In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74383

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Mijn Zelkova krijgt steeds meer gele blaadjes. Hij staat bij het raam en krijgt aardig wat licht. Ik zou hem eventueel buiten kunnen zetten in de schaduw. De bonsai is flink vochtig maar hij droogt maar niet op. Wat zal ik doen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74387

  • Kennis Daniel
  • Kennis Daniel's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 193
  • Ontvangen bedankjes 36
Heb je hem pas verpot, in welk substraat staat hij, waarom staat hij binnen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74391

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Het is een ulmus.
Is dat deze boom dat je 2x kort na elkaar verpot hebt?
Buiten zal het beter gaan. Hij zal veel meer licht hebben.
Er zal altijd wel eens een blaadje doodgaan, zelfs bij groenblijvende bomen val er wel eens een blad af.
Het ziet er toch nog niet ernstig uit?
Ik zou nog niet paniekeren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74396

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Vind hem er eerlijk gezegd prima uitzien en zou hem idd ook buiten zetten. Heb mijn ulmus ook pas verpot en direct buiten in de schaduw gezet, Staat inmiddels in de zon en vermaakt zich prima. Heeft hier een daar gele blaadjes gehad en laten vallen maar niets ernstigs. Zou me in jouw geval ook niet te druk maken en hem lekker buiten in de zon laten genieten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74399

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Oke super bedankt voor je antwoord weer Tom! Ja dit is inderdaad die boom die ik 2x verpot heb met me domme kop :silly:. Ik ga hem morgen dan buiten zetten. Deze boom kan ook binnen staan toch? Vooral in de winter? Waar ik hem gekocht had bij H&H bonsai zijde de dat het een Zelkova was vandaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Richardslewe.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74405

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Oja Tom weet jij trouwens hoe ik de Upmus het best water kan geven? Want op internet staat het heel onduidelijk. Er staat: Laat de grond nooit uitdrogen maar voorkom dat de grond continu nat is, wanneer je bewaterd moet je het grondig doen.. Bedoelen ze dat ik veel water moet geven tot het er door de gaatjes uitkomt en dan laten drogen tot het bijna droog is en weer flink water moet geven want dat begrijp ik hier uit... alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74407

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
In mijn ogen is het een ulmus.
Zoek maar eens het verschil in blad op.
Het is hier overlaatst nog gezegd dat de ulmus vroeger vaak als zelkova ingevoerd is door de iepenziekte, vandaar de verwarring.

Tuurlijk kan hij binnen, maar hoe lang is de vraag dan. Bomen horen buiten, deze ernaast (azalea?) trouwens ook. Wel niet direct in volle zon. Laat hem eerst wat wennen in de schaduw en dan wat meer zon.

In de winter is een tuinhuis voldoende, zeker geen living want daar zal het te warm zijn zijn. Een boom heeft een rustperiode nodig.

En water geven, dat zal wat uitkijken zijn. Zeker niet heel laten uitdrogen. De standplaats zal een grote rol spelen in hoeveel water je moet geven. In de wind, in de zon, hoe warm, dat zijn dingen waardoor de grond sneller zal opdrogen.
Ik weet ook niet hoe lang aarde en akadama nat blijft, ik gebruik het zo niet. Het zal wat ondervinden zijn. Maar als het echt warm is beter iets teveel dan iets teweinig denk ik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74409

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Oke bedankt maar weer! Ja in de winter zet ik ze binnen het is op mijn kamer altijd even koud/warm als buiten en ik gebruik geen verwarming of iets en ze staan bij het raam dus dat moet goed zijn. Verder zet ik ze dan buiten wat ze nu ondertussen staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74410

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Oja Tom nog een vraag. Ik heb 2 azalea, hoe zou ik ze water geven? Er staat namelijk nooit uit laten drogen maar ook niet klets nat laten staan.. Dus bedoelen ze dan elke keer een beetje water?

Ik denk namelijk als die wat droger wordt wat ik met elke boom doe, Dat ik gwn wat water giet tot t er een beetje uitloopt aan de onderkant en dat gewoon altijd. Of zeg jij dat ik dat dus met de azalea beter niet kan doen maar steeds een beetje water?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verpot krijgt steeds meer gele blaadjes.. 5 jaren 11 maanden geleden #74411

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Altijd bij alle bomen overvloedig watergeven totdat het uit de onderkant stroomt zodat je zeker weet dat de hele kluit weer vochtig is.

Grond in de gaten houden en dan als deze droger begint te worden kun je weer water geven.

Azalea is zuurminnend en in leiding water zit kalk dus als je de mogenlijkheid heb geef de azalea dan regenwater.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts