In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai maken van Regenboog Eucalyptus 6 jaren 2 maanden geleden #72378

  • Amareiya
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal

Ik heb in juli vorig jaar regenboog eucalyptus zaadjes geplant met de insteek om er van iniedergeval 1 een bonsai te maken.
Ik heb de grootste al vrij snel in een bonsai potje gezet van 15 cm in de hoop dat hij daardoor niet meteen te groot word. Inmiddels is hij al 43cm en komen de wortels al door de gaten aan de onderkant, tijd om te verpotten dus maar een regenboog eucalyptus moet eigenlijk al jong op zijn definitieve pot gezet worden omdat ze zich later niet zo goed meer aanpassen, ik weet niet hoe dit gaat werken als ik er een bonsai van wil maken (wat overigens wel goed schijnt te kunnen met dit soort) Iemand hier misschien tips voor? Ik wil graag dat hij nu meer in de breedte gaat groeien ipv in de hoogte, kan ik dan het beste de bovenste blaadjes er af knippen? Moet ik nog wat aan de wortels doen?
Ik kan niet zoveel info vinden hierover en het is mijn eerste keer dat ik een bonsai ga kweken.
Ik zit nu dus een beetje met de punten, - wel of niet verpotten?
- top wel of niet al snoeien?
- en wat te doen qua de vaste pot? Meteen al in een cm of 20/30 pot zetten en daar in laten staan?

Advies/ tips/ ervaringen of wat dan ook word zeer op prijs gesteld!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van Regenboog Eucalyptus 6 jaren 2 maanden geleden #72380

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik heb er zelf een aantal, van bijna 3 jaar oud.
Verpotten kunnen ze prima aan, rigoreuze snoei ook. Het lijkt niet veel uit te maken welke tijd van het jaar dat gebeurt.

Qua verpotten zou ik zelf het liefst gaan voor de lente. De zachte temperaturen en stijgende zonnekracht kunnen ze goed gebruiken. Te warm, en ze leggen het loodje bij wortelschade, omdat het flinke drinkers (en dus verdampers) zijn.
In deze eucalyptus is het om de stam te doen, dus snoei is best wel nodig om die dikker te krijgen. De mijne staan in potjes van 10x10x3cm (LxBxH). Ik knijp elke derde node de top eruit om een meer bossige plant te maken. Maar dat is met mijn specifieke doel voor ogen: een gebogen boom met een flink bladerdek.

Omdat ze zo aggressief wortelen, doen ze het hier prima met - ik voel de boze blikken al steken - vier verpottingen per jaar.

Voor zover ik zie, vormt de plant naar willekeur scheuten op de stam bij hevig snoeiwerk, dus als je iets teveel zou snoeien, dan herstelt dat. Pin me er alleen niet op vast, ik heb er slechts een tiental, en ook pas een jaar of 3. In heb ze vanaf het begin in dezelfde pot gehouden, dus daardoor zijn ze al flink geremd in ontwikkeling. Ik weet niet of een grotere plant zich anders gedraagt maar ik veronderstel van niet.

Hopelijk ben je een beetje geholpen nu! Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Amareiya

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van Regenboog Eucalyptus 6 jaren 2 maanden geleden #72513

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nice!

Als een van jullie er een paar kwijt wil..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van Regenboog Eucalyptus 6 jaren 1 maand geleden #72604

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
De takken die er komende zomer van af gaan, ga ik proberen te stekken.
Mochten die aanslaan, dan stuur ik even een PM, dan komen ze via de post. Reken wel op centimeterwerk, en geen volledige boompjes.

Gezien de groeisnelheid, kan het echter na 2 jaar alweer een aardige struik zijn.

Ik heb een deel overgepot op akadama + potgrond+metselzand (verhouding 6:3:1) en binnen een week zit de groei er weer goed en gezond in. Ik begin te vermoeden dat ik ze al een aantal jaren te droog houd.. Bij een flink vochtige bodem lijken ze het 't beste te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van Regenboog Eucalyptus 6 jaren 1 maand geleden #72617

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36

Teun1 schreef : De takken die er komende zomer van af gaan, ga ik proberen te stekken.
Mochten die aanslaan, dan stuur ik even een PM, dan komen ze via de post. Reken wel op centimeterwerk, en geen volledige boompjes.

Gezien de groeisnelheid, kan het echter na 2 jaar alweer een aardige struik zijn.

Ik heb een deel overgepot op akadama + potgrond+metselzand (verhouding 6:3:1) en binnen een week zit de groei er weer goed en gezond in. Ik begin te vermoeden dat ik ze al een aantal jaren te droog houd.. Bij een flink vochtige bodem lijken ze het 't beste te doen.


Mochten er nog stekjes over zijn ben ik ook geïnteresseerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren