Onderwerp:

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23938

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Vandaag was ik bij een tuincentrum en zag een grappif rots staan. Meegenomen. In juni heb ik onze kamerficus gesnoeid en een paar takken in een pot gezet. Twee heirvan heb ik op de rots gezet. De wortels waren er nog niet aan toe, maar goed. Het moet maar.

Ik heb een moddertje van tuingrond gemaakt, en dit in banen over de steen gesmeerd op de plekken waar ik wortels wil hebben straks. De ficussen er tegenaan gezet en vast gemaakt met raffia. Folie er omheen en de rots deels in een pot gezet.

Fotot zeggen meer:






Meer over een half jaar oid ;D

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23939

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Zou leuk (tof) zijn als het lukt.
Ik ben benieuwd.

Beter als die wortels naast een rots (geen style) die ik teveel zie in tuincentra.

maar even stomme vraag had je niet beter keto kunnen gebruiken?

gr
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23945

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Buiten dat ik geen keto heb, en deze aarde wel had: Volgens mij bevat keto niet zoveel lekker spul voor planten, en is het turf met klei gemixed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23947

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dit is niet echt root-over-rock en ga je op deze manier ook niet echt verkrijgen.. aangezien je deze erop gezet hebt als een rotsbeplanting, welke geheel anders is en zijn voedsel haalt uit de aarde die je op de rots hebt aangebracht. bij root-over-rock lopen de wortels door tot onder de rots en is het niet de bedoeling dat de wortels die op de rots lopen daar voedsel krijgen..

dus weet niet wat je bedoeling is..

als je echt root-over-rock wou, had je beter de wortels over de rots gelegd met wat gewoon zand over en dan ingepakt met folie.. en de wortels die dan onder de rots zitten hadden dan voor alles moeten zorgen..

het Keto zoals Ruben aanhaalt is ook enkel voor rotsbeplanting..

kijk maar eens goed na op bonsai4me of in het boek van Harry Tomlinson..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23948

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

AlexW schreef : het Keto zoals Ruben aanhaalt is ook enkel voor rotsbeplanting...


nee, hoor, niet enkel... wordt ook bij bosbeplanting gebruikt, en we weten nu ook dat het bij Kokedama gebruikt wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23949

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : dit is niet echt root-over-rock en ga je op deze manier ook niet echt verkrijgen.. aangezien je deze erop gezet hebt als een rotsbeplanting, welke geheel anders is en zijn voedsel haalt uit de aarde die je op de rots hebt aangebracht. bij root-over-rock lopen de wortels door tot onder de rots en is het niet de bedoeling dat de wortels die op de rots lopen daar voedsel krijgen..

dus weet niet wat je bedoeling is..

als je echt root-over-rock wou, had je beter de wortels over de rots gelegd met wat gewoon zand over en dan ingepakt met folie.. en de wortels die dan onder de rots zitten hadden dan voor alles moeten zorgen..


ALex, dit wordt nadrukkelijk WEL root-over-rock.

De reden dat ik rijke aarde gebruik is om de plant zijn eigen weg te laten vinden. De rots staat op rijke potgrond. Om de steen heen is het substraat open & arm, van de rots gescheiden door folie. Wat ik van plan ben: De ficus een jaar oid te laten groeien. Over een maand of 6 eens kijken hoe de wortels lopen, en eventueel hier of daar snoeien en omleggen in een gat, mocht dit niet uit zichzelf gebeuren. De wortels groeien zo vanzelf langs de rots omlaag. Maar omdat de aarde voedingsrijk is, verwacht ik een fijn netwerk van zoekende wortels, waardoor elk gangetje in de rots gevuld wordt met wortels, in plaats van een rots te krijgen met de standaard 3 wortels. Over een jaar (Of zodra ik voldoende sterke wortels naar beneden heb) komt de rots als geheel in een schaal te staan, met alleen substraat in de schaal. De rots ontdoe ik dan dus van de aarde.

Zie ook www.bonsaiempire.com/origin/bonsai-styles : On rocky terrain, trees are forced to search for nutrient rich soil with their roots, which can often be found in cracks and holes.

Ik simuleer dus de natuurlijke manier waarop dit soort bomen ontstaat: Wortels groeien in de diepste groeven & afwaterings kanaaltjes langs rotsen. Met tijd erodeert de aarde weg, en komen de wortels bloot te liggen. In plaats van mijn hand die bepaalt hoe een wortel over een rots moet lopen, laat ik de plant dit zelf besluiten. Het grootste risico is dat de wortels niet breed genoeg over de rots groeien, en dus niet voldoende grip krijgen op de rots.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23975

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Zie ook www.bonsaiempire.com/origin/bonsai-styles : On rocky terrain, trees are forced to search for nutrient rich soil with their roots, which can often be found in cracks and holes.

Ik simuleer dus de natuurlijke manier waarop dit soort bomen ontstaat: Wortels groeien in de diepste groeven & afwaterings kanaaltjes langs rotsen. Met tijd erodeert de aarde weg, en komen de wortels bloot te liggen. In plaats van mijn hand die bepaalt hoe een wortel over een rots moet lopen, laat ik de plant dit zelf besluiten. Het grootste risico is dat de wortels niet breed genoeg over de rots groeien, en dus niet voldoende grip krijgen op de rots.


akkoord, maar alles wat jij beschrijft is wel "rotsbeplanting", en "niet wortels-over-steen"..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23978

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Sure Alex. Jij bent de expert. En over 2 jaar praten we verder, akkoord?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, Karsten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23979

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Heb je een foto van hoe je de stek vast hebt gezet met de raffia en folie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

root-over-rock ficus 10 jaren 8 maanden geleden #23982

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nee. Denk: Gat in rots. Modder er op. Stek er op. Lus met raffia om de rots. Wortels bedekt met modder. Folie er omheen. Folie vast met raffia. Geheel in de pot laten zakken en opgevuld met aarde (Puur om klimaat voor wotels te stabiliseren, en te voorkomen dat de wortels te veel hitte krijgen)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paule

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts