Onderwerp:

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 9 maanden geleden #40671

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De wortels zitten inderdaad ook deels boven de grond. Zolang het water moeiteloos door het substraat heen gaat hoef je hier niet direct wat aan te doen. Gewoon in het voorjaar verpotten (inclusief wortels uitkammen, snoeien ed. )
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 9 maanden geleden #40673

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Oh dan pas. Is natuurlijk wel de tijd waatin je dat normaal doet. Maar groeit hij zo dan niet minder goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 9 maanden geleden #40676

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je moet je eigenlijk altijd laten leiden door de gezondheid van de boom. Als je nu minder groei hebt, kan dat wel beter zijn dan een groeistop foor de rest van het jaar omdat je gaat verpotten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 9 maanden geleden #40678

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Bonsai4Me wijsheid, toch? :cheer: Daar zat ik al aan te denken nadat ik het bericht had gepost. Ms moet ik idd wachten.

Het geootste nadeel is dat ik lastig kan bepalen hoe goed het substraat is waar hij nu in staat. Er liggen wat korrels akadama (wat ik tenminste denk dat akadama is) bovenop maar als ik met een vinger probeer wat dieper te kijken (wat dan weer lastig is door alle wortels) dan kom ik daar niet direct meer akadama tegen). Verder zit er behoorlijk wat kiezel in (dat lag namelijk ook onder de pot na de eerste keer water geven).

Ik vermoed dat Moyogi deze boompjes weer bij H&H vandaan haalt (ze noemen Lodder op hun site, maar daar zullen dit soort boompjes niet vandaan komen haha). Ms werken die toch met iets betere grond?

Een ander nadeel is dat ik mijn favoriete manier van "vochtigheidscontrole" lastig kan gebruiken: zon' vochtigheid metertje dat je in de grind steekt. ;) Bij de buxus heb ik het gevoel dat ik dan af en toe de wortels naar beneden duw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 9 maanden geleden #40680

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nee. Gewoon verstandig omgaan met je planten. Daar Heb ik Bonsai4me niet voor nodig.

Lodder is een doorgeefluik voor van alles en nog wat. Dus dan kan best. De kans is grtoot dat H&H de planten van lodde betrekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 9 maanden geleden #40697

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Update. Ivan had dus gelijk dit is dus een Buxus Harlandii. Naddat ik het nog een keer had nagvraagd bij Moyogi was de eigenaar er zelf eigenlijk al van overtuigd geraakt dat het om een Harlandii ging, maar hij zou het nog navragen bij de importeur (Lodder?) omdat hij de buxus ingekocht had als semprevirens. Ook de importeur heeft nu aangeven dat het om een Harlandii gaat.

Ik weet nog niet zeker wat ik ermee ga doen. De eigenaar van Moyogi heeft gezegd dat ik de buxus terug kan sturen als ik wil. Andrszijds vindt ik het boompje erg leuk, maar ben wel bang dat deze de winter wel eens niet kan overlven.

De Harlandii kan niet tgen vorst/veel kou, maar mag ook niet bij meer dan 10° overwinteren. Ik heb in elk geval geen ruimte die aan die eis voldoet.

Ik overweeg om hem in de winter met pot en al in een plantenbak (tegen wind) gevuld met turf (tegen vorst) te zetten, maar heb er dan toch een hard hoofd in of hij zo overleefd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 9 maanden geleden #40709

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

thom_vanderbroeck schreef : Update. Ivan had dus gelijk ......


Ivan heeft altijd gelijk qua identificatie ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 9 maanden geleden #40715

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Daar was ik al bang voor :silly:
Vandaar dst ik het nog maar eens heb nagevraagd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts