Onderwerp:

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60066

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Bij deze kan je mooi zien hoe ze samen vergroeid zijn.





Ik vind het heel tof wat je doet met je ficussen. Veel bonsai liefhebbers vinden ficussen niets. Ik vind het fantastisch wat er met ficussen gedaan word en wat allemaal jkan. Succes met je project.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60067

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

KobusKoops schreef : Wat ik ook een mooi voorbeeld vind van trunlfusion, zijn deze 7 zaailingen die aan de onderzijde vegroeid zijn. En zo een multi-trunk vormen.




Komt van deze site


Ha, een goed gedacht om met mijn eiken zaailingen te doen.
Ik vroeg me laatst af wat ik er ging mee doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60071

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

Tom Haest schreef :

KobusKoops schreef : Wat ik ook een mooi voorbeeld vind van trunlfusion, zijn deze 7 zaailingen die aan de onderzijde vegroeid zijn. En zo een multi-trunk vormen.




Komt van deze site


Ha, een goed gedacht om met mijn eiken zaailingen te doen.
Ik vroeg me laatst af wat ik er ging mee doen.


gebruk dan sterke tape of zoiets. Er worden ook tie-raps gebruikt, maar die groeien in en laten lelijke litekens achter. Zelf ga ik ook eik-zaailingen gebruiken om wat wortels te plaatsen aan mijn eikje. Dit wou ik met boorenten doen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60074

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

KobusKoops schreef :

Tom Haest schreef :

KobusKoops schreef : Wat ik ook een mooi voorbeeld vind van trunlfusion, zijn deze 7 zaailingen die aan de onderzijde vegroeid zijn. En zo een multi-trunk vormen.




Komt van deze site


Ha, een goed gedacht om met mijn eiken zaailingen te doen.
Ik vroeg me laatst af wat ik er ging mee doen.


gebruk dan sterke tape of zoiets. Er worden ook tie-raps gebruikt, maar die groeien in en laten lelijke litekens achter. Zelf ga ik ook eik-zaailingen gebruiken om wat wortels te plaatsen aan mijn eikje. Dit wou ik met boorenten doen.



Ik zal ook dit jaar de wortelvoet van een eik proberen te verbeteren door een marcot.
Als het niet lukt was het 2de plan om ook te enten.
Maar eerst de marcot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60076

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

Tom Haest schreef :

KobusKoops schreef :

Tom Haest schreef :

KobusKoops schreef : Wat ik ook een mooi voorbeeld vind van trunlfusion, zijn deze 7 zaailingen die aan de onderzijde vegroeid zijn. En zo een multi-trunk vormen.




Komt van deze site


Ha, een goed gedacht om met mijn eiken zaailingen te doen.
Ik vroeg me laatst af wat ik er ging mee doen.


gebruk dan sterke tape of zoiets. Er worden ook tie-raps gebruikt, maar die groeien in en laten lelijke litekens achter. Zelf ga ik ook eik-zaailingen gebruiken om wat wortels te plaatsen aan mijn eikje. Dit wou ik met boorenten doen.



Ik zal ook dit jaar de wortelvoet van een eik proberen te verbeteren door een marcot.
Als het niet lukt was het 2de plan om ook te enten.
Maar eerst de marcot.


Ik hoop dat het je lukt. Ik lees dat ze heel moeilijk te marcoteren zijn. Ik vond het hier Maar misschien zijn er mensen die er wel goede ervaringen meee hebben. Ik durf het niet bij mijn eikje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60081

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

KobusKoops schreef : Bij deze kan je mooi zien hoe ze samen vergroeid zijn.





Ik vind het heel tof wat je doet met je ficussen. Veel bonsai liefhebbers vinden ficussen niets. Ik vind het fantastisch wat er met ficussen gedaan word en wat allemaal jkan. Succes met je project.


Hoi Kobus,

Bedankt voor je voorbeelden en je tips, in je vorige post stond een pracht exemplaar en bovenstaande is ongeveer wat ik in gedachten had.

We gaan het zien wat er gaat gebeuren. Ik verwacht er niet al te veel van vooralsnog maar mocht het meevallen dan is dat meegenomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60141

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi W,
Heel erg leuk om te zien dat je zeer gemotiveerd bent om te groeien en jouw weg te volgen.
Vind het jammer dat onder bonsai liefhebbers vaak minachtend over ficussen gedacht wordt.
Ben zelf ook ook in bezit van ficussen en ginsengs en het zijn geweldige oefen bomen , maar ook kun je er prachtige evemplaren van maken ook op bonsai gebied.
\\\\\\\\\\\\\\\de foto,s bewijzen dat.En vergeet niet dat de ficus[din de tropische bossen van Australie groeien] enorme bomen zijn , die eeuwen oud worden.Het is alleen wel een feit dat dit soort [om tot mooie resultaten te komen] behoorlijk wat eisen stellen.
Maar ga zo door ik vind het tof om te zien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 2 maanden geleden #60150

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Dank je Hercules.

Toen ik weken geleden bij Lodder liep, kreeg ik het advies een Ficus mee te nemen. Maar omdat ik die (net als vele hier blijkbaar getuige de reacties ;)) associeerde met kamerplanten heb ik dat destijds niet gedaan. En nog steeds zie ik dit meer als een oefentraject en spielerij, al behandel ik de plant wel serieus.

De reacties, hoe negatief ook (en dat viel gelukkig erg mee) vind ik alleen maar prettig. Het plaatst zaken in een ander perspectief en maakt je weer scherp. Ik had namelijk erg veel plezier in het verpoten, het terugbrengen van de wortels, het maken en uitzoeken van de bodemmix etc. Dan word je wel eens iets te enthousiast en dan is een opmerking zoals hier geplaatst werd wel ff prettig om terug richting het goede spoor te worden gebracht. Want ja, een Ficus kan een prachtige bonsai zijn, maar die plantjes van mij zijn vooral toch echt nog kamerplanten :).

Het is ook waarom ik in mijn post om kritische reacties vraag, zou ik daar niet tegen kunnen moet ik mijn mond vooral dichthouden. :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 1 maand geleden #60154

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Wimmelsan,

Ik denk dat je het verschil tussen een soort plant (ficus) en een groeivorm/behandeling (bonsai) goed begrepen hebt. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die iets tegen ficus als bonsai hebben. Wel zijn mensen kritisch ten opzichte van ficussen die als bonsai verkocht worden maar daar niets mee te maken heben, zoals de typische ginseng.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus probeersel, advies gevraagd 7 jaren 1 maand geleden #60160

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef : Hoi Wimmelsan,

Ik denk dat je het verschil tussen een soort plant (ficus) en een groeivorm/behandeling (bonsai) goed begrepen hebt. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die iets tegen ficus als bonsai hebben. Wel zijn mensen kritisch ten opzichte van ficussen die als bonsai verkocht worden maar daar niets mee te maken heben, zoals de typische ginseng.


Helemaal met je eens, van de week heb ik er weer honderden zien staan, allemaal geënt en het verkoopt als een tierelier. De commercie doet het handig maar jammer dat het de naam Bonsai meekrijgt inderdaad. Ik loop er met een boog omheen ook al snap ik heel goed dat mensen ze kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren