Onderwerp:

winter secure 7 jaren 4 maanden geleden #57152

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

JanDijk schreef : In feite geef je het antwoord zelf al. Tevens is het vrij algemeen bekend dat bomen die in het late najaar en in de winter in een met water verzadigd substraat staan niet alleen gevoelig zijn voor vorstschade maar ook voor wortelrot. Het is dus de verzorger die dat moet zien te voor komen en wanneer dat niet gebeurd noemen we dat een verzorgingsfout.

Dan verzorg ik bijna alle planten verkeerd. En ook een boel andere mensen die ik ken, waaronder professionals, verzorgen de bonsai fout.

Volgens mij is het juist de kunst om je substraat aan te passen aan de locatie & verzorgingsopties. Zodat het buiten staan geen probleem is in de winter. Een goed substraat verzadigd met water, zal voldoende lucht behouden om het afsterven van wortels niet te laten plaats vinden, zolang dat niet maanden aanhoudt. Dat is nou net een van de redenen waarom we spul niet in potgrond zetten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 4 maanden geleden #57166

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

leatherback schreef :

JanDijk schreef : In feite geef je het antwoord zelf al. Tevens is het vrij algemeen bekend dat bomen die in het late najaar en in de winter in een met water verzadigd substraat staan niet alleen gevoelig zijn voor vorstschade maar ook voor wortelrot. Het is dus de verzorger die dat moet zien te voor komen en wanneer dat niet gebeurd noemen we dat een verzorgingsfout.

Dan verzorg ik bijna alle planten verkeerd. En ook een boel andere mensen die ik ken, waaronder professionals, verzorgen de bonsai fout.

Volgens mij is het juist de kunst om je substraat aan te passen aan de locatie & verzorgingsopties. Zodat het buiten staan geen probleem is in de winter. Een goed substraat verzadigd met water, zal voldoende lucht behouden om het afsterven van wortels niet te laten plaats vinden, zolang dat niet maanden aanhoudt. Dat is nou net een van de redenen waarom we spul niet in potgrond zetten.


Meende ik hier toch ergens gelezen te hebben dat er bij iemand het substraat tijdens bevriezing dusdanig omhoog kwam dat hij het daarom niet meer ging gebruiken. Wanneer het substraat tijdens een vorstperiode flink omhoog komt kan dat alleen maar betekenen dat er te veel water in dat substraat zit. Te veel water in het substraat is door een goede oplettendheid te voorkomen en mocht het toch een keer gebeuren moet er voor gezorgd worden dat die kluit niet bevriest. Daar kun je dan het substraat de schuld n\van geven maar in mijn ogen is dat simpelweg een verzorgingsfout. Ook bij mij staan de meeste bomen gewoon buiten en het substraat waar ze in staan is dik in orde. Maar toch komt het wel eens voor dat er eentje om welke reden dan ook net even iets te lang te nat staat naar mijn zin en die neem ik dan tijdens zo een periode en zeker als het dan ook nog gaat vriezen even extra in bescherming. Om aan mijn uitleg dam maar de conclusie te gaan verbinden dat iedereen het fout zou doen is wel erg kort door de bocht. We mogen toch aannemen dat ver weg de de meeste bonsailiefhebbers heel goed weten waar ze mee bezig zijn en weten hoe ze dit soort zaken kunnen voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 4 maanden geleden #57170

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Spul wat in het substraat materiaal zit, daar heeft de wortel geen last van. Dat is juist het water vasthoudend vermogen. Het wordt een probleem als er geen lucht meer tussen zit. Dat is niet het geval bij genoemde gebakken kleikorrels. Die houden echter als korrel zoveel water vast, dat dat bij bevriezen er uit komt zetten. En dat kan wel net zo veel zijn als de hele korrel. Ik vind het wel een bezwaar van die korrels, en is een van de redenen waarom ik het in een lagere verhouding in mijn substraat heb zitten. Ze houden je substraat wel langer vochtig in de zomer, wat in mijn geval ideaal is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 4 maanden geleden #57986

  • el rubio
  • el rubio's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 30
vandaag winterbehandeling gegeven van edialux . :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 4 maanden geleden #57987

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

leatherback schreef : Spul wat in het substraat materiaal zit, daar heeft de wortel geen last van. Dat is juist het water vasthoudend vermogen. Het wordt een probleem als er geen lucht meer tussen zit. Dat is niet het geval bij genoemde gebakken kleikorrels. Die houden echter als korrel zoveel water vast, dat dat bij bevriezen er uit komt zetten. En dat kan wel net zo veel zijn als de hele korrel. Ik vind het wel een bezwaar van die korrels, en is een van de redenen waarom ik het in een lagere verhouding in mijn substraat heb zitten. Ze houden je substraat wel langer vochtig in de zomer, wat in mijn geval ideaal is.

Dat is precies wat er bij mij is gebeurt. Het was ook niet in alle FB bakken, maar wel in 1.Toch zijn al die potten en bakken gemaakt op afwatering. In het vak in de tuin waar ik boompjes in de volle grond heb, heb ik ook FB door de bodem. Daar was het zelfde gebeurt. Allemaal grond omhoog gedrukt. Met gekke torentjes op de FB.

Ik ga het alleen nog voor binnen gebruiken en voor de boompjes die alleen zomers buiten staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren