Onderwerp:

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58774

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Hallo allen, allereerst de beste wensen en een groen 2017 gewenst.

Zoals de titel al aangeeft, ik ben nieuw hier en wil beginnen met Bonsai. Eerst rustig aan om te kijken of ik het inderdaad zo leuk vind als dat ik nu al een paar maanden denk, en met rustig aan bedoel ik eerst 1 bonsai, een echt beginnersboompje en wat basismateriaal. Het leek me een goed idee om eerst eens wat topics door te lezen en dan jullie advies te vragen alvorens ik iets ga aanschaffen. Want ongetwijfeld koop ik anders de verkeerde spullen :). Ik heb ondertussen ook het boek "Choosing and growing Bonsai" van Peter Chan gelezen maar alhoewel prachtig, is dat meer een opsomming van soorten bomen en absoluut niet iets wat mij als starter verder helpt. Maar me wel enthousiast maakt.

Mijn situatie, ik heb een appartement sinds een aantal weken en vrij veel lichtpartijen aan 1 kant. Direct zonlicht ook maar ik kan zorgen voor beschutting. Ik heb geen tuin en een piepklein balkonnetje wat nog opgeknapt moet worden dus ik wil binnen aan de gang gaan. Ik weet dat sommigen van jullie dat niet aanraden maar dat is op dit moment mijn situatie.

Mijn vraag aan jullie, is het verstandig om te beginnen met een starterssetje zoals men hier op de site verkoopt samen met wat artikelen of raden jullie iets anders aan qua Bonsai. En ik besef me dat het eigenlijk nog geen bonsai mag heten, het zal met zo'n starterssetje eerder een klein twijgje in een pot zijn, maar voor mij gaat het eerst echt om het in leven houden (mijn planten doen het altijd prima), het leren snoeien, overpoten en in vorm brengen. En voor ik een duurdere soort evt om zeep help door beginnersfouten, begin ik liever op iets simpels (voor zover dat bestaat).

Wat dacht ik aan te schaffen?
Of is het wellicht handig gelijk een klein setje te kopen ipv losse scharen/tangen www.bonsaishop.nl/gereedschappen/gereeds...basic-kwaliteit-etui

Alvast heel erg bedankt voor eventuele reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58776

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
hoi, welkom en succes met de stap in het diepe.

De set die je daar laat zien is niet geschikt voor binnen. Heel weinig planten overleven binnen. Ficus, Ulmus en tropische liguster zijn daar voorbeelden van.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58778

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Welkom.

Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58779

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Welkom en beste wensen ook.

Probeer zeker te starten met iets wat je buiten kan zetten, hoe klein je balkon ook mag wezen, een boom hoort buiten te staan.

Ik weet je budget niet maar ik heb alle tangen in een paar jaar verspreid gekocht, denk zo 2 tangen per jaar maar dan wel van Japanse makelij.
Maar misschien heb je niet alles in 1x nodig bij het begin.

Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DavidRoussel.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58780

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27
Welkom op het forum. Veel lees plezier.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58782

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef : hoi, welkom en succes met de stap in het diepe.

De set die je daar laat zien is niet geschikt voor binnen. Heel weinig planten overleven binnen. Ficus, Ulmus en tropische liguster zijn daar voorbeelden van.


*plons*

Ok, even een aanvullende vraag. Stel ik neem mijn balkon iets eerder onder handen, het is 1,15 meter diep en 3,50 meter breed en binnenkort komt er zonwering, dan zou ik een hoek in kunnen ruimen met een leuke opstelling voor bonsai. Bijvoorbeeld zoiets:
www.bonsaiempire.com/images/advanced/bon...retum-Washington.jpg
Maar dan zal ik, naar ik aanneem, de bonsai in ongeveer april buiten kunnen plaatsen en in november bijvoorbeeld weer binnen halen? Of beschermen jullie de bonsai en laat je ze het hele jaar buiten staan?


Welkom op het forum. Veel lees plezier.

Thanks Jurrie ;)


Welkom.
Succes!

Jij ook bedankt Tom


Welkom en beste wensen ook.

Probeer zeker te starten met iets wat je buiten kan zetten, hoe klein je balkon om mag wezen, een boom hoort buiten te staan.

Ik weet je budget niet maar ik heb alle tangen in een paar jaar verspreid gekocht, denk zo 2 tangen per jaar maar dan wel van Japanse makelij.
Maar misschien heb je niet alles in 1x nodig bij het begin.

Succes!

Dank je David. Het budget kan aangepast worden naarmate de hobby leuker gaat worden. Zo is het met houtdraaien ook ooit zo gegaan ;). En met welke hobby eigenlijk niet. Ik zou om te starten eigenlijk zo rond de 150 euro willen uitgeven. Mocht ik het over een paar maanden echt zo leuk vinden dan is een veelvoud niet zo'n probleem, meestal gaat het inderdaad geleidelijk aan en verzamel je in de loop der jaren je spullen. Liever 1 voor 1 een goed artikel overigens dan in 1 keer een hoop inferieur spul, vandaar mijn vraag.

Betreffende binnen/buiten, ik ben al aan het denken daarover, zie mijn opmerking hierboven naar Leatherback. Welke ik overigens prachtig vind zijn de maple soorten, maar ik vermoed dat dat nog even een wens mag blijven.

Welke zou je me aanraden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58872

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Ok, morgen ga ik naar Lodder in Harmelen met nog een paar geinteresseerden.

Maar ik ben niet zeker wat te doen, behalve natuurlijk daar een advies vragen :).

Kortweg, hebben jullie een advies voor een starter, welke soort te nemen (geen kant en klare, ik wil echt zelf kijken of ik een vorm kan ontdekken en snoeien etc) en wanneer deze binnen en buiten kan?

Alvast bedankt en een fijn weekend gewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58875

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Lodder importeert al tientallen jaren bomen uit het Verre Oosten. Zowel tropisch als voor buiten. Alles is voorbereid voor bonsai en staat ook al in potjes. Dus echt ruw materiaal en bijvoorbeeld yamadori hebben ze niet echt.

Laat je goed voorlichten, ze hebben er verstand van!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58879

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Ok dus voor ruw materiaal moet ik vooral goed zoeken en rondkijken.

Ik ga er morgen met een open mind heen, zal wel iets aanschaffen (ik ken mezelf ;)) en dan verder gaan kijken, vooral veel lezen en kijken voorlopig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Nieuw hier en beginner 7 jaren 3 maanden geleden #58882

  • fabiandecaluwe
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik ben zelf ook een beginner en ik heb de basic etui aangeschaft zoals jij die in je post hebt staan. Ik ben erg tevreden over het materiaal en zou het niet inferieur willen noemen.

Wel mis ik enkele gereedschappen die ik er achteraf wel graag bij had willen hebben. Een verpothaak en een harkje zijn bijvoorbeeld wel erg handig om er ook bij te hebben. Deze miste ik wel toen ik mijn eerste boompje ging vetpotten. Voeding en grond zoals akadama zijn onderdelen die ik was vergeten maar die ik nu wel nodig heb.

Mijn advies is denk goed na over de stappen die je moet volgen en wat je bij elke stap nodig hebt. Wees realistisch in wanneer je de stappen kunt ondernemen want sommige attributen kunnen dan waarschijnlijk nog wel een jaar wachten.

Succes met deze hobby en veel plezier!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren