In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70329

  • Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 45
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb het boompje verpot en ongeveer de verhoudingen goed aangehouden wat betreft het mengen met akadama en potgrond en dan zeoliet.

Tot mijn grote schrik verliest het boompje veel naalden welke dan eerst geel worden en dan afvallen.Het heeft nu alleen kale takken en aan het eind een pluk naalden.Wat heb ik nu niet goed gedaan.Eerst dacht ik aan mieren, maar dat was het niet. Nadat ik het boompje toch aan een nadere inspectie heb onderworpen, dus kluit uit de pot.Tot mijn verbazing zag ik helemaal geen nieuwe gezonde wortelkluit maat zwarte wortels.en de grond viel er zo vanaf.Er zitten nog wel wortels aan maar de bak was doordrenkt van het water.dus veel te nat. De grond is helemaal prakkerig. Gaat nu niet ook de stam verrotten?

Hoe krijg ik dit weer goed zodat ik een goede wortelkluit krijg of gaat het nu dood. ? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met een goed advies.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70330

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Zaten er gaten in je bak, zodat het overtollige water weg kon?
Aarde en akadama zorgt niet voor een luchtig grondmengsel en door de aarde blijft het heel lang nat.
Meestal word akadama en bims gebruikt in een verhouding van 50/50.
Bij zwarte wortels denk ik in de richting van wortelrot.
Hopelijk heb je niet de hele wortelkluit uigespoeld of toch een deel van het oude substraat erbij gedaan voor de micorhizza?
Of het nog goed komt kan ik je niet zeggen, komt hij van een bonsaishop? Ga er anders eens mee terug en vraag daar wat je best kan doen.
Je foto is te groot, hij moet onder 1mb zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70352

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Oei! Waneer heb je verpot?
Zwarte wortels duid idd op wortel rot
Oorzaak te nat
Boosdoener potgrond en eventueel geen drainage (gaten)

Hoop voor je dat hij het haalt maar t klinkt niet erg hoopgevend :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70416

  • Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 45
  • Ontvangen bedankjes 0
Van de zomer.misschien veel te laat.wortels niet aangeslagen los in de pot.was wel veel te nat in pot.prakkerig.misschien toch te veel potgrond, maar ik denk het niet.staat nu onder afdakje zolang tot de grond wat in kan drogen en da maar hopen dat het boompje het weer gaat doen.draineringsgaten ware aanwezig.dus ik weeg t ook niet meer wat ik nog meer kan doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70417

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930

Iggi schreef : Van de zomer.misschien veel te laat.wortels niet aangeslagen los in de pot.was wel veel te nat in pot.prakkerig.misschien toch te veel potgrond, maar ik denk het niet.staat nu onder afdakje zolang tot de grond wat in kan drogen en da maar hopen dat het boompje het weer gaat doen.draineringsgaten ware aanwezig.dus ik weeg t ook niet meer wat ik nog meer kan doen

Een Den die voldoet aan het signalement die je geeft gedoemd te sterven. Dat is het lastige van een Den. Als die verschijnselen zich openbaren dan ben je al te laat. Tip: een Den in potgrond leidt vroeg of laat tot de dood van de boom. Wat voor Den is/was het trouwens? Ik gok op een Vijfnaalden (Witte) Den..?
Op zich kan een Den wel in de zomer verpot worden, mits hij goed gezond is, en je weet wat je doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70438

  • Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 45
  • Ontvangen bedankjes 0
Een pinus parviflora dus een 5 naalden den.het was een gezonde doen maar nu niet meer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70439

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Om in de toekomst terleurstelling te voorkomen probeer voordat je gaat verpotten of snoeien bij welke soort dan ook eerst flink informatie in te winnen zoals waneer verpotten en welk grondmengsel er word geadviseerd te gebruiken!
helaas maar waar met wat kennis voor af had deze boom mischien een stuk langer geleeft en jou niet terleur gesteld!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70441

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

dennisfranx schreef : Om in de toekomst terleurstelling te voorkomen probeer voordat je gaat verpotten of snoeien bij welke soort dan ook eerst flink informatie in te winnen zoals waneer verpotten en welk grondmengsel er word geadviseerd te gebruiken!
helaas maar waar met wat kennis voor af had deze boom mischien een stuk langer geleeft en jou niet terleur gesteld!


Of een vereniging zoeken of een leraar en je laten begeleiden zodat je werkt met mensen die weten wanneer en hoe wat te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70444

  • Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 45
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja dat zal ik zeker doen.ik kijk meestal op filmpjes van YouTube en dan denk ik dat ik het wel zelf kan: dus niet he.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus parviflora 6 jaren 6 maanden geleden #70452

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Iggi schreef : Ja dat zal ik zeker doen.ik kijk meestal op filmpjes van YouTube en dan denk ik dat ik het wel zelf kan: dus niet he.


Dat is prima echter probeer filmpjes te kijken waar de artiest wel uitlegt waarom hij bijvoorbeeld dat ene takje wel snoeit en de andere niet elke handeling bij een boom heeft een achterligende gedachte houd er ook rekening mee dat het filmpje nisschien is opgenomen in een ander klimaat dan dat van ons!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Iggi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren