In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer (soort?) voor een gedeelte aan het vergaan 5 jaren 10 maanden geleden #74598

  • Eric R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Thanks Tom, je bevestigd mijn denken.

Vanavond gaat tie naar de kapper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer (soort?) voor een gedeelte aan het vergaan 5 jaren 10 maanden geleden #74605

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou dan meteen ook in de boom kijken of er takken zijn die je zowieso er uit wilt hebben. Misschien heb je daar al over nagedacht? Maar een tak er uit, betekent lucht voor de rest. En de taikken die je dikker wilt laten worden ontdoen van de bladeren lager in de kroon, maar de punt en een paar bladeren aan het einde laten staan.

Ken je deze? bonsaitechniek.nl/ontwikkelen-van-esdoor...orjaarsactiviteiten/
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eric R, Rowdy van os

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer (soort?) voor een gedeelte aan het vergaan 5 jaren 10 maanden geleden #74609

  • Eric R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Bedankt Leatherback,

Die site kende ik nog niet.
Er is wel probleem met takken verwijderen, ik heb nog geen plan voor het boompje omdat deze nog aan het herstellen is/was.
Ook is het boompje nu zo vol (waarschijnlijk ook na gedeeltelijke bladsnoei) om goed zicht te hebben om een juiste keus te maken om takken te selecteren.
Ik had het idee om komende winter een tak selectie te doen en van daaruit te beginnen met opbouwen.
Ook heeft het wortelstelsel ook nog flink wat aandacht nodig, ik weet dat er nog een flinke stomp onder de grond zit en ik heb nog geen idee waar de wortels zich nu ontwikkelen.
De volgende lente wordt spannend voor dit boompje......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer (soort?) voor een gedeelte aan het vergaan 5 jaren 10 maanden geleden #74647

  • Eric R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Zo is bij de kapper geweest, wat een flinke klus bij zo’n dichte bos bladeren.



Van de meeste bladparen de grootste of degene aan binnenkant 1 blad geknipt en het steeltje laten staan.
Vanavond verder in het linkje van Leatherback om te kijken of ik nog wat aan de takken ga doen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer (soort?) voor een gedeelte aan het vergaan 5 jaren 10 maanden geleden #74652

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Dr moet veel meer af. De eerste uiloop terugsnoeien tot het eerste of soms tweede bladpaar. In oms klimaat hebben we het nadeel dat de internoden van de voorjaarsuitloop eigenlijk te lang zijn, en dus niet goed bruikbaar. Dit weg ermee. Ook kan na deze snoei het licht weer bij alle takken komen, zodat daar nieuwe uitloop zal verschijnen. Deze uitloop heeft veelal een wat kortere groei vanwege de langere dagen die er nu aankomen. Met de tweede uilloop kun je beter het takgestel opbouwen...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Acer (soort?) voor een gedeelte aan het vergaan 5 jaren 10 maanden geleden #74670

  • Eric R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Ik begrijp je Marco,

Maar het doel van dit seizoen was het laten herstellen van het boompje (vorig jaar na het uitgraven ging het niet zo best).
Ook heb ik nog geen takken geslecteerd, bovendien heb ik dicht bij de takaanzet op de stam heel veel keus uit takken met zeer korte internoden.
Voor nu is herstel het belangrijkste

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer (soort?) voor een gedeelte aan het vergaan 4 jaren 1 maand geleden #83915

  • Eric R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Vorig jaar heb deze acer verpot en de wortels goed kunnen bekijken, heel het afgelopen jaar heeft het boompje kunnen herstellen en lijkt goed gezond.
De bovenste wond is al een stuk hersteld, maar met de onderzijde valt niet veel te beginnen, wortels zitten aan een kant en de wond is erg groot.


Het boompje vindt dat de lente er al aankomt.

Als de eerste groei is afgehard ga ik marcotteren, net boven de grote wond.

Wordt vervolgd.........

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts