In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72663

  • Bonsai01
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb sinds een week deze carmona. Hij begint goed groei te krijgen. Hoe nu verder. Moet ik hem verpotten. En zo ja moet.hij gelijk in bonsai aarde ? En in wat voor pot? Ik had iets gelezen over trainingsschalen. Heb alleen geen idee waar die voor dienen. En moet er ook wortels snoei plaatsvinden of beter nog niet bij een jonge plant. image.jpg[[attachment=21180]image.jpg[

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bonsai01.

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72664

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Dat is tezien wat je wilt, gewoon in model houden of laten groeien.

Als je hem gewoon in model wilt houden kun je hem in dezelfde pot terug zetten als er gaten onderaan in zitten. Anders zou ik een andere nemen waar er wel inzitten.

Een training schaal is een voorlopige pot eventueel groter zodat het boompje beter/ sneller zou groeien.

Het verpotten zou ik aanraden om nu niet direct te doen. Eerder een jaar wachten en proberen hem zo goed te houden. Watergift wat aanpassen.

Ondertussen kun je zoeken in welk substraat je hem wilt/kunt zetten. Aarde wordt niet aangeraden omdat het te lang nat blijft en dichtslaat.
De meeste mensen zetten hun bomen in een korrelsubstraat zoals akadama, zeoliet, terramol, lava, bims,...
Deze kun je mengen in verhouding dat je zelf het beste acht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72665

  • Bonsai01
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik wil hem nog wel laten groeien. In ieder geval zou ik het leuk vinden de stam dikker te krijgen . Er zitten wel gaten in de pot, maar in deze pot zal hij niet veel meer kunnen groeien., maar ik kan hem voorlopig even zo laten om te kijken of ik hem zo goed kan houden en dan later verpotten. Als ik hem dan verpot kan ik hem dan beste in een trainings schaal doen om hem nog iets te laten groeien!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72666

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Je kan hem gewoon overzetten in een grotere pot zonder aan de wortels te komen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bonsai01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72668

  • JJans
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 8
Met deze soort kun je weinig meer dan ze door gerichte snoei in vorm houden.
Verdikken zal in een pot niet of nauwelijks gaan lukken daarvoor is een verblijf van jaren in de volle grond nodig.
Dat is bij deze soort in ons land niet mogelijk omdat ze slecht tegen temperaturen beneden de 15 gr. kunnen.
Op onderstaande site vind je een paar leerzame artikelen voor dit soort planten.
bonsai.forum2go.nl/
Registratie is wel nodig maar dat mag denk ik geen probleem zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bonsai01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72669

  • Bonsai01
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat is jammer, maar er zullen vast nog wel meer bonsai volgen. Dan ga ik het daar mee proberen. Ik zal hem in ieder geval in vorm houden dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72670

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

JJans schreef : Met deze soort kun je weinig meer dan ze door gerichte snoei in vorm houden.
Verdikken zal in een pot niet of nauwelijks gaan lukken daarvoor is een verblijf van jaren in de volle grond nodig.
Dat is bij deze soort in ons land niet mogelijk omdat ze slecht tegen temperaturen beneden de 15 gr. kunnen.
Op onderstaande site vind je een paar leerzame artikelen voor dit soort planten.
bonsai.forum2go.nl/
Registratie is wel nodig maar dat mag denk ik geen probleem zijn.


Tiens, daar mag het toch niet over malsai gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72671

  • niekdejong
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 85
  • Ontvangen bedankjes 20
Ik heb vorig jaar ook zoiets gekocht. Als bonsai kun je inderdaad discussiëren, maar je kunt er veel van leren. Ik heb die van mij destijds in het voorjaar verpot, de aarde die erin zit is een soort klei. Heel dik en stug, lastiger te bewateren. Verder groeit die van mij nu in de vensterbank (met moeite) en gaat ie in de zomer weer naar buiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe nu verder? 6 jaren 1 maand geleden #72674

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als je u verder wil bekwamen in bonsai denk ik dat je beter niet verder gaat met dit soort bomen uit een supermarkt of een gewoon tuincentrum. Mogelijks kan je daar wel een ulmus of jeneverbes aanschaffen. Maar de vorm die daar meestal aan gegeven is (een S vorm), is niet zo gewenst in het bonsai-circuit.. Zoek in je omgeving een club waar je eens vrijblijvend een vergadering mag bijwonen. Je kan ook eens langsgaan in een bonsai zaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts