Onderwerp:

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73959

  • Deceuninck
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Japanse vijfnaaldboom. In bijlage heb ik een voorbeeld geplaatst. Het is voor mij als starter zeer onduidelijk. Ik weet ondertussen dat het een Pinus parviflora is maar blijkbaar zijn er hierin nogal veel verschillende varianten. Als ik online kijk op de webshops vindt ik deze specifieke dan ook niet als zaailing of jonge boom ..

Moest iemand hier zaailingen van hebben kan je mij zeker ook contacteren hierover!

Alvast super bedankt!

Met vriendelijke groeten
Jasper Deceuninck

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73960

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Pinus parviflora staat bekend als japanese white pine.
Waarschijnlijk zijn daar inderdaad een aantal cultivars van, ingedeeld op hoe ze eruit zien als tuinplant.
De basissoort is echter in alle gevallen hetzelfde en de hoofdkenmerken dus ook.

Dennen bestellen via webshops brengt wel risico met zich mee; niet elke kweker houdt rekening met bonsai. Het is absoluut mogelijk dat je een onwerkbaar misbaksel ontvangt. Als je minstens 6 jaar met een boom zult doorbrengen is het misschien goed om hem persoonlijk uit te zoeken.

Hoe dan ook veel ducces!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deceuninck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73961

  • Deceuninck
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Klopt, maar op sommige websites kun je 360° zien hoe hij eruit ziet wat dus wel fantastisch is.
Nu, wat ik eigenlijk exact wil weten is de wetenschappelijke naam voor deze. Ik vindt onder japanese white pine een negishi terug bijvoorbeeld die er wel op lijkt meer de takken lijken ook allemaal naalden te hebben.

Op de foto zie je dat enkel de toppen van de takken naalden of knopen hebben. Worden de takken 'geschoren' of is dit gewoon zo van nature?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73962

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Pinus parviflora is dus de wetenschappelijke naam.

De naalden worden geplukt bij bonsai, en de scheuten gesnoeid. Je zal waarschijnlijk alleen bij bonsai handelaren goed materiaal vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73965

  • Deceuninck
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb deze pinus parviflora gekocht (6jaar oud)
Dus in feite moet ik de naalden plukken om een boom als de grotere te verkrijgen?

Dit is nieuw gebied voor mij.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73966

  • JasperSloot1987
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Er zal heel veel tijd en werk in gaan zitten om uiteindelijk zo een resultaat te krijgen.
Dit is bijna niet op een forum uit te leggen..
Op internet zijn heel veel goede websites te vinden waar veel informatie te halen valt.
De boom op het plaatje zal minimaal 25-30 jaar oud zijn.. hieruit kan je wel concluderen hoeveel werk er in zit.
Zoals ik al zei probeer is rond te kijken op internet of informeer eventueel bij een bonsaivereniging.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73967

  • Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 138
De Pinus parviflora kom je niet vaak tegen met zijn eigen wortels, deze zijn lastig gezond tehouden. In de meeste gevallen zijn ze geent op de Pinus thunbergi deze heeft een sterke wortel en groei. Ik zou zelf niet zo snell online kopen om dat je de plek waar hij geent is echt wel even zelf moet bekijken.

groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Orlando.

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73969

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Ik kan het mis hebben maar voor je gaat plukken, mij is verteld dat dit pas later in het jaar dient te gebeuren en in tegenstelling tot andere pinussen dat je de naalden heel kort af moet knippen in olaats van plukken omdat je anders de onderliggende knoppen beschadigd.

De geknipte naalden worden bruin en vallen vanzelf af.

Ik kan er eventueel morgen mijn boek nog bij pakken voor wat meer gedetailleerde info als je dat zou willen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deceuninck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gezocht Japanse vijfnaaldboom 5 jaren 11 maanden geleden #73971

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Hier nog een kleine toevoeging uit een ander topic

dea schreef : De term/benaming "backbudding" houdt in: zorgen dat er nieuwe knoppen (buds) verder terug (back) op de tak ontwikkelen.

check idd de filmpjes van Ryan Neill die Matje heeft gepost.
wordt heel duidelijk uitgelegd.

in ons klimaat:
- in juni naalden knippen (zorgt voor meer licht en lucht verder in de boom en lager gelegen takken, zodat hier nieuwe knoppen kunnen ontwikkelen)
-nee, je kunt ook kaarsen nijpen, kaarsen knippen/snoeien/verwijderen. geheel of gedeeltelijk. (zorgt ervoor dat de energie weer terug in de boom gestuurd wordt, zodat zich verder terug nieuwe knoppen ontwikkelen.

Link naar artikel voor meer info

onthoudt echter wel dit verschil tussen een 5naalden den (parviflora) of 2naaldigen (als mugo, sylvestris):
5naaldige den zal nieuwe knoppen aanmaken op de plaatsen waar de naalden verwijderd zijn.
2naalddige den maakt nieuwe knoppen op de plekken waar de naalden blijven staan.

Houd er ook rekening mee dat technieken als kaarsen nijpen etc ook weer energie vd boom vergen, dus doe het niet elk jaar, en ga ook niet in datzelfde jaar wortels snoeien en/of bedraden. het KAN wel, maar dan wel met extreme goede nazorg.

Oja, soms lees je dat je oude naalden eraf moet trekken met de hand, maar zo kun je de takken en boom lichtjes beschadigen. Ik knip de naalden altijd, en laat dan iets van 2-5mm van de naalden staan. Binnen enkele weken worden deze bruin en vallen dan vanzelf af.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deceuninck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts