In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72268

  • Eikje2018
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hai Tom, thanx voor je reactie. Dus dit is gewoon een minder leuke tendens en niet op de persoon... Kritiek vind ik alleen maar goed, ik vraag immers om raad. daar kun je van leren, maar het is, zeker in de hobbysfeer, wel zo leuk als het opbouwend wordt gebracht en niet met een neerbuigende ondertoon. En ook of mensen eerst vragen ipv uit te gaan van aannames. dit wetende zal ik niet afhaken. groetjes, Corinne

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72269

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2411
  • Ontvangen bedankjes 932
welkom op het forum Eikje!
In het begin van een bonsaicarriere vindt men alles fantastisch wat maar groeit en loof heeft. Elk zaailingetje gaat een potje in, met het niet mogelijke doel om er binnen afzienbare tijd een aantoonbare bonsai van te maken. Ik ben bijna 25 jaar geleden ook zo begonnen. Pas later kom je er dan achter dat bonsai opkweken een veelomvattend verhaal is, dat je niet zomaar even tot je neemt en uitvoert. Bonsai creeeren is een hele lange en boeiende weg...
Als beginner is het wel leuk om zaailngetjes op te kweken en kijken hoe het reageert op snoeien en andere ingrepen. Maar feitelijk heeft deze fase maar bitter weinig te maken met bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72276

  • Eikje2018
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hai Marco, dankje voor je mooie inhoudelijke reactie. En ik besef dat je gelijk hebt. Als n nieuwe bonsai liefhebber meteen denkt in te kweken bonsai. Zelf heb ik van jongsafaan altijd een diepgeworteld respect en bewondering gehad voor al wat leeft. Ik ben ook zeker niet in de veronderstelling dat dit iets is wat je even doet. Maar juist die gedachte past mij wel. Misschien zal ik gezien mijn leeftijd een jonge spruit niet eens meer tot boom zien komen. Ik ben vanuit de reguliere geneeskunde als arts naar acupunctuur overgestapt en beoefen MMA en kickboksen. Beide hebben de oosterse filosofie met zich mee met alles wat daarbij hoort,waarin je nederigheid van jezelf moet beseffen en tegelijkertijd leert om met de tijd en door constant te investeren en met geduld je kunsten verfijnt. Zowel mijn werk als acupuncturist als de martial arts zijn ook een continue weg van groei. Dat maakt het juist ook mooi. De weg ernaartoe is al mooi genoeg. Maar nogmaals dank voor je mooie reactie, als je nog tips hebt hoor ik het graag! groetjes, Corinne

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72282

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Eikje2018 schreef : .
Sorry hoor maar denk je dat dit soort reacties erg verwelkomend zijn voor een nieuwkomer? Iemand gewoon niet serieus te nemen?

Eikje2018, Corinne dus,
Ik neem aan dat bovenstaande quote die je geschreven hebt betrekking heeft op mij.
Dan wil ik daar graag even op reageren.
Allereerst vind ik het vreemd dat jij hebt geconcludeerd dat ik jou niet serieus neem. Waar blijkt dat uit?
Ik heb mijn mening gezegd betreffende hetgeen je hebt geschreven m.b.t. jouw (wat nou dus blijkt) eikenzaailing, niks meer dan dat en heeft niks te maken met "iemand niet serieus nemen"!
Komt nog bij, als je iets op welk forum dan ook plaatst dan kun je reacties verwachten.
En soms zijn die reacties niet altijd de reacties die je graag had gewild!
Maar je weet nu dus i.i.g. dat het een zaailing is van een eik en wens ik je veel plezier met de opkweek ervan.
Nou maar weer gewoon on topic en mocht je willen reageren dan graag via p.b.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eikeltje uitgekomen in pot ficus bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #72286

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2411
  • Ontvangen bedankjes 932

Eikje2018 schreef : Hai Marco, dankje voor je mooie inhoudelijke reactie. En ik besef dat je gelijk hebt. Als n nieuwe bonsai liefhebber meteen denkt in te kweken bonsai. Zelf heb ik van jongsafaan altijd een diepgeworteld respect en bewondering gehad voor al wat leeft. Ik ben ook zeker niet in de veronderstelling dat dit iets is wat je even doet. Maar juist die gedachte past mij wel. Misschien zal ik gezien mijn leeftijd een jonge spruit niet eens meer tot boom zien komen. Ik ben vanuit de reguliere geneeskunde als arts naar acupunctuur overgestapt en beoefen MMA en kickboksen. Beide hebben de oosterse filosofie met zich mee met alles wat daarbij hoort,waarin je nederigheid van jezelf moet beseffen en tegelijkertijd leert om met de tijd en door constant te investeren en met geduld je kunsten verfijnt. Zowel mijn werk als acupuncturist als de martial arts zijn ook een continue weg van groei. Dat maakt het juist ook mooi. De weg ernaartoe is al mooi genoeg. Maar nogmaals dank voor je mooie reactie, als je nog tips hebt hoor ik het graag! groetjes, Corinne

Tips, mbt het eikje? Penworteltje eraf, en in een luchtig substraat en een grote kist of volle grond zetten. flink bemesten en flink laten groeien. Offertakken erop laten groeien om dikte te stimuleren. Om het jaar de wortelvoet onder handen nemen door te hoge, te lage en te dikke wortels te verwijderen.. Ook een basisvorm aan de stam geven door te bedraden. Maar veeeeeeel sneller is het om een goede kwaliteit prebonsai of ruw materiaal aan te schaffen dat al veel eigenschappen heeft die gewenst zijn voor bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts