Onderwerp:

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58467

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Vandaag kwam er een leuk pakketje binnen met een lading aan witte dennen zaden. Deze wilde ik komend seizoen gaan zaaien, naar mijn weten werkt het hetzelfde als met de zwarte en rode dennen kwa stratificatie periode. Ik ga ze van de week alvast voor 24uur in het water leggen en dan is het afwachten hoeveel er zinken ;)

Ik hoop dat de zaden van goede kwaliteit zijn. Ik heb ze via ebay gekocht voor een prikkie, dus het lijkt me de moeite waard om het te proberen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58470

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Succes ermee!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Christian93

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58472

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ziet er wel goed uit maar weet je inderdaad pas als je za laat kiemen ;)

Ik zou ze binnen een aantal maanden buiten laten kiemen onder licht substraat, komt wel goed.
Hou ons alvast op de hoogte.

Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Christian93

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58475

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25

DavidRoussel schreef : Ziet er wel goed uit maar weet je inderdaad pas als je za laat kiemen ;)

Ik zou ze binnen een aantal maanden buiten laten kiemen onder licht substraat, komt wel goed.
Hou ons alvast op de hoogte.

Succes!


Klopt, de zaadjes zien er knap uit en de manier waarop alles verpakt was ook erg netjes gedaan. Nu hopen op het beste, het blijft altijd een gokje.
Ik laat ze van de week weken in water voor 24 uur en dan gaan ze voor 2maanden de koelkast in vermiculiet. Dat lijkt me redelijk steriel, en zou de kans op schimmels moeten verkleinen. Daarna laat ik ze door moeder natuur opkomen in kweekbak.

David had je al de arakawa zaden besteld? ik zat er over na te denken om hier ook een kweek poging mee starten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58479

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Het is helemaal niet abnormaal als een deel zaden niet kiemen, geen paniek dus :)

Ja ze zijn vandaag binnen gekomen, zal ze denk ik rond maart/april zaaien buiten in een bakje met fijn korrel substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58480

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Oh super dat ze zijn binnengekomen! Ik ga ze van de week nog even mailen. Ze rekenen 14,50 verzendkosten voor de zaden. Dat lijkt me wat veel voor een paar pakjes met zaadjes. Eens even navragen wat er mogelijk is want het zou zo in een brievenbus pakketje verstuurd kunnen worden. Zou toch leuk zijn om van wat verschillende soorten, een eigen opkweek te starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58481

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Beetje duur inderdaad, ik heb ook 2 uit zaad gekweekte Arakawa's gekocht dus de prijs voor verzending leek me normaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58503

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82

Christian93 schreef : Vandaag kwam er een leuk pakketje binnen met een lading aan witte dennen zaden. Deze wilde ik komend seizoen gaan zaaien, naar mijn weten werkt het hetzelfde als met de zwarte en rode dennen kwa stratificatie periode. Ik ga ze van de week alvast voor 24uur in het water leggen en dan is het afwachten hoeveel er zinken ;)

Ik hoop dat de zaden van goede kwaliteit zijn. Ik heb ze via ebay gekocht voor een prikkie, dus het lijkt me de moeite waard om het te proberen.


Ik wens je veel succes! kweken uit zaad is heel leuk, maar japanse witte den is niet de gemakkelijkste!
Tot een paar jaar geleden had ik een jwp in de tuin staan en heb ik het een aantal malen geprobeerd met de zaden van m'n eigen boom. ik had er zoveel dat ik her en der zaden heb uitgedeeld. Ik geloof dat Auk ook zaden had gehad. Benieuwd hoe het kweken hem vergaan is.
Ik had een zaaibak met circa 100 super verse zaden. Een klein percentage van de zaden ontkiemde. Na twee jaar kon ik 7 zaailingen oppotten.
Om een lang verhaal kort te maken, Nu, zeven of acht jaar na het zaaien, heb ik er geen een meer!
Verpotten van de zaailingen is een noodzakelijk kwaad. Gerommel aan de wortels vinden ze niet fijn. Gebruik een grondmengel dat supergoed draineert en geef alleen water als de grond behoorlijk is aangedroogd!
Maar het belangrijkste is geduld. veel geduld. Houd er rekening mee dat op zn vroegst pas na tien jaar er iets staat wat tot een (kleine) bonsai gevormd zou kunnen worden.
Veel plezier en geduld!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Toine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58510

  • Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 138
zijn dit wel zaden van een Pinus? het lijkt mij erg groot zaad.ik heb zelf pinus mugo, thunbergii en densiflora zaad geplant. lijkt niet echt op het zaad van jouw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58511

  • Iazoo
  • Iazoo's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 0
Veel succes met het opkweken uit zaad!
Ik ben ook al een tijdje opzoek naar Japanse witte den of Pinus parviflora. Iemand een idee waar je er relatief goedkoop aangeraakt? Bij bonsaicentra starten deze vaak pas rond de 100 euro. Tuincentra in de buurt ook nog succes gehad. Anders ga ik volgend jaar ook is een poging ondernemen met het opkweken uit zaad als het bij jouw een succes is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts