Onderwerp:

Olijf terugsnoeien 10 jaren 7 maanden geleden #24116

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Allen,

Ik heb al een jaar of 2 een olijf staan. Ooit gekocht voor de wortelvoet maar het blad wou maar niet lager komen. Dus heb ik een week of zes geleden de kop er af gehaald .

En hoewel ik het advies had gekregen dit niet te doen, omdat olijven niet meer uit zouden lopen ( link ), gaat het op dit moment erg hard met het uitlopen. Overal op de onderstam komen nu nieuwe scheuten tevoorschijn. Dus voor mensen die ook een kroon op hoogte hebben, en deze wel naar beneden willen halen: Een gezonde olijf in hoofzomer afsnoeien levert nieuwe scheuten laag op de stam op.

In juni:



Vanavond:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: HansVenema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 7 maanden geleden #24125

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ha! dat ziet er goed uit!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 7 maanden geleden #24129

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
LB das typisch het internet he! Zoveel info welke onjuist is. Gelukkig ga jij meestal je eigen weg. En zie maar. ;)

Af en toe word ik strontziek van die tegenstrijdige info en doe ik mijn eigen ding. Wel logisch proberen na te denken altijd!!!

Groet,
Oenes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 7 maanden geleden #24137

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

Oenes schreef : LB das typisch het internet he! Zoveel info welke onjuist is. Gelukkig ga jij meestal je eigen weg. En zie maar. ;)

Af en toe word ik strontziek van die tegenstrijdige info en doe ik mijn eigen ding. Wel logisch proberen na te denken altijd!!!

Groet,
Oenes


Mee eens Oenes, het is soms heel moeilijk om de juiste informatie er uit te filteren. Ik kijk meestal voor zover het mogelijk is naar de ervaring en dan met de nadruk op ervaring van de posters. Informatie van iemand die het her en der van het net geplukt of van horen zeggen heeft, heeft voor mij weinig tot geen waarde en laat ik links liggen. Vaak zijn dat van die mannekes die net koud een jaartje bezig, vrijwel alles onder begeleiding doen en zichzelf al een hele piet vinden. Daar bedoel ik beslist niet alle beginners mee, gelukkig is de meerderheid onder hen serieus zelf bezig met hun planten en komt van hen regelmatig zeer bruikbare informatie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oenes, leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 7 maanden geleden #24139

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
zou het ook lukken met olijfje op stam......
ik had er zo 2 voor samen 5 euro gekocht,waren serieus "mishandeld"
zijn door mij"behandeld" en nu mooi aan het uitschieten....
maar een stam van plusminus 40 cm dus allebei....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 7 maanden geleden #24140

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
mooi en goeie informatie

een vraagje wat doe er mee in de winter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 7 maanden geleden #24148

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

megabon schreef : mooi en goeie informatie

een vraagje wat doe er mee in de winter?


Bij een sterke olijf in normale pot is enige graden tot strenge vorst geen probleem, ik heb er hier die -10 en lager overleven. Maar dan heb ik het dus niet over bonsai! Bij deze die nog moet aansterken en in een kleinere pot staat, zou ik geen risico nemen. Ik zou als mininum temperatuur 5 graden aanhouden dus indien mogelijk in een koude kas of garage voor een raam met voldoende ventilatie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 7 maanden geleden #24150

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Deze overwintert bij mij in een kamer op het noorden, waar het de hele winter tussen de 7 en 15 graden is. Water krijgt hij elke 2 weken met mate. Als ik zie dat bladeren te mooi glanzen minder water. Tot nu toe gaat dat al 3 (?) winters goed.
Een grotere olijf heeft een winter bij ons in de garage gestaan, en die heeft eenvol jaar nodig gehad om daar bovenop te komen. Die staat nu ook aan de noordzijde van ons huis in een onverwarmde kamer. En dat is afgelopen winter perfect gegaan.

Centinel: Ik denk het wel. Het heeft wel een poos geduurd voor bij mij de bladeren doorbraken. Ik zou dus wachten tot volgend jaar in juni de eerste echte warme periode begonnen is, en de plant duidelijk sterk is (Volle groei, donkergroen blad etc).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 6 maanden geleden #25090

  • Bliesje
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Een vraagje...

Als je een boom in het wild vind of in de tuin en je wild hem voor bonsai hebben, kan je dan zomaar bij elke boom de top eraf zagen (zoals bij deze olijf) ik heb het wel al vaker gezien nu, maar gaan ze dan niet dood als daaronder geen knoppen of blaadjes groeien?

wij hebben allemaal berkjes (weet het soort niet zeker) in de tuin staan, die we gedeeltelijk tot vlak boven de grond hadden afgezaagd omdat ze de hekken kapot maakten. De meesten hadden een doorsnee van zo'n 2-4 cm maar waren alwel een kleine 2 meter hoog met matige hoeveelheid bladeren. Ze groeiden allemaal zo hard afgelopen jaar dat het me wel leuk lijkt nu om er een bonsai van te maken, had er nog nooit van gehoord toen. Maar alle afgezaagden zijn nu dood... Wat ook de bedoeling was uiteraard. We hebben ze (de dode) laten staan omdat ze een heel zwaar wortelstelsel hadden en het zou voor verzakking van hekwerk kunnen zorgen als we ze zouden weg halen.

Kunnen ze uberhaupt gebruikt worden? Kunnen zulke grote wel worden gebruikt voor bonsai? En zo ja, hoe moet het dan met het wortel stelsel, want bij de grote bomen is het eerst gewoon massief en de kleine wortelhaartjes beginnen heel laag (wat nooit in een pot gaat passen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf terugsnoeien 10 jaren 6 maanden geleden #25291

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
@ Bliesje
Ja in principe kan je van elke boomsoort een bonsai proberen te maken of het makkelijk is of de soort zich ervoor leent een goede bonsai te worden is een andere zaak.

Echter worden berken nauwelijks gebruikt voor bonsai om de volgende redenen:
- Bladeren worden te groot geacht
- Berken verkiezen grote takken boven die van kleinere, kleine takjes die je hebt zitten bedraden kunnen na de winter zomaar afgestorven zijn waardoor je weinig takken op de juiste plaats overhoudt.
- Niet erg populair in Japan, weinig belangstelling voor berken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren