Onderwerp:

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 8 maanden geleden #34382

  • Alice.Huisman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik voel me nu ontzettend dom en blond... Maar van de week heb ik zaadjes gekocht van vier verschillende bomen:
* Berk (Betula Pendula)
* Japanse Esdoorn (Acer Palmatum)
* Rode Japanse Esdoorn (Acer Palmatum Atropurpureum)
* Buxus (Buxus Sempervirens)

Met het idee om er bonsai boompjes van te gaan maken in de toekomst, ik ben wel nog een complete leek en miss nitwit wat betreft bonsai boompjes. En ik wil deze graag niet nú al verpesten. Ik ga volgende week wel 2 of 3 boompjes halen om mee te gaan oefenen qua verzorging, vormen, etc.

Nu zitten er bij alle zaadjes een blaadje bij, maar alle vier hebben dezelfde tekst. Ik vroeg me af of het dus toevallig is dat alle vier de zaadjes hetzelfde gezaaid moeten worden of toch niet?

Op het blaadje staat:
* 2 dagen in water weken
* Zaaien in zaaimedium (wat moet ik hierbij voorstellen?) bij 20-25 graden, bij voorkeur in een broeikast op de vensterbank
* Kiemduur 2 tot 6 weken
* Oppotten op het moment dat de plantjes 4/6 of meer blaadjes hebben, niet in de brandende zon maar op een licht plek

Klopt dit voor alle vier de bomen? En het zijn alle vier toch buiten boompjes? Als ze in een pot gaan kan ik ze dan het beste direct buiten plaatsen? Ik heb een balkon met in de ochtend zon en een balkon aan de andere kant met middag/avond zon. Of beter de winter binnen houden en het voorjaar naar buiten? Ik kan ze helaas niet in de volle grond zetten, maar wil ze in (grote) bakken zetten op het balkon.

Ik las trouwens ook dat sommige mensen zaadjes laten kiemen op natte watten? Wanneer zet je ze dan in de grond?

Oh en hoeveel zaadjes zaai je eigenlijk tegelijk (neem aan dat niet altijd alles kiemt?), daar ik niet onbeperkt ruimte heb op mijn balkons. Ik kan er geen 40 bomen kwijt, haha.

Maar goed, morgen wil ik een broeikasje halen en spulletjes die nodig zijn om de zaadjes te zaaien. :)
Hopelijk vermoord ik de boompjes niet direct. :oops:

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 8 maanden geleden #34383

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
slecht moment, nu zaaien. De planten worden dan eigenlijk niet sterk genoeg om de winter door te komen. Je kan beter in het najaar zaaien in een bak buiten, zodat de planten in het voorjaar op komen, of in het vroege voorjaar (vandaar de broeibak).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 8 maanden geleden #34384

  • Alice.Huisman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah oké, ergens ook wel logisch natuurlijk. En als ik de boompjes de winter binnen hou (of op zolder, daar is t minder warm in de winter, maar vriest t niet)?

En alle vier (of eigenlijk drie) de soorten in het najaar? Of zit dat onderling verschil in?

Kan niet zo goed wachten om de boompjes te zien groeien, haha.

Heel erg bedankt in ieder geval voor je antwoord!

Is er misschien een goed boek waar dit in staat en andere belangrijke bonsai gerelateerde stof? Dat zou ik wel erg interessant vinden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 8 maanden geleden #34386

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Zowat de eerste vereiste voor een bonsaiïst(e!) is geduld.
Zoals LB zegt is het nu niet de goede tijd om te zaaien en zeker niet om de zaden te forceren toch nog aan de groei te gaan.
De door u aangeschafte zaden zijn alle van een goed winterharde soort, en kiemen in de natuur na de winter. Hoewel de zaden nu, de ene soort wat rapper als een andere, stilaan rijp worden en vallen zullen ze niet onmiddelijk ontkiemen.
Je kan beter de zaden nu in de frigo bewaren en ze, ofwel in het najaar in een bakje beschut buiten zetten,(let dan wel op niet te droog niet te vochtig) of ze in het voorjaar zaaien (let er dan wel op dat ze ontkiemen als de grootste koude periode voorbij is en ze na ontkieming buiten kunnen). Proberen winterharde planten binnenshuis op te kweken zorgt voor ijle, opgeschoten, verzwakte planten.
Zaden laten kiemen heeft niets met bonsai te maken, wel met gewone algemene plantenkunde. Als je over een tuin beschikt kan je ook onmiddelijk te plaatse zaaien(wat afstand tussen de zaadjes). Zoek ook eens op "stratificeren"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 7 maanden geleden #34402

  • Alice.Huisman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Helaas heb ik geen tuin ter beschikking, wel twee balkons.

Esdoorn laten nu bij ons de zaadjes vallen, dus als ik ze nu buiten in een pot zet ontkiemen ze vanzelf in het voorjaar? Of vanaf wanneer kan ik ze t beste in een pot zetten dan?

Een 1 zaadje per pot? Zodat als ze ontkiemen langere tijd in dezelfde pot kunnen blijven? En niet vroeg uit elkaar getrokken moeten worden, omdat ze te dicht bij elkaar staan?

Ga eens wat algemene informatie zoeken over deze vier soorten. :)

Oh en ik heb nog een vraag... mijn ouders wonen in Zweden, dat heb je ontzettend veel berken en dennen bomen, door het klimaat groeien ze niet (snel) groot/hoog, maar wel de dikte in (flinke stammetjes). Nu ga ik er over drie weken heen met het vliegtuig, zou ik dan boompjes kunnen uitgraven en in oktober (met de auto) mee naar Nederland kunnen nemen. Of is dat compleet het verkeerde jaargetijden voor? Zo ja, wanneer is het dan het beste?

Nu is het 30+ graden, maar in oktober kan het, vooral s nachts, al flink vriezen.

Bedankt in ieder geval voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 7 maanden geleden #34403

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mag ik mee?

Goed dat je je deze dingen afvraagt voor je die kant op gaat.

Uitgraven kan nu wel, maar het is erg lastig om ze goed te laten aanslaan. Het beste is om berken uit te graven als ze net in het blad aan het komen zijn. Dennen - bij mijn weten- terwijl de knoppen nog niet aan het uitlopen zijn, aan het einde van de winter.

Maar het verzamelen van bomen uit 'de vrije natuur' is een aparte klus, niet altijd succes gegarandeerd. Goed voorbereiden en zeker een paar websites/boeken er op naslaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 7 maanden geleden #34405

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Berken kan je zonder problemen uitgraven en oppotten nu. Haal dan bij het oppotten/uitgraven wel even al het blad eraf.
Ze lopen dan wel opnieuw uit.
Dennen zullen ws sylvestrissen zijn. Zoek degene op met de meest kronkelige doorleefde stammen.
Graaf ze uit, zet ze op een grondmengsel van bims of ander soort grof mengsel (lava 4/5 mm.) met 20% stekgrond gemengd.
Nevel deze bomen liefst meermaals per dag totdat ze stil staan in hun groei.

Pot dennen die na het uitgraven geen kluit of fijne wortels hebben toch gewoon op.

Zet alle uitgegraven bomen op een plaats waar ze de hele dag in de schaduw staan.
Pot ze direct op na het uitgraven en geef overvloedig water, totdat het onder uit de pot komt.
Geef dan na een uur nogmaals water.
Daarna dagelijks water geven totdat de bomen stil staan.

Reken op 20 tot 40 % uitval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rravenho.

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 7 maanden geleden #34446

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
@rravenho: een aantal zaken in uw laatste bericht kan ik niet goed inschatten.
Alice zegt duidelijk dat ze nu per vliegtuig naar haar ouders gaat. En pas later op het jaar de bomen kan ophalen. Waarom zou ze nu al bomen uitgraven en aan de zorg van anderen (haar ouders?) overlaten. In welk substraat?. Zullen dezen de goede zorg geven zoals door U aangegeven?
Pas in het najaar, toch ook een goed tijdstip om te verplanten, gaat ze per wagen en kan de bomen meebrengen. Eventueel met de wortelkluit in een doek gewikkeld, zodat ze thuis alles rustig kan afwerken.
Mijn vraag : waarom zou ze nu al die bomen oppotten?

Toch mijn dank voor de info over de zorg voor pas opgepotte bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus, berk en esdoorn zaaien? 9 jaren 7 maanden geleden #34447

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

Alice.Huisman schreef : Nu ga ik er over drie weken heen met het vliegtuig, zou ik dan boompjes kunnen uitgraven en in oktober (met de auto) mee naar Nederland kunnen nemen. Of is dat compleet het verkeerde jaargetijden voor? Zo ja, wanneer is het dan het beste?

rravenho schreef : Graaf ze uit, zet ze op een grondmengsel van bims of ander soort grof mengsel (lava 4/5 mm.) met 20% stekgrond gemengd.


Waarom zouden haar ouders die zorg niet kunnen geven? Daarbij hoe moeilijk is het om boompjes te sproeien?
In het door mij reeds aangegeven grondmengsel is dat geen probleem.
Kom op Jelle, een beetje meer vertrouwen in de mensen kan best.

Nu daar bomen uitgraven geeft ze nog 1 1/2 tot 2 maanden tot herstel. Met een beetje mazzel hebben ze in oktober alweer nieuwe (haar)wortels.
In oktober kan het daar flink gaan vriezen, bomen staan dan stil. Wanneer ze in Oktober in Nederland komen kan het best nog wel eens boven de tien graden zijn. Ze zullen dan opnieuw actief worden.
Liever actief met (deels) herstelde haarwortels dan zonder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts