Onderwerp:

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62805

  • Peterleeuw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Als beginner en wat gelezen te hebben wil ik mijn woonkamer wat leuker maken door een bonsai boompje.
Via mail contact met Bonsaishop.nl waar ze mij in vertelde dat ik het beste kan beginnen met een Ficus of een Carmona.
Op de site van hun ben ik er wel tegen gekomen alleen is het bij hun niet zo dat de foto die je ziet ook de daadwerkelijke boom is die je krijgt.

Zo zag ik deze via hun site:
http://www.bonsaishop.nl/bonsai-kopen/bonsai-bomen/carmona-macrophylla-indoor-bonsai-easy-care-traditioneel-zwart-27cm

Via een Duitse site waar ze wel fotos hebben van de daadwerkelijke boom die je koopt heb ik deze gezien:

https://www.bonsai-shop.com/bonsai/indoor-zimmerbonsai/ficus-feigenbaum/9-jahre-38cm/a-22259/

Bij de duitse site heb je naar mijn idee een grotere boom voor minder geld alleen vind ik het persoonlijk mooier als het in een vierkante keramiek staat.

Wie kan me beetje op weg helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62810

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Hey Peter, er loopt net een topic over (online) winkels.

www.bonsaiempire.nl/forum/nieuws-en-even...icht-graag-aanvullen

Als ik jou was zou ik inderdaad liever een focus dan een carmona nemen. Het is nog niet zo makkelijk om binnenshuis bonsai te houden en een ficus is een stuk vergevingsgezinder.

Je hebt trouwens ook veel tuincentra en bouwmarkten die zulke planten verkopen. ..niet altijd even mooi. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62815

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Als je inderdaad naar 1 van de winkels van de link die marcel plaatste gaat, ga je meer uitleg krijgen over hoe en wat.
En zie je tenminste wat je koopt. Op foto is het toch net iets anders, vind ik.

Ik zou je toch aanraden om, als je plaats hebt, een buitenboom te kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62824

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

Peterleeuw schreef : Hallo,

Als beginner en wat gelezen te hebben wil ik mijn woonkamer wat leuker maken door een bonsai boompje.
Via mail contact met Bonsaishop.nl waar ze mij in vertelde dat ik het beste kan beginnen met een Ficus of een Carmona.
Op de site van hun ben ik er wel tegen gekomen alleen is het bij hun niet zo dat de foto die je ziet ook de daadwerkelijke boom is die je krijgt.

Zo zag ik deze via hun site:
http://www.bonsaishop.nl/bonsai-kopen/bonsai-bomen/carmona-macrophylla-indoor-bonsai-easy-care-traditioneel-zwart-27cm

Via een Duitse site waar ze wel fotos hebben van de daadwerkelijke boom die je koopt heb ik deze gezien:

https://www.bonsai-shop.com/bonsai/indoor-zimmerbonsai/ficus-feigenbaum/9-jahre-38cm/a-22259/

Bij de duitse site heb je naar mijn idee een grotere boom voor minder geld alleen vind ik het persoonlijk mooier als het in een vierkante keramiek staat.

Wie kan me beetje op weg helpen?


Hoi Peter,

Ik weet niet waar je woont maar binnenkort (11 en 12 maart) hebben ze bij Lodder te Harmelen (nabij Utrecht) een paar open dagen en daar vind je elke mogelijke soort Bonsai. Zowel voor binnen als voor buiten. Ik heb zelf 2 maanden geleden 2 binnen bonsai gekocht en die doen het tot nu toe (2 maanden is natuurlijk niet veel) uitstekend.

Dit zijn een Zanthoxylum Piperitum (Kantonese pepper) en een Ligustrum chinensis. De eerste, de zanthoxylum, is echt niet stuk te krijgen vooralsnog, ik heb hem al een keer totaal teruggesnoeid en in 6 weken had ik minimaal zoveel blad terug als ik eraf had gesnoeid, Oh en ze ruiken heerlijk als je met je vinger over het blad wrijft, een soort citrus/zwarte peper lucht. Prijstechnisch kom je ze al tegen vanaf 9 euro ofzo, dat is de prijs welke ik voor deze betaalde: klik hier


Een voorbeeldje van zo'n boompje wat verder ontwikkeld is, al is deze wel een stuk ouder en duurder uiteraard:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



En neem ook ff de tip mee welke al gegeven werd, een buitenbonsai. Dan heb je meer mogelijkheden en deze zijn makkelijker omdat ze in dit klimaat horen. Binnen bonsai zijn feitelijk niets anders dan bomen uit een subtropisch klimaat die je hier binnen zet omdat het binnen bij ons altijd minimaal 18 graden is. Wat we echter snel vergeten is dat de luchtvochtigheid in onze huizen te laag is in vergelijking met die subtropische gebieden.

Maar mocht je een beetje gezond eigenwijs zijn en graag iets binnen neer willen zetten, is zo'n boompje als ik hier neerzet een makkie mits je elke 2 dagen ff dompelt en nevelt.

Oh, het 2e boompje wat ik gekocht had, de Ligustrum Chinensis, vraagt iets meer aandacht/controle, maar is ook zeer vergevingsgezind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62826

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
een boompje binnen is mooi en leuk... maar er zijn daar wat addertjes onder het gras... Je zal al snel merken dat een boom buiten hoort! Ik beveel een winterharde boom aan om het gehele jaar buiten te houden in de plaats van een "binnen"boom.

Nu ik heb ook een ficus in de woonkamer, die overleefd het wel, maar extreem veel "groei en snoeiplezier" heb ik er niet aan. Maak zelf gebruik van een luchtbevochtiger en doet het sinds dan een BEETJE beter. Alle planten trouwens in de woonkamer.

Nu het is jouw keuze, en neem je een boompje voor binnen is de ficus idd wat meer vergevingsgezind...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62829

  • Peterleeuw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de tips, zocht gewoon iets moois voor binnen in huis en kwam na wat zoeken en lezen uit bij bonsai, maar jammer dat het binnen toch wat moeilijker is dan gedacht.

Ik woon in omgeving Eindhoven, heb al nodige sites gevonden maar allemaal toch wel redelijk ver van mij af vandaar dat ik naar online shops ging kijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62833

  • Reddevil
  • Reddevil's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 78
Je zou bij Moyogi kunnen gaan kijken dat is niet ver van jou www.bonsaimoyogi.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62855

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Ik vind een Ulmus ook een mooie boom, zeker voor beginner,
kan in principe ook binnen , al staan mijne gewoon in serre,
en als je een beetje uitkijkt en iets meer uitgeeft heb je mischien
ook al een bonsai die je wil houden ipv iets dat je
mocht je er verder mee gaan toch doorverkoopt,

Je kan er mooi bladsnoei mee leren, basis bedraden,
en verpotten ( de mijn heeft dan wel paar maand recuperatie nodig )

Heb je geen tuin of terras ?

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62856

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

WimmelSan schreef :
Oh, het 2e boompje wat ik gekocht had, de Ligustrum Chinensis, vraagt iets meer aandacht/controle, maar is ook zeer vergevingsgezind.


Ja iemand die ik ken heeft die ook binnen. Hij geeft elke dag water, staat boven een verwarming, hij heeft al eens kaal gestaan, zit er aan te snoeien als zot, enzoverder. Ik zeg hem dat hij toch wat moet oppassen... maar nee... hij groeit weer zegt hij :lol: de boom houdt het al 3 maanden uit bij hem :lol: Blijkbaar zijn die bomen van staal :dry: maar staal heeft ook een breekpunt, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #62864

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

Trap schreef :

WimmelSan schreef :
Oh, het 2e boompje wat ik gekocht had, de Ligustrum Chinensis, vraagt iets meer aandacht/controle, maar is ook zeer vergevingsgezind.


Ja iemand die ik ken heeft die ook binnen. Hij geeft elke dag water, staat boven een verwarming, hij heeft al eens kaal gestaan, zit er aan te snoeien als zot, enzoverder. Ik zeg hem dat hij toch wat moet oppassen... maar nee... hij groeit weer zegt hij :lol: de boom houdt het al 3 maanden uit bij hem :lol: Blijkbaar zijn die bomen van staal :dry: maar staal heeft ook een breekpunt, toch?


Tuurlijk, kan altijd een keer fout gaan maar feit is dat de topic starter wil beginnen met Bonsai. Dan is juist een vergevingsgezind boompje zoals een Ligustrum ofzo perfect. Dan kun je eerst zorg dragen voor caring en ondertussen veel leren door te lezen en bekijken op internet of boeken.

Gaat ie uiteindelijk dood ben je 15 euro kwijt maar veel kennis rijker. Natuurlijk is dat niet de bedoeling maar toch. Ik heb van mijn 2 binnenboompjes al vrij veel geleerd en nu ik er 7 buitenboompjes bij heb staan komt er nog meer info binnen. Ik vind het geen slecht idee om met een binnenbonsai te beginnen, vrij snel wil je meer en ga je alsnog buitenbonsai halen ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts