Onderwerp:

Even voorstellen 5 jaren 11 maanden geleden #74679

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Na een hele tijd mee lezen en de laatste tijd ook posten me dan nu toch maar ff voorstellen.

Naam; Remco (achternaam is niet van belang ;) )
Leeftijd; 41
In de bonsai; ongeveer 7 jaar, laatste 3 jaar fanatiek

Ik ben ongeveer 7 jaar geleden begonnen met bonsai naar de aanschaf van een boompje in een tuincentrum (hoe anders zou je zeggen ;) ) Deze boom heb ik nog steeds en doet het super (ondanks alle fouten die er in zitten een beetje mijn trots) De laatste 2 jaar ben ik fanatieker geworden met bonsai en is mijn collectie gegroeid van 1 boom naar pak hem beet 30 onderwerpen. Ik noem het onderwerpen omdat ik eigenlijk een boom start vanaf sapling of van uit zaad. Er zijn wel wat bomen die verder zijn maar die zijn gekocht bij winkels en om die echte bonsai te noemen gaat me ook ver ;)

De hobby heeft een vlucht genomen de laatste doordat ik er veel over ben gaan lezen en op youtube info filmpjes ben gaan kijken. Op dit moment ben me nog bijna dagelijks aan het verdiepen in bonsai en info aan het verzamelen om mijn kennis uit te breiden.

Naast bonsai heb ik nog als hobby planten kweken uit zaad (ben nu bezig om te kijken of ik een mango plant uit zaad kan krijgen) Formule 1 (al 21 jaar) en BBQ Amerikaanse stijl (6 jaar)

De eerste foto die ik bij gevoegd is mijn aller eerste boom en de tweede foto is mijn laatste project, exposed root bonsai. Of dat project gaat lukken, geen idee. Niet geschoten is zo ie zo mis ;)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen 5 jaren 11 maanden geleden #74680

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Welkom, Remco.
Heb je ook foto's van je ulmus zonder blad?
Ik heb de indruk dat hij wat warrig overkomt.

De exposed root vind ik ook tof. Ik zou graag ooit zo'n azalea hebben.
De bbq, doe je dan ook mee aan zo'n wedstrijden of is het enkel thuis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen 5 jaren 11 maanden geleden #74682

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom remco!
In iedergeval gaat de verzorging goed aangezien je je ullmus al 7 jaar in leven weet te houden ;)
Net als tom wel benieuwd naar de takstructuur van je ulmus !
Ik ben ook een exposed root project gestart met een wortelstek van een malus vorig jaar niet in zon knap trainings potje als de jouwe mooi gemaakt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen 5 jaren 11 maanden geleden #74683

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Dank jullie wel, en ik heb wel een foto van de ulmus zonder loof, en geloof me de kroon is heel warrig, schrik niet. Daarom zei ik al dat er een hoop mis mee is.

Op de foto zie je bij de stam een grote wortelknop uit de grond steken. Die heb ik dit jaar gecorrigeerd. Wat ik best spannend vond omdat er het nodige aan wortels verloren ging. De kroon zou ik wel willen corrigeren maar ik heb gene idee hoe te beginnen zal ik maar zeggen. Ik zou o niet weten of het nog voor elkaar te krijgen is. Ik heb me er al een beetje bij neer gelegd dat hij zo is. Mijn kennis was toen verre van perfect (nu nog niet) dus hij hoeft ook niet perfect te zijn ;)

Maar alle gekheid op een stokkie, als het te corrigeren is hoor ik het graag wat een aanvalsplan zou kunnen zijn.

Wat betreft de BBQ, is alleen voor thuis, er is me wel eens gezegd dat ik mee zou kunnen doen met een wedstrijd maar daar eb ik geen zin in ;)

Dennis, dank je wel, ik heb eventueel wel wat foto's en wil je wel uitleggen hoe ik bak heb gemaakt hoor, was niet zoveel werk.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen 5 jaren 11 maanden geleden #74687

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik denk dat je 2 manieren hebt.
Ik ga ervan uit dat je een bezem wilt?
Of je haalt iedere winter enkele fouten weg, dan hou je een volle boom. Takken die kruisen, teveel takken op dezelfde plaats enkele weghalen, lelijke takken takken die naar binnen groeien,... Iedere winter er een deel van weghalen en ondertussen proberen op te bouwen met beter geplaatste nieuwe takken.
Of je haalt alles weg en houd enkel de gestektakken. Dan zit je wel een tijd met een kale boom. En kun je opbouwen en telkens wat je niet wilt houden wegsnoeien voor het echt een tak word.

Er zullen msh nog wel andere en betere ideeën komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen 5 jaren 11 maanden geleden #74689

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Voor deze boom zou ik gaan zitten met iemand die al langer met bonsai bezig is (En dan bedoel ik: Iemand die sezelf bomen opkweekt. Niet mensen die bomen kopen en alleen in onderhoud hebben). Daarmee samen de boom uitsnoeien. Zoals Tom aangeeft, er moet een boel uit. En dat zal je zelf moeten sturen. Als het mijn boom was zou ik terug gaan tot de eerste hoofdlijnen in de boomen en van daaruit opnieuw beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen 5 jaren 11 maanden geleden #74697

  • yahookoi
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 341
  • Ontvangen bedankjes 45
mango plant uit zaad gaat wel maar heel veel top knippen voor zijtakken ik heb de mijne nu 2 jaar al

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren