In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Verdroogde Ficus wortel 6 jaren 2 weken geleden #72812

  • Goblin
  • Goblin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Goede morgen allemaal,

Ik heb van de week mijn eerste bonsai gekregen ter decoratie van mijn kamer. Een Ficus Microcarpa ginseng van de Ikea. Nu viel het mij meteen op dat een can de wortels halverwege verdroogd en verschrompelt is, maar voelt niet sompig aan gelukkig. Verder lijkt het plantje geen beschadigingen te hebben en zit er ook al wat nieuw blad in. Voorlopig blijft hij staan in de originele pot en grond. Deze worden vervangen zodra het benodigde materiaal binnen is.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Wat kan ik het beste doen wat betreft de wortel? Zelf heb ik de neiging om het gewoon zo te laten en zien wat er gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verdroogde Ficus wortel 6 jaren 2 weken geleden #72814

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Die dikke wortels groeien normaal onder de grond . Bij het oppotten met het oog op verkoop worden die hoger ingeplant. Blijkbaar is een van de wortels het contact met de grond verloren en ingedroogd. Zoals je al aangaf; laten zoals het is.
Heeft weinig of niets met bonsai te maken. De naam wordt gebruikt met het oog op betere verkoop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verdroogde Ficus wortel 6 jaren 2 weken geleden #72834

  • Goblin
  • Goblin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Inderdaad een aanpak die wel werkt voor de verkoop dan. Zou het dan ook aan te raden zijn om de wortels iets dieper te plaatsen als ik de plant verpot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verdroogde Ficus wortel 6 jaren 2 weken geleden #72835

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Deze wortel is volgens mij niet meer te redden.
Als het goed is heeft de plant hier niet echt veel last van.
Je zou de rotte delen eraf kunnen halen.

Nelis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verdroogde Ficus wortel 6 jaren 2 weken geleden #72837

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415


Een hele tijd geleden toonde iemand op het Forum hoe hij in stappen zo'n Ginseng aan de wortels had bijgeknipt en laten herwortelen. Zodat het bovenste deel van de wortels zowat de stamvoet van de plant werden. Ik heb wat gezocht maar kan het niet terugvinden. Misschien kan je zelf wat zoeken op Ficus, Ginsing Enz...??
Of mogelijks kan die persoon zelf dit nog eens tonen.
Best leer je echter eerst je plant goed verzorgen (en in leven houden).
Maar nogmaals dit alles is niet echt "bonsai".

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Verdroogde Ficus wortel 6 jaren 2 weken geleden #72841

  • Goblin
  • Goblin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zal eens even flink gaan zoeken hoe en wat. Er zit niet echt haast achter voor nu. Alles lijkt verder prima te gaan vooralsnog. Zit al wat nieuw blad in en de overige wortels tonen geen teken van uitdroging of schimmel, gelukkig. Wel lijken een paar ietwat beschadigd te zijn (paar krasje hier en daar) dus zal er op letten dat het niet erger word.
Heb een mooi licht plekje voor het plantje gevonden waar het het grootste deel van de dag staat maar waar het geen direct zonlicht krijgt. Twee keer per dag benevel ik de plant een beetje. En inderdaad. De plant in leven houden heeft nu de prioriteit ;)
Bedankt voor de hulp in ieder geval! Als en wanneer ik het aan durf wat betreft drastische veranderingen zal ik waarschijnlijk een nieuw topic openen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verdroogde Ficus wortel 5 jaren 8 maanden geleden #75474

  • Goblin
  • Goblin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Een paar maanden zijn nu voorbij gegaan en ik dacht dat ik maar een kleine update ga geven. Ik heb besloten de plant (nog) niet te verplaatsen naar een bonsai schaal. De wortels waren erg dik en heel erg lang, met enkel uitlopers aan het uiteinde van de grootste wortel, die zich helemaal omkrulde op de bodem. Ik heb ze een stuk terug gesnoeid en de plant wat dieper in de grond terug geplant. Ik durfe niet meer weg te halen.
Ook heb ik gisteren de knoop door gehakt wat betreft het stompje dat half verdroogd van de stam hing. Helaas was deze veel verder verrot dan ikhad gedacht, tot in de hoofd stam. Na het voorzichtig verweideren van al het aangetaste materiaal heb ik de wonde afgedicht met wat wondafdekmiddel van natuurlijke latex.

Tot dusver doet hij het nogsteeds goed, maar heeft hij wat bladeren laten vallen dus staat hij nu op een iets lichtere plek.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Goblin.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts