In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70442

  • El Zueco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 5
Beste mensen,

Heeft er iemand een idee waar ik meer info kan vinden over de Belgische wetgeving mbt stekken, verpotten, yamadori, ... in de vrije natuur? Ik heb op dit forum gezocht, maar niet echt iets gevonden. Online vond ik wel al wat info over openbare bossen (--> altijd aanvragen via boswachter)... maar wat met dijken, beken, kant van de weg, ... Ik ben van het Waasland, dus ik kom regelmatig wel dingen tegen die wat doen kriebelen... maar wat mag ik doen?
Alvast bedankt!

Als dit reeds een ander gespreksonderwerp is geweest, zouden jullie me dan de link willen bezorgen aub?
(heb op forum gezocht op wetgeving)

PS: zijn er hier toevallig mensen van de Wase Bonsai-vereniging? Ik heb jullie website bezocht en zal zeker in de nabije toekomst aansluiten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70445

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Iets verwijderen (stelen) van een grond die je niet toebehoort is altijd fout en ook altijd strafbaar. Zelfs als je bvb enkele uitgedane en op een hoop gegooide struiken wil meenemen.

Je moet dus altijd aan de eigenaar of zijn opzichter toelating vragen.
Bij mijn weten bestaat er in België geen grond die niet van iemand de eigendom is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: El Zueco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70446

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Wat dat uitdoen in opebaar domein heeft ivan gelijk, in belgie mag je niks als betalen , moet je zelf beslissen he of jij het riskeert maar het is strafbaar , wordt in bonsai wereld volgens mij wel veel gedaan maar niemand gaat da openbaar aangeven denk ik , ikzelf heb weinig bonsai en liever planten die al iets verder staan !! Ik ben van het waasland maar zit in club de leie en volg ook les bij yannick Kiggen !! Mvg
De volgende gebruiker (s) zei dank u: El Zueco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70447

  • El Zueco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 5
Haha... in België mag je niks behalve betalen :cheer: :cheer: Zalig, die zal ik onthouden ;)!
In elk geval bedankt voor jullie antwoorden, ik weet voldoende...
Bivakmutske en betrapt worden met een plant in de koffer, ik zou het al eens riskeren gewoon om te zien hoe ze dat hier bij ons weer zullen aanpakken ;) :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70448

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Tip zoek bij ons in buurt van snelweg en int donker , loopt daar toch vol illegalen , gewoon paspoort en gsm niet mee , en als ge gepakt wordt 24u geen vlaams spreken dan staat ge binnen dag terug op straat !! Zonder verdere vervolging , zo werkt da hier !! Ik ben ook lange afstans loper en train veel ook soms int donker en wa ge daar ziet ... mij laten ze wel gerust , mijne doggy ziet ze al minuten voor ik het door heb en na wat gegrol en geblaf zijn ze weg , en politie is nooit te zien , ook al geef je de situatie en plaatsen door .... , geef ik maar door he , niet doen is altijd correcter ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70449

  • El Zueco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 5
Merci, stof tot nadenken! :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70450

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Gewoon netjes toestemming vragen. Ik heb eigenlijk altijd een akkoord gekregen om zaken uit te graven. Het is gewoon niet van je, dus vragen.

Lopen jatten en stropen is niet de manier waarop je aan je bomen zou moeten willen komen. Daarnaast leidt het tot een slechte naam van de hobbie.

Als ik de adviezen hierboven lees vraag ik me echt af wat er met het fatsoen is gebeurd. Je jat gewoon niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard Baas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70451

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Idd vragen werkt !
Je word wel een beetje verbaasd aangekeken of je wel helemaal goed bent :p

Ik heb een paar weken terug gevraagd om toestemming om op twee plaatsen wat uit te graven in het voorjaar
In een stuk bos waar een mountainbike parcour is aangelegd hoor ik nog of het mag
en een andere plek nabij ons strandje bij het ijselmeer staat ook heel wat niet onderhouden overbegroeid bos waar uiteindelijk een vakantie park gaat komen dus daar mag ik pakken wat ik wil en ik heb al heel wat mooie meidoorn en iepen stammen zien staan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70455

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Hier werkt dat dus niet , als je het vraagt is het njet, al 2x gevraagd en 2x niks goed wetende dat de boel enkele maanden later volledig gerooid werd en alle klein hout versipperd werd, prive heb ik ook al eens geprobeert in een verwilderde bos en die dachten ineens dat ze bonsai winkel hadden en ook die prijzen konden hanteren , als ik ga wandelen zoek ik niet meer is toch steeds teleurstelling als je correct wil handelen , alleen spijtig dat wie het wel riskeert er geld op verdiend , kijk maar op 2ehands en marktplaats ik geloof nooit dat alles gevraagd wordt en denk je dat yamadori uit het buitenland legale uitgraaf is , sorry dan ben je erg naief ... ér wordt grof geld mee verdiend en percentage wordt door tussenpersonen illegaal uitgegraven ... mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Belgische wetgeving 6 jaren 6 maanden geleden #70460

  • El Zueco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik hoop dat mijn spottende intentie overkwam, ik heb ook nooit beweerd het anders te doen ;)!
Privé-domein is me duidelijk nu en openbare bossen ook... Maar wat met bermen, dijken, langs de wegen? --> Aanvraag via stad of gemeente?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts