In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69383

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,

Ik merk sinds kort dat de blaadjes van mijn azaleas bruin worden. Verder krijgen ze wel nieuwe bladeren. Komt dit door het weer ? Kan ik de bruine blaadjes verwijderen of wacht ik beter tot ze zelf afvallen?
Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69384

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Je bedoeld dus van meerdere planten ? of toch maar van 1 ??

Hier alvast niet, maar als ze ook nieuwe maken,
denk ik eerder aan te nat ofzo,

foto's evt, , mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69385

  • JohnD
  • JohnD's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 11
Zijn het de uiteinden van het blad die eerst bruin worden? Dan staat de boom waarschijnlijk in de volle zon. Het blad verbrand dan en wordt bruin. Zet de boom in de schaduw en laat de aangetaste bladeren zitten. Die vallen te zijner tijd vanzelf af. Als het goed is zou er dan geen nieuw bruin blad meer bij moeten komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69386

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ik denk niet dat de schade van de zon komt of van te droog te staan (ik weet niet welk weer het daar is, maar hier in belgie is het volle bak regen). Bij een azalea merk je problemen tamelijk snel op. Als die eenmaal te droog staat of teveel zon krijgt, gaat hij hierop direct reageren. Het was de laatste week niet echt tropisch weer!

Enkele bruine blaadjes zijn normaal. Ik haal er nu en dan wat uit (als ze volledig loshangen) Dit varieert wel wat soort per soort. Maar een foto zou handig zijn... Je lijkt hier inderdaad over meerdere planten te praten... Als je denkt dat het er wat te veel zijn dan check je best eerst en vooral eens op ongedierte. Ook eens kijken hoe ze bruin worden.. Worden ze in vlekken bruin? Gelig? Paars? Worden takjes of takken ook bruin? Staan je azaleas niet te nat? Gebruik je teveel meststof? Zeker oppassen met kunstmest die teveel zouten kan bevatten. Maar als je je aan de aanbevolen dosissen houdt zal dit waarschijnlijk ook het probleem niet zijn.

Maar zonder foto's is het moeilijk om te zeggen als er wel dan niet iets aan de hand is met je azaleas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Trap.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69388

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Het zijn inderdaad de puntjes die bruin worden. Het is hier inderdaad al een tijd veel regen en wind. Ik neem morgen even een foto. Ongedierte heb ik er nog niet op gezien de laatste tijd. Het zijn mijn twee azaleas de ene is een Yukokan die gebloeid heeft, de andere weet ik nog niet wat het is. Vreemd vind in het dat mijn nyohozan hier geen last van heeft terwijl hij op dezelfde plaats staat.
Verder groeien er veel nieuwe blaadjes, geef ik ze enkel water als ik zie dat de kanuma droog begint te worden. Meestal is het niet nodig door de regen de laatste tijd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WesleySeeuws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69389

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Heb recent ook problemen gehad met mijn azalea gedurende 1,5 jaar. Hij had ook aardig wat bladvulling en van onder af bleker wordende blaadjes. De oorzaak moest in dit geval dus van onderaf komen. Een diepere pot hielp niet. Per abuis heb ik bij deze verpotting kiryu door de kanuma gemengd, kwam ik 2 maanden geleden achter. Toen een noodverpotting gedaan. Uit de volle zon gezet. Ook ben ik gestopt met het geven van leidingwater en ben ik een maand later begonnen met dagelijks benevelen en gieten met een lichte oplossing van vis en regenwater. Ik kan nu zeggen dat de boom er weer op vooruit gaat: nieuw loof is mooi donker van kleur. Tot zo ver mijn azalea dus.... een foto van jouw azalea zou kunnen helpen. Maar zolang het om enkele bruine blaadjes gaat zou ik me er niet druk om maken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69391

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik ben wel bezorgd, het ene was een prijzig boompje ( 300 euro) . Ik heb hem nog niet verpot omdat ik dacht dat hij nog ging bloeien. Zou ik deze beter toch eens verpotten? Ik weet niet hoe lang hij al in zijn pot staat op deze kanuma. Ik heb er de laatste tijd ook nog niet aan geknipt omdat ik dacht dat hij ging bloeien. Maar ik denk dat de bloei niet meer gaat komen dit jaar. Enkel blad groei. Hij staat in een pot van ongeveer 9 cm hoog. Boompje zelf heeft een stam van 12cm, misschien een breedere pot nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69395

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Toch even een azalea binnen genomen voor een foto, het was wel aan het regenen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69396

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69398

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Je zal je foto moeten verkleinen. Hij moet onder de 1mb zijn wil je dat we hem kunnen zien op het forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren