In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Blad esdoorn met gekleurde puntjes? 6 jaren 8 maanden geleden #69223

  • micakkermans
  • micakkermans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb een vraag.

Ik heb enkele dagen geleden een Japanse Esdoorn gekocht in een tuincentrum. Om precies te zijn de 'Going Green'. Ik zag er meerdere in het tuincentrum staan en allemaal hadden ze dezelfde verkleuring in de puntjes van de bladeren. Eerst dacht ik dat het zo zou moeten horen, en om eerlijk te zijn staat het best leuk als je er op een afstandje naar kijkt.

Als ik echter afbeeldingen van deze esdoorn opzoek op het internet, hebben ze geen van alle die lichte verkleuringen. Verder is het moeilijk googlen, want je komt vooral uit bij bedrijven die deze esdoorn verkopen.

Nu lees ik wel dit artikel op het forum: www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/10923-...blad-punten-bij-acer Hoewel mijn bladpunten niet bruin zijn vraag ik mij wel af of er iets vergelijkbaars aan de hand is met mijn esdoorn zodat ik er iets aan kan doen.

Aanvullende info,
- Esdoorn in deze staat gekocht
- Pot + potgrond waar de esdoorn initieel in zat was kurkdroog
- Direct in zijn geheel (dus met oude potgrond) overgepot in een grote emmer met een mix van akadama, lavasteen en een beetje potgrond (40 - 40 - 20)
- Veel water gegeven
- Lekker mosje op het oppervlak gelegd
- Vernevel de afgelopen 3 dagen in de avond wat water op de bladeren en het mos
- Wat bonsai mestkorrels in de bodem gedaan
- Krijgt wel wat wind, maar staat redelijk beschut
- Afgelopen dagen wel zo nu en dan een zonnetje gehad, maar niet dat die vol gas in de zon staat te bakken

Volgens mij doe ik alles wel goed zown beetje en als ik naar de esdoorn kijk staat deze er gezond en prima bij (voor zover ik dat kan inschatten).

Wie zou mij wellicht kunnen vertellen of, en zoja wat er aan de hand is en wat ik zou moeten doen om het weer goed te krijgen.

Input wordt zeer gewaardeerd :-)

Groet,
Michael

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad esdoorn met gekleurde puntjes? 6 jaren 8 maanden geleden #69227

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De bladpunten zijn uitgedroogd. Dit kan zijn vanwege spul waarmee gespoten is, of wind, of wortelsuitgedroogd. Niet iets om je zorgen over te maken; Het is verzorgingsafhankelijk. Dus nu hij bij jou staat, kan jij volgend jaar je best doen dit te voorkomen.

Bladeren die dit hebben, worden uiteraard niet meer helemaal groen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: micakkermans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad esdoorn met gekleurde puntjes? 6 jaren 8 maanden geleden #69244

  • TamasBonsai
  • TamasBonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb ook een acer palmatum en die is midden in de bladen rood aan het kleuren wat kan dat zijn??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad esdoorn met gekleurde puntjes? 6 jaren 8 maanden geleden #69246

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

TamasBonsai schreef : Ik heb ook een acer palmatum en die is midden in de bladen rood aan het kleuren wat kan dat zijn??


Msh beter eens een foto plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad esdoorn met gekleurde puntjes? 6 jaren 8 maanden geleden #69247

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik heb eigenlijk ook wat problemen met een acer buergerianum. Eerst had hij vorstschade, dan schade door ofwel te lang volle zon ofwel teveel water.
De nieuwe blaadjes die nu uitkomen krullen naar binnen.
Ik heb al enkele dingen geprobeerd, minder water, geen bladmest en andere mest, andere standplaats waar geen volle zon is, geen water meer over de bladeren.
Nu staat hij binnen in een serre om te zien of de wind er wat mee te maken geeft, en als het dat niet is, is er msh een tekort aan iets waardoor de blaadjes krullen.
Ik zal waarschijnlijk nog even moeten zoeken, maar ik hoop toch iets te vinden om het boompje weer helemaal gezond te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad esdoorn met gekleurde puntjes? 6 jaren 8 maanden geleden #69251

  • micakkermans
  • micakkermans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 1

Tom Haest schreef : Ik heb eigenlijk ook wat problemen met een acer buergerianum. Eerst had hij vorstschade, dan schade door ofwel te lang volle zon ofwel teveel water.
De nieuwe blaadjes die nu uitkomen krullen naar binnen.
Ik heb al enkele dingen geprobeerd, minder water, geen bladmest en andere mest, andere standplaats waar geen volle zon is, geen water meer over de bladeren.
Nu staat hij binnen in een serre om te zien of de wind er wat mee te maken geeft, en als het dat niet is, is er msh een tekort aan iets waardoor de blaadjes krullen.
Ik zal waarschijnlijk nog even moeten zoeken, maar ik hoop toch iets te vinden om het boompje weer helemaal gezond te krijgen.


Ik ben zeker geen expert, maar ga toch proberen in mijn enthousiasme je te helpen :-)
Vallen deze blaadjes uiteindelijk ook van je boompje?

Wellicht is dit artikel interessant? homeguides.sfgate.com/leaf-curl-japanese-maple-27163.html
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad esdoorn met gekleurde puntjes? 6 jaren 8 maanden geleden #69253

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
ziet er niet ziek uit. Ook kan de hoeveelheid zonlicht een rol spelen. Een palmatum kan zon verdragen maar niet een hele warme zomerdag. Ook ze van de ene dag op de andere dag op een veel zonnigere plaats zetten kan voor wat droge puntjes zorgen. Of gewoon eens te weinig water gegeven,... Het kan echt zoveel zijn. Zeker bij de kleinere exemplaren in kleinere potten is het altijd oppassen voor een hele dag direct zonlicht in de zomer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad esdoorn met gekleurde puntjes? 6 jaren 8 maanden geleden #69255

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

micakkermans schreef :

Tom Haest schreef : Ik heb eigenlijk ook wat problemen met een acer buergerianum. Eerst had hij vorstschade, dan schade door ofwel te lang volle zon ofwel teveel water.
De nieuwe blaadjes die nu uitkomen krullen naar binnen.
Ik heb al enkele dingen geprobeerd, minder water, geen bladmest en andere mest, andere standplaats waar geen volle zon is, geen water meer over de bladeren.
Nu staat hij binnen in een serre om te zien of de wind er wat mee te maken geeft, en als het dat niet is, is er msh een tekort aan iets waardoor de blaadjes krullen.
Ik zal waarschijnlijk nog even moeten zoeken, maar ik hoop toch iets te vinden om het boompje weer helemaal gezond te krijgen.


Ik ben zeker geen expert, maar ga toch proberen in mijn enthousiasme je te helpen :-)
Vallen deze blaadjes uiteindelijk ook van je boompje?

Wellicht is dit artikel interessant? homeguides.sfgate.com/leaf-curl-japanese-maple-27163.html


Bedankt voor de link, maar ik denk niet dat het dat is.
Ik zoek nog wat verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren