Onderwerp:

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59193

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

DavidRoussel schreef : Ik moet soms vroeg verpotten omdat anders teveel in 1 keer moet verpot worden en ik er niet toe kom :( dan denk ik dat het beter is om de boompjes in een kas te zetten.


Ja, bij mij ook; Ik ga ook in de loop van feb, begin maart echt wel verpotten. Eigenlijk kunnen de bomen dat prima aan. De vorst schade ligt vooral in het uitdrogen daarna. Dus als je ze tegen wind & zon kan beschermen moet het grotendeels goed gaan.

Grootste risico zie ik vooral in bomen die aan het ontwaken zijn, en dan opeens 10 graden vorst krijgen. Vorige week hadden we hier ook -9. Geen enkel probleem voor de meeste soorten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59208

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Jelle, je zegt het is voor de meeste bomen geen probleem om in lage temperaturen te staan. Wat is jou mening van de wat betreft de kleinste bomen? Ik bescherm deze toch uit voorzorg met noppenfolie als de temperatuur daalt tegen de -10 graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59212

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Christian93 schreef : Jelle, je zegt het is voor de meeste bomen geen probleem om in lage temperaturen te staan. Wat is jou mening van de wat betreft de kleinste bomen? Ik bescherm deze toch uit voorzorg met noppenfolie als de temperatuur daalt tegen de -10 graden.


Ik vind het zo lastig om hier advies over te geven of te nemen. Ten eerste kan het klimaat over een relatief kleine afstand flink verschillen en wordt het bij Jelle kennelijk veel kouder dan bij mij in Utrecht. En ik woon in de stad, met een ingesloten tuin.
Verder is het natuurlijk een kwestie van hoeveel risico je wilt nemen. Het risico is de dood van je boom. De meeste bomen kunnen veel hebben, maar ja: wat is veel een wat is TE veel.? Ikzelf doe weinig aan bescherming, maar heb wel een schuur standby. Als ze daar te lang in staan, krijg je schimmel. Die verdwijnt weer vanzelf als je ze weer buiten zet.
Wat je verder ook aan winterbescherming wilt doen: een paar graden vorst moet je bomen zeker gunnen iedere winter.

Wat wel absoluut heel slecht is, is als je in de nawinter nog strenge vorst krijgt als je bomen al aan het opstarten zijn. Dan is bescherming tegen vorst nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59214

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik den dat de factor "sjouwen" ook een rol speel.
Als je 10 kleine shohin moet binnen plaatsen of je zit met 30 joekels van bomen die je heen en weer moet sleuren dan ga je wel even overwegen om ze te laten staan :)

Als het niet erg werk intensief is zou ik het zekere voor het onzekere nemen, is toch geen grote inspanning?
Denk niet dat je veel verkeerd kunt doen om loofbomen onder de minus 10 binnen te brengen naar bv. 0, 1 of 2 graden.

Bij coniferen moet je wel minimaal licht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59230

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn kleinste boom is een kruisbes van 3cm hoog (Welke overigens verkocht is omdat ik daar niet goed genoeg voor kan zorgen). Mijn grootste boom is een jeneverbest van anderhalve meter, compleet ongestyleerd. Daartussen zit ongeveer alles van japanse esdoorn tot beuken. Alles heeft deze winter -9 gehad. Let wel, in winterrust. Ik heb toen wel planten naar binnen gehaald die van nature kwetsbaar zijn (drietand) danwel net bedraad waren. Mijn olijven staan na de eerste vorst in de kas, omdat ik in voorgaande jaren telkens het loof kwijt was in het voorjaar.

Risico heb ik genomen met Azaleas welke in het najaar bedraad zijn (Lijkt niets gebeurd te zijn) en mijn taxussen, een waarvan van het najaar bedraad is. Daar moet ik tot het voorjaar wachten.

Bij mij staan ze uit de zon en wind (Behalve de jeneverbessen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59312

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59314

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

DavidRoussel schreef :


heftig! :ohmy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59316

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Zag dit voorbijkomen op fb, kan toch niet gezond zijn vrees ik :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59327

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Hopelijk redden de bomen het, zou zonde zijn.
Van waar komt de foto, of weet je het niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sneeuw 7 jaren 3 maanden geleden #59328

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

DavidRoussel schreef : Zag dit voorbijkomen op fb, kan toch niet gezond zijn vrees ik :dry:


Appelkwekers besproeien hun appelbloesem als er nachtvorst is. Dat ziet er ook zo uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts