaal mee eens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik doen? 6 jaren 10 maanden geleden #68125

  • TamasBonsai
  • TamasBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik weet wat ik fout heb gedaan.
Ik heb hem niet gemest dus krijgt hij geen goeie voeding.
Ook heb ik hem verschillende soorten ijzer gegeven, zo ook koper dit kan waarschijnlijk die oranje/ vuurrode kleur aangeven.
Ik hoop dat hij er weer bovenop komt nadat ik dit gedaan heb, want er zijn niet veel tot geen naalden uitgevallen dus het kan goed komen of zit ik verkeerd??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts