Onderwerp:

Is jouw boom jouw eigen werk? 6 jaren 1 maand geleden #72409

  • Teun1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik lees hier dat veel mensen dingen willen over laten aan experts, kenners en ervaringsdeskundigen. Dat vind ik briljant, en gezien de reacties is dat misschien ook goed. Leuk ook om te lezen dat de experts hulp verschaffen.
Maar zijn jullie niet bang dat dan jullie eigen signatuur, jullie met zorg geselecteerde en verzorgde stukje natuur, verloren gaat aan de ideeën en inzichten van een ander? Zet een kunstenaar op een academie, en je ziet zijn stijl verdraaien. Soms ten goede, soms richting de 'dertiende in het dozijn'. Op de huidige academies is het veelal het dertiende in het dozijn wat de boventoon viert.

Er zijn natuurlijk basisregels omtrent esthetiek van bonsais, die dienen gerespecteerd te worden. Of niet?

Ik zit hierover best in de knoop; doe ik wat ik anderen zie doen, of doe ik wat ik zelf wil doen? Ga ik daar tussen in zitten? Ik wil eigenlijk graag mijn eigen signatuur maken op bomen die ik al jaren verzorg, en nog jaren ga verzorgen. Of die nu aansluit bij bonsai, of gewoon bij mijn eigen vrije expressie. Wat is de grens, waar ligt die volgens jullie? En waarom?

Ik probeer bonsai als kunstvorm te doorgronden en te begrijpen, maar dit vind ik een lastig punt. We geven bomen een soort ziel, om het zweverig te zeggen, maar is dat die van ons zelf of die van onze adviseur, of zelfs de natuur?
Wat is jullie visie daar op? En waarom hebben jullie die visie?

Ik wil voorop stellen dat ik al jullie visies en meningen respecteer, ook al ben ik het er misschien niet mee eens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is jouw boom jouw eigen werk? 6 jaren 1 maand geleden #72410

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Zelf doen is geweldig doe ik al twee jaar !
Ik zal ook zeker wel lekker zelf aan mijn bomen blijven knutselen

Enkel moet ik nu wel gaan toegeven dat ik sinds kort op workshops volg die gericht zijn op het verbeteren van de eigen collectie, eigen bomen mee en werken onder begeleiding van een ervaren persoon
Ik merk nu al dat ik door mijn onervarenheid een heel groot stuk inzicht nog niet beheers en het super leerzaam is om met een ervaren persoon een plan te maken voor je bomen om het beste er uit te halen.
Dit geeft voor mij een groot gevoel van voldoening als je met een plant die op het eerste gezicht niet veel potentie heeft naar huis gaat met iets wat ineens potentie heeft om uit te groeien tot een mooie boom!
Tevens bied het ook een stukje garantie dat je op de juiste momenten het werk doet en niet te ver gaat en op de juiste manier technieken toepast zodat je de kans op het verliezen van het zij waardevol of emotioneel waardevolle project minimaliseert

Kijk naar tom super enthausiast en heeft een aantal prachtige bomen gekocht ik begrijp heel goed dat er best wat geld in geinvesteerd is en je dan ook zeker wilt zijn van het beste resultaat en zekerheid de dingen juist te doen en daar zijn lessen en workshops de uitkomst voor als je weinig ervaring hebt.

Ik ben in edergeval blij dat ik nu les volg want ik heb in twee keer meer ervaring in gericht snoeien, doodhout bewerken en bedraden opgedaan dan in twee jaar thuis knutselen :p
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WesleySeeuws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is jouw boom jouw eigen werk? 6 jaren 1 maand geleden #72411

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
Ik ben van mening dat in het algemeen eerst kennis opgedaan moet worden, weten hoe het officieel zou moeen, alvorens daar vanaf te kunnen gaan wijken. Bonsaigerelateerd: eerst begrijpen waarom een boom op een bepaalde manier het mooiste wordt, hoe minpunten van een boom verdoezeld of zelfs versterkt kunnen worden in het ontwerp, zodat de boom uniek wordt. Als je dat doorhebt, dan pas kun je, bewust, een andere vormgeving op de boom loslaten. Maar esthetiek is een lastig, ongrijpbaar maar erg belangrijk aspect van de bonsaihobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Is jouw boom jouw eigen werk? 6 jaren 1 maand geleden #72415

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik volg inderdaad veel workshops en lessen bij verschillende mensen. Waarom doe ik dat.

Ten eerste elk heeft zowat een eigen stijl en manier van werken. Als ik het een hele tijd vol hou om dit te doen zal ik binnen enkele jaren mijn eigen conclusies eruit trekken en zien wat me het best ligt. Wat niet wil zeggen dat ik dan geen meer zal volgen.

Ten tweede en met alle respect voor iedereen, maar ik vind dat je sneller leert door met mensen met ervaring te werken. Ik zeg niet dat alles daardoor een zekerheid is, maar de kans op slagen vergroot er wel door.
Dingen doen wanneer je ze moet en kan doen maakt dat je sneller op het gewenste resultaat komt. Bonsai is een lange weg en als je iets wilt bereiken en je moet het op je eentje doen zul je er gewoon langer over doen omdat je meer fouten maakt.

Ook kom je zo in contact met verschillende mensen die een hobby of passie delen en wat is er nu leuker dan samen met zo'n mensen aan bomen te werken.
Je ziet ook hun bomen en doet bepaalde ideeën op.

En zoals dennis zegt, ik heb inderdaad wel wat geïnvesteerd in in mijn ogen mooie bomen en wil er jaren van genieten en alle stappen doorlopen om ze nog beter en mooier er maken.

Het is ook de bedoeling om zelf bomen te maken, maar eerst zorgen dat ik zoveel mogelijk geleerd heb om te proberen fouten te vermijden.

Er wordt altijd gesproken over ervaring, maar hoe doe je ervaring op? Wel in mijn ogen door er mee bezig te zijn. Ik heb altijd wel een idee, en ik leg het altijd voor, soms is het goed soms is er een beter idee. En dan doen we dat. Het komt erop neer, en dat is niet alleen zo bij bonsai, dat met hoe meer mensen je over iets denk, hoe beter de oplossing zal zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx, Kennis Daniel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is jouw boom jouw eigen werk? 6 jaren 1 maand geleden #72416

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Ik zie het zo:
Stel, je kunt niet tekenen en hebt geen ervaring in het hoe-en-wat, maar wil graag leren tekenen. Anders gezegd, je wil graag een kunstenaar worden en waarschijnlijk je eigen stempel ergens op drukken. Omdat je goed wilt kunnen tekenen, moet je les hebben. Ookal heb je aanleg, je zult nog steeds les moeten hebben van een meer-ervaren persoon, om die aanleg te ontwikkelen. Als je geen aanleg hebt, zal het misschien moeilijker gaan dan bij mensen die wel aanleg hebben (relatief gezien, want ik denk dat meer mensen geen aanleg hebben dan andersom), maar het is nog steeds leerbaar.
Als je het dan eenmaal goed kan, kun je er je eigen draai aan gaan geven.
Vb.:
Ik kan niet tekenen. Ik ga dus op les, waar ik op hoog niveau een gezicht leer te tekenen met alles erop en eraan. Als ik dan eenmaal een perfect realistisch gezicht kan tekenen, kan ik er mijn eige rare draai aan geven en de neus op de plek van de mond zetten.
In het geval van bonsai:
Ik leer hoe een boom vormgegeven wordt (dat kan gedaan worden door mensen op jouw bomen te laten werken, of door zelf onder begeleiding te werken). Ik ben uiteindelijk goed genoeg dat ik zonder hulp een mooie boom kan neerzetten. Oftewel, ik kan uit startmateriaal mijn eigen draai aan een boom geven en mijn eigen stempel erop drukken. Natuurlijk zijn dan de eerdere bomen niet per se mijn complete eigen creatie, maar dat hoort bij het leerproces, waardoor je later je eigen stempel ergens op kan drukken. Natuurlijk zal vaak een deel van de stijl van jouw meester doordringen, maar dat is vrijwel altijd zo met alle dingen die men leert.

Dat “over laten aan experts” is dus alleen het leerproces. Ik ben het er mee eens dat het dan misschien niet jouw volledig eigen kunst is, maar maakt het uit? Is een gekochte Van Gogh, nog steeds in het bezit van Van Gogh? Wordt een Van Gogh minder mooi als het in bezit is van iemand anders dan hijzelf? Heeft een Van Gogh minder waarde voor een kunstenaar, dat hij in bezit heeft, omdat hij het niet zelf heeft gemaakt? Heeft een bonsai minder, emotionele, waarde, omdat iemand anders aan heeft gewerkt?

De grens ligt. waar jij hem wil trekken. Mijn mening daarover is dat je eerst moet leren wat het is en hoe het moet, voordat je zelf op eigen houtje iets doet (en het daarna kunst of professioneel noemt). Je mag van mij een twijgje in een pot zetten als dat jouw grens is, maar ga niet zeggen dat het kunst is of een proffesionele bonsai, want dan heb je niet het leerproces doorgronde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is jouw boom jouw eigen werk? 6 jaren 1 maand geleden #72417

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Eigenlijk gaan de lessen en workshops niet alleen over vormen. Het vormen is 1 iets. Maar de juiste snoei op het juiste moment en het goed onderhouden, het correcte bedraden, ... Het is zoveel meer dan enkel vormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is jouw boom jouw eigen werk? 6 jaren 1 maand geleden #72512

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Naast wat hier al eerder gezegd is (In het kort: Leer het als een expert, en ga dan je eigen weg lopen) heb je ook nog zoiets als sturen: ALs je les volgt bij een goed meester, dan krijg je input die past bij jouw wensen.

Ik heb zelf les in Dusseldorf, van een van Duitslands beste bonsai artiesten. Hij vraagt ALTIJD eerst wat je eigen idee is, en wat je zou willen bereiken. Daarna krijg je zijn idee. En dan kan je zelf besluiten welke kant je op gaat. En wat je ook doet, zijn beeld of je eigen beeld, hij helpt je om er dan het beste uit te halen. Hier krijg je dus les in WAT je zou kunnen doen. HOE je de technieken toepast, en wat de consequenties zijn van bepaalde keuzes.

Om in zijn bonsai school af te studeren moet je overigens examens afnemen, en bomen in elke stijlvorm opgebouwd hebben over meerdere jaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts