Onderwerp:

Spiegelwand/bodem 6 jaren 2 maanden geleden #72585

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Ik ga volgende week aan de slag om een plantenkasje te bouwen om de planten waar veel groei gewenst is in betere omstandigheden te zetten.

Nu heb ik een tijd terug met ron van de bonsaihut staan praten en een van de redenen dat in Japan sneller resultaat gehaald kan worden is het langere seizoen EN een sterker zonlicht.

Dat laatste heeft mij aan het denken gezet.
Hier in Nederland is de zon niet zo sterk, maar als ik nou een spiegel onder of achter de plant zet waardoor de lichtstralen nog eens terug naar de plant gaan.
Meer zonlicht > meer fotosynthese > meer glucose naar de wortels > meer groei boven de grond

Zou dit werken of juist de plant beschadigen?
Iemand die hier ervaring mee heeft en waar ik op moet letten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 2 maanden geleden #72587

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik heb er geen ervaring mee en zal het ook niet doen.
Volgens mij zullen de bladeren verbranden door het teruggekaatste zonlicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 2 maanden geleden #72588

  • Rowdy van os
  • Rowdy van os's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 117
  • Ontvangen bedankjes 17
Je gaat de bladeren verbranden dit heeft het zelfde effect als met een vergroot glas op een stuk krant papier.
Misschien kun je het wel met zilverfolie doen. Maar verder geen ervaring mee.:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 2 maanden geleden #72589

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Ik was er al bang voor. Dan zet ik er geen spiegelwand in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 2 maanden geleden #72591

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Ik ben geen bioloog, maar is het niet zo dat de bladeren van een boom een gevoeligere onderkant hebben? Met een spiegel zou je die juist gaan belichten en verbranden ze dus sneller. Beetje hetzelfde als erg witte huid die voor het eerst in de zon komt.
Een langer seizoen kan ik begrijpen door een warmere zeestroom dan onze warme zeestroom, maar als ik op de kaart kijk, ligt Japan op ongeveer dezelfde breedtegraad als noord-Spanje, Frankrijk, België en zelfs een deel van Nederland. Dan zullen ze op sommige plekken wel een andere stand in de binnenval van de zonnestralen krijgen (en zo hoeft één zonnestraal een kleiner gebied te verwarmen en zijn ze dus sterker), maar dat zal nooit heel veel verschillen van Frankrijk. Dan zouden ze in Frankrijk ongeveer hetzelfde klimaat hebben (en ook als Nederland in het noorden) en dat klopt (bron: koningaap.nl/japan-reizen/weer-en-klimaat-japan ). Dan zouden ze in Frankrijk ongeveer hetzelfde resultaat moeten kunnen behalen. Ik vind het een raar idee dat eigenlijk zo dicht bij huis, theoretisch, hetzelfde resultaat behaald kan worden.
Wat denken jullie daarvan? Hebben jullie ooit gehoord dat mensen in Frankrijk beter resultaat boeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 2 maanden geleden #72592

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Interessante kijk.
Het zal wel nooit helemaal hetzelfde zijn, japan ligt meer in het oosten, europa meer in het westen. Maar hoe dichter bij de evenaar, hoe warmer natuurlijk. De mensen in het zuiden van frankrijk zullen msh wel beter resultaat boeken dan wij in belgie en nederland omdat het er warmer is en meer zon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 2 maanden geleden #72596

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
In een kas zelf zal het al snel warmer worden en dus in de lente en herfst ook langer hogere temperaturen en hogere luchtvochtigheid dus werkt dat alleen al niet als seizoen verlangend?

Welke soorten wil je er in gaan zetten trouwens?
Kan me voorstellen dat hoogzomer een kas te heet kan worden voor sommige soorten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 1 maand geleden #72612

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89

Tom Haest schreef : Interessante kijk.
Het zal wel nooit helemaal hetzelfde zijn, japan ligt meer in het oosten, europa meer in het westen. Maar hoe dichter bij de evenaar, hoe warmer natuurlijk. De mensen in het zuiden van frankrijk zullen msh wel beter resultaat boeken dan wij in belgie en nederland omdat het er warmer is en meer zon.

Maar, het maakt niet uit of een land Wester of Ooster ligt. Het gaat erom welke invloeden op een land worden uitgeoefend en theoretisch is er van west naar oost op dezelfde breedtegraad, geen verschil. Er komt pas verschil als het blijkt dat er een warme zeestroom is, een aanlandig of aflandige wind waait, aan de loef- of lijzijde van een berg ligt, welke winden er überhaupt waaien, of er een hoog- of laagdrukgebied ligt etc. Dichter naar de evenaar wordt natuurlijk wel warmer :).

Ik heb een best grove fout gemaakt. Japan is veel meer nog naar het zuiden uitgestrekt dan ik dacht. Het zuidelijkste uiteinde ligt rond Marokko. Ik had een redelijk beeld in mijn hoofd en toen ik opzocht of het klimaat redelijk matchte met dat van Frankrijk, dacht ik het goede beeld in mijn hoofd te hebben, maar dat was niet zo (en ik had maar een snelle blik op de kaart).

Japan ontvangt dus veel meer geconcentreerde zonnestralen (vergeet niet, elke zonnestraal heeft dezelfde kracht. Het ligt alleen aan de stand van de aardas en of de zonnestraal rechter of schuiner invalt. Hoe schuiner de aarde staat, hoe groter oppervlak één zonnestraal moet verwarmen en hoe minder sterk hij lijkt. Hij is namelijk net zo sterk, maar moet meer energie verdelen over het grote oppervlak dan een loodrecht zonnestraal (en als resultaat wordt het op een rechtere zonnestand warmer, omdat het minder energie hoeft te verdelen)) dan ik dacht. Je kunt dus zeggen “sterker”. Daarmee is redelijk mijn theorie verworpen, wat ik wel jammer vind, maar geen ramp is.

In mijn eerste bericht wilde ik meer een ander punt maken, waar ik compleet van af gedwaald was door mijn plotselinge opwinding over een theorie die niet eens blijkt te kloppen (oké, ik ben een beetje teleurgesteld ;) ), dat met de gegevens dat het land zo uitgestrekt is, je niet echt kan spreken dat Japan altijd meer zonne-energie krijgt, want een deel krijgt net zoveel zon gemmiddeld als wij krijgen en een ander krijgt net zoveel als Noord-Afrika. Best wel veel verschil dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Teye01.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 1 maand geleden #72646

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Een wit doek of wit geverfd paneel als bodemplaat gaat wel en zorgt niet voor schade.
De insteek lijkt me echter de verkeerde; je wilt iets versnellen wat geen versnelling nodig heeft. Meer fotosynthese betekent dat er meer water, co2 en voedingsstoffen nodig zijn. Daarvoor zijn weer meer wortels nodig.

Als je wilt dat planten een flinke boost krijgen, zet ze dan in de volle grond of een grotere pot. Kunstgrepen toepassen eindigt vaak rampzalig voor de eigenaar omdat er met kleine factoren geen rekening gehouden wordt.

De plant heeft bijvoorbeeld meer voeding nodig, maar water verdampt ook sneller uit de pot. Niet enkel de plant wordt extra belicht namelijk, de pot ook! Door snelle verdamping en hoge zoutconcentratie, beschadigen de wortels. Die herstellen niet zo snel bij warm weer en veel licht en veel zouten. Dat kan een soort kettingreactie veroorzaken.

Als je C4 planten kweekt is alle extra licht welkom. In het geval van de meeste bomen lijkt het mij persoonlijk niet zo'n strak plan.

Japan ligt trouwens ook hoger boven zeeniveau, dat verklaart deels ook waarom hun bomen iets sneller gaan. Des te moeilijker is het voor ons om ze na te doen, maar wel 10x meer belonend: wij hebben een 'handicap' en als we het 't zelfde of beter doen, dan zijn we erg goed bezig.

Bedenk ook dat sommige bomen mogelijk in zomerrust gaan als de zon te krachtig is. Dan groeien ze ook weinig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SchoenmakersChristian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spiegelwand/bodem 6 jaren 1 maand geleden #72698

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Duidelijk. Dan bouw ik de kas zonder spiegel. Het was enkel een idee vandaar dat ik het vroeg. Better safe than sorry.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren