Onderwerp:

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 3 maanden geleden #59950

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hou er rekening mee dat het nu voor ficussen een lastige tijd is. Weinig licht, donker. Dit soort acties werken in de zomer beter. Of je moet veel licht & warmte kunnen bieden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 3 maanden geleden #59951

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Zo eentje heb ik anderhalf jaar geleden ook uit elkaar getrokken, maar nu had ik liever dat alles nog aan elkaar zit. Ze zijn te dun om de komende jaren wat fatsoenlijks te hebben staan, de wortelvoeten zijn ruk en nu ik ze weer naar een bosje wil doen hadden ze net zo goed aan elkaar kunnen blijven zitten...
Misschien werkt het beter als je er grotere stukjes vanaf sloopt, ipv alles los.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 3 maanden geleden #59952

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef : Hou er rekening mee dat het nu voor ficussen een lastige tijd is. Weinig licht, donker. Dit soort acties werken in de zomer beter. Of je moet veel licht & warmte kunnen bieden.


Redelijk veel licht maar dan staan ze boven de verwarming. Die kan ik uitzetten maar dan missen ze de warmte :). Volgende week komen er uit Hongkong wat groei led lampen binnen, wellicht zijn deze ficusjes een leuke testcase daarvoor.

En juist daarom doe ik dit soort experimenten op dit moment. Leuke leerschool met hopelijk goede afloop.

Overigens van degene welke me de schalen heeft verkocht de vraag gekregen of ik interesse had in 2 boeken over Bonsai. Laten dat nou net de Harry Tomlinsons zijn welke ik nog wilde kopen :). Morgen hopelijk binnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 3 maanden geleden #59953

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

MaartenPan schreef : Zo eentje heb ik anderhalf jaar geleden ook uit elkaar getrokken, maar nu had ik liever dat alles nog aan elkaar zit. Ze zijn te dun om de komende jaren wat fatsoenlijks te hebben staan, de wortelvoeten zijn ruk en nu ik ze weer naar een bosje wil doen hadden ze net zo goed aan elkaar kunnen blijven zitten...
Misschien werkt het beter als je er grotere stukjes vanaf sloopt, ipv alles los.


Kijk, altijd prettig om een ervaring te horen op basis van hetzelfde materiaal. Nu weet ik zeker dat ik er 1tje bij elkaar ga houden en 1 ga rippen, maar dan in wat een minder rigoreuze aanpak dan ik tot nog toe voor ogen had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60052

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Zojuist wat 2e hands schaaltjes binnengekregen en eentje uitgezocht voor de Ficus. Wellicht is de verhouding een beetje scheef, maar hey, het is een begin. Eerste keer potten, wortels bijknippen, draadje gebruiken etc.

Het is en blijft een leerproject dus ik zal best de mist in zijn gegaan op sommige punten, schroom niet me daarop te wijzen ajb. Zolang het maar geen FB, Akadama, substraat, pepernoten discussie gaat worden. ;)

Ok, omdat plaatjes meer vertellen dan een verhaaltje, heb ik maar wat foto's geschoten, daarbij zet ik steeds wat tekst, indien nodig.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


De 3 ficusjes wachtend op hun lot, onzeker wat er te gebeuren staat.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Komen die chopsticks toch nog een keer van pas, sushi eet ik thuis met mijn vingers :whistle:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Wortels schoongespoeld met licht lauwwarm water en de echt dikke knobbels verwijderd. Besloten om met 2 van de 3, 1 samengestelde bos te maken.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


90% van de grond weggegooid en alle wortels. 10% (voor de aanwezige organismen) gemengd met een flink bergje substraat, een beetje zwart grit en organisch materiaal.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Tja.... Daar sta ik dan met mijn goede gedrag. Denk je alles in huis te hebben, heb je geen drainage matjes. Dit keer opgelost daar een verbandgaasje (zonder medicatiemiddelen) neer te leggen. Prutser die ik ben :P .

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Laag grondmengsel op de bodem gedaan, plekje voor de Bonsai gezocht en vastgebonden aan de pot met het ijzerdraad. Daarna samenbinden gedaan door tapen om de stammetjes te wikkelen met de plakkant naar buiten toe. Aangevuld met meer grondmengsel en voorzichtig aangedrukt.

Hier kwam ik tot het besef dat ik nog wat wilde vormen met draad maar dat dit eigenlijk niet meer het juiste moment was, dit had ik eerder moeten doen wellicht. :blush: . Toch besloten een kleine poging te wagen, in zeer grove lijnen. Absoluut niet in detail, daar is alles veel te prematuur voor denk ik.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


In een waterbadje, even bijkomen van het afgelopen uur. Arm arm ding...

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Ik zie nu dat de compositie niet klopt, de 2 vertakkingen beginnen op dezelfde hoogte, al is het wel de bedoeling dat links groeit naar 9:30 uur en rechts verder doorgroeit naar 2 uur.

Nog even denken wat ik met het 3e bosje ga doen. Wellicht los plukken of als 1 bos recht omhoog laten groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60053

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Het 3e bosje is inderdaad rechttoe, rechtaan geworden.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60054

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
met alle respect, met plantjes bezig zijn is leuk, maar dit heeft niks met bonsai te maken..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60055

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

Marco buijsman schreef : met alle respect, met plantjes bezig zijn is leuk, maar dit heeft niks met bonsai te maken..


No offence taken Marco, zoals ik in mijn begin post gezegd heb, is dit leermateriaal qua planten en toen ik van de week de tip kreeg om de stammen samen te binden heb ik dat gedaan. Er komen hier echt nog wel serieuze Bonsais in huis, wellicht al na Noelanders, maar dit is heerlijk oefenen zonder dat ik een al reeds mooie bonsai om zeep help.

Vroeger in de keuken mocht ik ook niet direct met de kreeft aan het werk maar stond ik weken piepers te schillen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60056

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

WimmelSan schreef :

Marco buijsman schreef : met alle respect, met plantjes bezig zijn is leuk, maar dit heeft niks met bonsai te maken..


No offence taken Marco, zoals ik in mijn begin post gezegd heb, is dit leermateriaal qua planten en toen ik van de week de tip kreeg om de stammen samen te binden heb ik dat gedaan. Er komen hier echt nog wel serieuze Bonsais in huis, wellicht al na Noelanders, maar dit is heerlijk oefenen zonder dat ik een al reeds mooie bonsai om zeep help.

Vroeger in de keuken mocht ik ook niet direct met de kreeft aan het werk maar stond ik weken piepers te schillen.

Over samenbinden van verschillende planten/zaailingen: tips met prachtige voorbeelden kun je hier vinden: web.archive.org/web/20041212075515/http:...com/tridenttrunk.htm
klik op bv tour1, onderaan de pagina...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60063

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Wat ik ook een mooi voorbeeld vind van trunlfusion, zijn deze 7 zaailingen die aan de onderzijde vegroeid zijn. En zo een multi-trunk vormen.




Komt van deze site

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts