In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72239

  • Eikje2018
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Een cadeautje van Moeder Natuur: een eikeltje is uitgekomen in de pot van mijn bonsai ficusje, die ik tot en met de herfst altijd buiten heb staan. Waarschijnlijk hebben de vogels op mijn balkon hem erin laten vallen. 2 weken terug zag ik een klein spruitje komen, die aardig opgroeit. Vandaag gaan zoeken wat het kon zijn. Verrassing: een eikje! Hoe mooi! Ik ben nieuw op dit forum en zou mij graag meer in de hobby verdiepen en leren. Mijn vrag is nu wat het beste te doen. Dit kleine plantje is uiteraard nog teer heeft een wat lange stengel omdat ik ze op een niet al te verlichte plek had staan. De blaadjes zien er mooi en goed uit en het groen neemt toe nu ik ze weer meer in het licht heb gezet. Als dit plantje zijn worteltjes gaat ontwikkelen vlak naast het ficusje kunnen de worteltjes door elkaar gaan groeien en wordt scheiden wellicht een probleem. Nu er heel voorzichtig uit halen, is dat een optie? Wat is jullie advies? Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72240

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Welkom op het forum
Beetje een vreemd verhaal vind ik- een eikeltje, wat zou daar uitkomen..even opzoeken... verrassing, een eikje?
Alle gekheid op een (eike)stokje, een paar vragen: zag je het eikeltje liggen, dan wist je toch dat er een eikje uit zou komen. Zag je het niet liggen, hoe was het dan onder de grond geraakt..?
Maak je even een foto, dan kunnen we eens zien ( onder de 1 mb)

Groetjes,

Luc

PS. Met een zaailing ben je sowieso voor 20-30-40... jaar vertrokken voor je een volwassen bonsai hebt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72241

  • Eikje2018
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hai Luc,
dank je voor je snelle reactie, ik snap dat het wat apart overkomt maar als ik een eikel had zien liggen was ik uiteraard wel zo bij geweest om te bedenken wat eruit kwam... er komen op mijn balkon veel vogels, ook kauwen en kraaien en ik denk dat ie er zo in beland is. Afgedekt door afvallende herfstblaadjes heb ik deze dus niet gezien. Dat het wrs een eikje is heb ik afgeleid uit de bladvorm en bouw zoals ik op internet allerlei afbeeldingen zie. En misschien vergis ik me, hoor. Ik zal proberen een foto toe te voegen, maar ben in dit soort dingen niet handig dus hoop dat t lukt. Moet even zien hoe ik dat vanaf mijn mobiel op de pc krijg. Of het 20, 30 etc jaar duurt vind ik niet van belang; heb respect voor al wat leeft en doe mijn best daarvoor. Vandaar mijn vraag op dit forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72244

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Welkom.

Het is beter om gevallen blaadjes te verwijderen omdat daar beestjes inkruipen.
Veel bladeren verliest een ficus toch niet in de herfst of ben ik mis?
Msh kun je het verzichtig uitgraven. Een ficus zal het wel overleven als je niet te drastisch bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72245

  • Eikje2018
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedenavond Tom,
dankjewel voor je reactie. Wat leuk om te zien hoe actief dit forum is.
Ik heb ze altijd tot en met de herfst op mijn balkonrand staan en daar valt best wel wat blad uit de omliggende bomen op. Dacht het natuurlijk te houden en heb dat niet verwijderd, maar klinkt ook wel weer logisch wat je zegt over beestjes bijv. Als ik ze naar binnen haal verliezen ze vrij snel hun blaadjes, maar dat komt altijd weer goed in de lente als ze weer naar buiten gaan. Ik zou het heel leuk vinden om beide goed te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72248

  • JJans
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 8
Een prachtig verhaal maar zou met alle respect zo de fabeltjeskrant in kunnen lijkt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72251

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

JJans schreef : Een prachtig verhaal maar zou met alle respect zo de fabeltjeskrant in kunnen lijkt mij.


Waarom zou iemand de moeite nemen zich hier te registreren en dit te verzinnen ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eikje2018

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72252

  • Eikje2018
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja, precies, beetje flauwe reactie die ik juist op een forum als dit niet verwacht had. Als er zo tegenaangekeken wordt had ik me inderdaad de moeite kunnen besparen. Het is gewoon gebeurd, c' est ca, en ik probeer het nu goed op te lossen en ben gewoon serieus geinteresseerd, vandaar mijn vraag op dit forum. Is het zo ongeloofwaardig dat er in de pot van een buitenstaande plant iets uit de natuur terecht komt?? Of denkt er iemand dat ik zelf een eikel plant naast mijn ficus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72253

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Eikje2018 schreef : Ja, precies, beetje flauwe reactie die ik juist op een forum als dit niet verwacht had. Als er zo tegenaangekeken wordt had ik me inderdaad de moeite kunnen besparen. Het is gewoon gebeurd, c' est ca, en ik probeer het nu goed op te lossen en ben gewoon serieus geinteresseerd, vandaar mijn vraag op dit forum. Is het zo ongeloofwaardig dat er in de pot van een buitenstaande plant iets uit de natuur terecht komt?? Of denkt er iemand dat ik zelf een eikel plant naast mijn ficus?

Trek je er niets van aan ;)
Ik zou proberen het eikje te verwijderen uit de pot van je ficus en hem in een ander potje op te potten en hem dan buiten zetten en tegen vorst beschermen als het gaat vriezen.
Een ficus houd het wel even vol binnen maar een eik is inheems en hoort gewoon buiten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72254

  • Eikje2018
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
jammer van je reactie. Mijn initiele vraag op dit forum van mensen met interesse in en kennis van Bonsai en hopelijk ook voor alle natuur is hoe en wanneer ik het beste de 2 plantjes apart zet. En wie het nou wel of niet gelooft heb ik eigenlijk weinig boodschap aan; daar gaat het niet om en dat was de vraag niet. Het is gebeurd en ik zoek een oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts