In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Wanneer dennen nijpen? 5 jaren 11 maanden geleden #74630

  • Maina
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 2
Wederom een beginnersvraag. Ik heb een aantal dennetjes en heb gelezen dat ik er goed aan doe om nieuwe groei te nijpen om zo de vertakking te bevorderen en de naalden klein te houden.Dat ging dan over het halveren van kandelaars of (delen van) de nieuwe naalden weg te knippen. Met de soorten die ik heb vind ik het moeilijk om in te schatten wanneer ik wat moet doen. Heb foto's toegevoegd. Als ik het goed heb zijn dat pinus mugo (foto's 1 en 2), pinus parviflora (foto 3) en abies koreana (foto 4). Advies over wat wanneer wel/niet te doen is erg welkom.

Weet niet of achtergrondinfo nuttig is, maar hierbij: heb ze allemaal in de afgelopen anderhalve maand verpot in een akadama/bims/denneschors mix (45/45/10) en ze staan in halfschaduw op een enigszins winderige plek.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wanneer dennen nijpen? 5 jaren 11 maanden geleden #74658

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Naar mijn idee ben je al aan de late kant, het moment dat de naalden beginnen uit te komen dien je de kaars de nijpen. Maar volgens mij moet het nog wel kunnen. Ik heb mijn Pinus Parviflora al een tijdje geleden gedaan.

Hier heb ik nog een link voor je met een zeer uitgebreide uitleg over nijpen en selecteren van kaarsen voor een Mugo
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATMugo%20Pines%20Indepth.htm

En nog eentje voor Witte Den en Parviflora
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATJapaneseWhitePine.htm#appendix
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maina

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren