Onderwerp:

Even voorstellen.. 6 jaren 2 maanden geleden #72119

  • Teun1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Hallo allemaal,

Mijn naam is Teun, en ik hou van planten. Ik ben 27 jaar oud en de bonsaihobby is niet nieuw voor me. Toen ik een jaar of 9 was, heb ik een 30 jaar oude bonsai laten sterven. Sinds een paar jaar ben ik mondjesmaat aan het experimenteren gegaan om die fout te herstellen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het werken met planten die niet direct uit de winkel komen (stekjes van vrienden, verzamelde zaden/'souvenirtjes') of vanuit zaad. Ik wil deze zomer wel wat experimentjes starten met winkelboompjes.

Ik vind het leuk om zelf potten te maken, en om creatief om te gaan met materialen en plantsoorten. Omdat ik persoonlijk graag tegen traditionele huisjes schop, zal ik misschien wat mensen tegen de borst stoten met mijn eigenwijsheid. Dat kost mij soms wat boompjes, en mijn ego krijgt soms een flinke deuk, maar ik zie de hobby als een speeltuin, niet als een stricte set regels die nageleefd moeten worden. Ik begrijp dat die visie soms niet helemaal rijmt met de filosofie achter bonsais (of juist wel; een organisch proces), maar ik hoop dat we elkaar toch ergens in het midden kunnen vinden.

Ik heb een redelijk ruime ervaring en kennis over de meeste planten, behalve bomen. Dus mochten jullie tomaten raar doen, of de kruidentuin van je moeder overhoop liggen door onbekende oorzaak, dan kun je altijd aankloppen. Mijn voorkeur ligt bij de biologische aanpak, maar met dingen als plantenvoeding, pH, calciumbehoefte en overige probleempreventie weet ik dat de chemische kant ook niet vergeten moet worden.
Ik stel graag mijn eigen voeding en bodems samen naar behoefte van de plant. Kant en klare pakketten vind ik te duur. Dat betekent wel dat het iets vaker fout gaat. Dat vind ik juist leuk eigenlijk. Ik start om die reden vrijwel al mijn planten in een veelvoud.

Ik bezit een terrarium met bewoner, waar de moeilijkere planten terecht kunnen voor herstel of een opknapbeurt. De temperatuur en luchtvochtigheid zijn daar mooi stabiel, de lichtvoorziening is aangepast.

Op het moment van schrijven heb ik al een aantal bomen die goed gaan, waar ik gaandeweg nog een plan voor moet gaan bedenken.
In willekeurige volgorde:
- Eucalyptus deglupta - 2 jaar oud - Zaad - Binnen
- Larix (2x) - uit de tuin van een vriend, geen idee hoe oud - buiten
- Japanse Rode Den - Zaailingen - Zaad - Buiten - Enkele van 3 jaar oud, enkele van een paar maanden
- Wilde kers (denk ik) uit een wortelstok/uitloper van onze kersenboom - 1,5 jaar oud nu - Buiten
- Paulownia tomentosa - zaailingen - Binnen later naar buiten
- Gigantisch veel Magnolia zaden (wit en roze) liggen te kiemen/stratificeren - buiten
- Meta sequoia - meegenomen door een vriend - zaden liggen te kiemen - buiten
- Cotinus coggygria - Zaailing - 3 maanden oud - Voorlopig binnen
- Nog een aantal 'aan komen waaien' boompjes die in mijn bonsaipotten zijn beland en die ik nooit heb verwijderd. Esdoorn vooral.

Ik heb nog een heel scala aan nieuw spul besteld, dat komt vanzelf wel een keer binnen. tzt zullen de foto's wel verschijnen.

Hopelijk hebben jullie me een beetje leren kennen nu. Tips, hints, tricks zijn altijd welkom!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kennis Daniel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen.. 6 jaren 2 maanden geleden #72130

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom op het forum!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen.. 6 jaren 2 maanden geleden #72135

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Welkom op het forum.
Veel plezier met deze mooie hobby.
Eigenwijze mensen moeten er zijn anders word het leven maar saai. Dat kan ook voor vernieuwing zorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen.. 6 jaren 2 maanden geleden #72138

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Een goede horticulture kennis is al meer dan de helft van het werk.
Welkom op het forum!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren