In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72661

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik heb begrepen dat bonsai niets meer betekent dan 'in een kleine pot'.
Het lijkt wellicht niet op een boom, dat kan.

Mocht ik dat totaal verkeerd begrijpen, dan moet ik denk ik een andere hobby zoeken.. Dan maak ik "miniatuur representaties van natuur" en geen bonsai. Kun je me naar een forum verwijzen waar daar ruimte voor is? Hier zit ik dan blijkbaar ook verkeerd ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72662

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Teun1 schreef : Ik heb begrepen dat bonsai niets meer betekent dan 'in een kleine pot'.
Het lijkt wellicht niet op een boom, dat kan.

Mocht ik dat totaal verkeerd begrijpen, dan moet ik denk ik een andere hobby zoeken.. Dan maak ik "miniatuur representaties van natuur" en geen bonsai. Kun je me naar een forum verwijzen waar daar ruimte voor is? Hier zit ik dan blijkbaar ook verkeerd ;-)


Boom in pot ;)
Penjing is landschap met bomen :p
Ik snap opzich wel waar j.jans op doelt kwa eigenschappen van een bonsai omdat deze soort niet verhout maar toch vind ik dat deze vetplanten zo te zien aan de foto die ik poste reageren ze dus schijnbaar wel goed op bonsai technieken dus vind ik het wat kort door de bocht om te zeggen dat dit niets met bonsai te maken heeft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72667

  • JJans
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 8
Toen ik nog maar net met bezig was noemde ook in elke plant in een pot een Bonsai.
Naarmate ik me er meer in ben gaan verdiepen ben ik pas gaan begrijpen wat Bonsai nu feitelijk echt is.
Je mag het kort door de bocht noemen ik noem het je basiskennis op orde hebben.
Maar wie dit Bonsai wil noemen moet dat natuurlijk gewoon doen toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72675

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
In veel handboeken voor bonsai wordt de crassula wel beschreven. Je kan ze in een boomvorm laten ontwikkelen. Velen zijn er terughoudend voor. En je ziet ze weinig op tentoonstellingen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72689

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

dennisfranx schreef : Boom in pot ;)


"Geplant in een tray", om iets preciezer te zijn (maar dat dekt de lading natuurljik ook niet).
Bonsai is niet een plant in een pot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72706

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49

JJans schreef : Toen ik nog maar net met bezig was noemde ook in elke plant in een pot een Bonsai.
Naarmate ik me er meer in ben gaan verdiepen ben ik pas gaan begrijpen wat Bonsai nu feitelijk echt is.
Je mag het kort door de bocht noemen ik noem het je basiskennis op orde hebben.
Maar wie dit Bonsai wil noemen moet dat natuurlijk gewoon doen toch?

Breng me die basiskennis eens bij alsjeblieft, en vertel me wat bonsai dan inhoudt. Ik zie een boel mensen er vaag omheen draaien, maar niemand heeft me tot nu toe in een alinea kunnen uitleggen wat bonsai is. Ook hier weer: een boel reacties die dezelfde kant op staan, maar geen enkele inhoudelijke argumentatie over waarom en wat bonsai dan wel is of zou moeten zijn. Ceci n'est pas un pipe. Dat schilderij was bedoeld om die discussie eens op te ratelen.

Het is makkelijk afgeven op anderen, maar als je dan niet verklaart wat wel de juiste definitie/omschrijving is, dan weten we niets maar dan ook niets nieuws.. Ik ben best bereid om te leren en om mijn definitie bij te stellen! Maar dan wil ik wel iets om mee te werken. De crassula is ook geen schilderij, dat weten we omdat een schilderij een vrij heldere definitie heeft. Het is ook geen vis, en ook geen paard. Blijkbaar is het ook geen 'geplant in een tray', ook al staat het ding in een pot/tray.

Kennis heeft pas waarde als je het kunt overbrengen aan iemand die de kennis niet heeft. Vooralsnog is het waardeloos hier. Ik schroom er niet voor om dat te zeggen. Leg het me gewoon eens uit, in begrijpelijke taal.. Bonsaiempire schiet blijkbaar te kort met de uitleg:
"Het woord ‘Bon-sai’ (vaak verkeerd gespeld als 'bonzai') is afgeleid uit het Japans en betekent letterlijk ‘geplant in container’. Breder gezien is het de verzameling technieken om een boom op te kweken, te vormen en te verzorgen op een zodanige manier dat hij er natuurlijk en oud uitziet."
De plant is geen boom, is dat het?
Ziet hij er niet natuurlijk uit?
Ziet hij er niet oud uit?
Zit er geen techniek in?

Zo moeilijk kan het toch niet zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72710

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Teun, Wikipedia, uw vriend weet raad...

nl.wikipedia.org/wiki/Bonsai

Hier word gesproken over een houtige plant, zoals ik het toch als altijd gehoord heb.

Ik zeg niet dat het niet mooi kan zijn, maar ik zou er niet aan beginnen om met deze soort iets te doen.
Voor mij is het geen bonsai omdat het niet verhout, voor mij is het geen boom. Alle andere dingen (oud, natuurlijk, technieken) kan het msh wel aan voldoen, maar ik vind verhouten, het zijn van een boom een belangrijk punt.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening en bij bonsai is dat ook zo.
De een zegt tegen een zaailing van 1 jaar oud al een bonsai omdat hij in een pot staat, een ander kijkt veel verder en praat slechts over een bonsai als een boom in een verder gevorderd stadium is (mooie wortelvoet, mooie stamdikte, fijne vertakkingen, ouderdom, blaadjes/naalden in verhouding, ..)
Voor mij is bonsai het laatste.
Maar ik ben van mening dat elk moet doen waar hij zich goed bijvoelt en doen wat hij aankan. Is de mens die zijn zaailing een bonsai noemt content, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72716

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2411
  • Ontvangen bedankjes 932
Teun, voor mij is een bonsai een karikatuur van een boom in de vrije natuur. Hierbij zijn dus de eigenschappen van de uitstraling van bijv. en oude boom op schaal op overdreven vorm nagebootst. Kijk naar bijvoorbeeld de stamdikte van een goed geproportioneerde bonsai: breedte:hoogteverhouding 1:3 is geen uitzondering. Een bonsai is absoluut geen kopie op schaal van ene normale boom; de verfijnde takstructuur is op verkleinde schaal niet haalbaar, net als de grootte van blad. Wel moet er voor gezorgd worden dan de manier waarop de takken groeien overeenkomt met de takken van een boom in zijn natuurlijke habitat. Voor mij is dit heilig. Dat is nou het verschil tussen een malsai en een goede bonsai! Ga je nog een stap verder, dan krijg je te maken met esthetiek: het verschil tussen een 'hmmm' bonsai en een 'wauw' bonsai. Dit vind ik persoonlijk het allermoeilijkste: hierbij krijg je te maken met 3 demensies, op bepaalde en onbepaalde manieren zoveel mogelijk diepte creëren het werkstuk die bonsai heet.
Bonsai is voor mij een creatieve kunstvorm, met de extra moeilijkheid dat het een levend object is die blijvend gevormd moet worden, dus er moet goed vooruit gekeken kunnen worden bij de vorming. Ook het zo gezond mogelijk houden van de bonsai is een extra uitdaging bij het uitoefenen van deze boeiende, ik zou haast zeggen, lifestyle!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72717

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
@teun1 dit heb ik laatst geschreven over "bonsai"

Letterlijk gezien betekent bonsai eigenlijk niets meer dan boom in pot 
Waarbij afgeleid uit het japans "bon" staat voor platte schaal(pot) en "sai" staat voor boom.

Bonsai is echter meer dan alleen een boom in een pot.
Bonsai is een erkende kunstvorm waarbij door bepaalde technieken toe te passen een boom gemanipuleerd kan worden om er als miniatuur uit te zien als een grote oude doorleefde natuurlijke boom waarbij het vaak goed zichtbaar is dat de boom door zijn leven heen geteisterd is door de elementen der natuur dit geeft de boom karakter en de uitstraling van ouderdom tevens verklaart dit ook gelijk het veel voorkomende doodhout bij bonsai's.

Een veelvoorkomend misverstand bij bonsai is dat deze miniatuur/dwerg boompjes een speciaal soort zijn met genetische afwijkingen waardoor de bomen zo klein blijven. 
Dit is echter niet zo, de bomen die gebruikt worden zijn precies hetzelfde als elk ander soortgenoot die vrij in de natuur groeit. 
Zou u bijvoorbeeld een bonsai uit de pot halen en deze in de grond planten en stoppen met het toepassen van de hierboven al eens aangehaalde technieken dan zal de boom gewoon uitgroeien tot een boom van het reguliere formaat.

Technisch gezien kan in principe elke plant die zich verhout gebruikt worden om een bonsai van te vormen door de hierboven al eens aangehaalde technieken toe te passen op de plant.

Nu is het echter wel zo dat niet alle soorten even geschikt zijn om te cultiveren als bonsai.
Dit komt doordat sommige planten onhandige eigenschappen hebben zoals bijvoorbeeld van nature heel groot blad, lange bladstelen of simpelweg gewoon niet goed op bonsai technieken reageren.
Ik heb inderdaad ook opgeschreven dat het verhouten een belangrijke eigenschap is en de crassula doet dit niet maar toch lijkt de crassula die ik als voorbeeld gaf veel meer op een echte boom en komt hij kwa uiterlijk meer in de richting van een bonsai dan welke plant dan ook in mijn collectie... @j.jans heeft u bomen die verder verfijnd zijn of meer op een echte boom lijken?, onee u wilt natuurlijk niet uw bomen aan ons laten zien....

Er worden trouwens ook heel veel struiken gebruikt voor bonsai die in de vrije natuur ook niet uitzichzelf op een boom gaan lijken, dit doen ze wel door het toepassen van dezelfde technieken als die bij de crassula toegepast zouden kunnen worden met als enigste verschil dat de crassula niet verhout?

Ik ben van mening dat de crassula een uitzondering op de regel van het verhouten is verder kun je er aardig wat bonsai techniek op loslaten <<< dus voor mij heeft het dan toch iets met bonsai te maken !

Gelukkig mag ik net als iedereen een eigen mening hebben en uiten zo dus ook j.jans maar om nou te zeggen dat ik mijn huiswerk mbt basiskennis niet gedaan heb....

tuurlijk ben ik het er mee eens dat een boom/struik/plant in pot niet zomaar een bonsai is en is de boom in pot in opbouw is het een startplant, pre bonsai, boom in training... verder moet iedereen lekker voor zichzelf te bepalen hoe hij of zij het noemt en waneer het voor hem/haar echt een bonsai word

Stel jezelf deze vraag eens:
als iemand mij naar mijn hobby's vraagt wat zeg ik dan:
1: ik doe aan bonsai
Of
2: ik train bomen/struikrn in schalen/pre bonsai/startplanten

Ik zelf zeg ik doe aan bonsai maar echt kritisch gezien heb ik alleen maar startplanten/pre bonsai en stokken in potten
Vind het leuk om te doen das het belangrijkste :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kennis Daniel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Crassula? verwelkt.. 6 jaren 1 maand geleden #72725

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Kijk, dat zijn klare woorden!
Ontzettend bedankt voor de uitleg, het is een stuk meer helder nu. Blijkbaar heb ik dan toch enkele bonsai in mijn bezit, en nog meer pre-bonsai.

Ik vind alleen zelf dat een boom niet altijd hoeft te lijken op de natuurlijke variant. Kijken we bijvoorbeeld naar Dennen, dan zien we vaak (in 95% van de gevallen) dat het rechtopstaande palen zijn met een gekronkelde kerstboom bovenin. Liever zie ik dat ze daar wat van afwijken en een eigen karakter krijgen. Dat ligt wel enigszins in lijn met wat hier gezegd wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren