Onderwerp:

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63533

  • Peterleeuw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Vond ook dat het vrij snel boven aan de grond zichtbaar en voelbaar was dat hij nat werd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63537

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

WimmelSan schreef :

KobusKoops schreef : Ik denk ook dat van boven gieten beter is. Trek je verse zuurstof je substraat in.


Als ik het goed heb staat de bonsai van Peter in een behoorlijk dichte substantie welke op potgrond lijkt maar bijna voelt als dunne klei. Daar stond mijn Zanthoxylum destijds ook in toen ik hem kocht bij Lodder. Daar is met een gieter bijna niet in te komen.

Vanwege die reden doe ik dit boompje zelf ook via een badje en de bladeren met een plantenspuit.


Als er niet door de bodem heen te komen is. Is het misschien tijd voor een nieuw (beter) substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63541

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

KobusKoops schreef :

WimmelSan schreef :

KobusKoops schreef : Ik denk ook dat van boven gieten beter is. Trek je verse zuurstof je substraat in.


Als ik het goed heb staat de bonsai van Peter in een behoorlijk dichte substantie welke op potgrond lijkt maar bijna voelt als dunne klei. Daar stond mijn Zanthoxylum destijds ook in toen ik hem kocht bij Lodder. Daar is met een gieter bijna niet in te komen.

Vanwege die reden doe ik dit boompje zelf ook via een badje en de bladeren met een plantenspuit.


Als er niet door de bodem heen te komen is. Is het misschien tijd voor een nieuw (beter) substraat.


Daar heb je gelijk in Kobus, ware het niet dat ik dit boompje juist wil laten staan in deze grond, puur om te kijken hoe zich dit gaat gedragen. Een ander binnen boompje welke er naast staat, staat niet in de grond maar op lava en het is leuk om te zien wat het verschil is in water geven etc.

Volgend voorjaar gaat deze ook over op substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63558

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

KobusKoops schreef : Ik denk ook dat van boven gieten beter is. Trek je verse zuurstof je substraat in.


Ik dacht dat dat aanzuigen van verse lucht wordt bewerkstelligd doordat het water onder uit de pot loopt. Dan zou het dus niet uitmaken of je giet of dompelt. Als het met gieten niet lukt, kun je maar beter dompelen lijkt me.

Wel lijkt me duidelijk dat je substraat niet best is als je met gieten de boel niet nat krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63578

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

marcellucas schreef :

KobusKoops schreef : Ik denk ook dat van boven gieten beter is. Trek je verse zuurstof je substraat in.


Ik dacht dat dat aanzuigen van verse lucht wordt bewerkstelligd doordat het water onder uit de pot loopt. Dan zou het dus niet uitmaken of je giet of dompelt. Als het met gieten niet lukt, kun je maar beter dompelen lijkt me.

Wel lijkt me duidelijk dat je substraat niet best is als je met gieten de boel niet nat krijgt.


Zit ook weer wat in. Maar als de bodem zo vast zit dat je het water er met gieten niet in krijgt, zou het dan wel los genoeg zijn om na het dompelen verse lucht aan te zuigen in de hele bodem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63592

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

WimmelSan schreef :

KobusKoops schreef :

WimmelSan schreef :

KobusKoops schreef : Ik denk ook dat van boven gieten beter is. Trek je verse zuurstof je substraat in.


Als ik het goed heb staat de bonsai van Peter in een behoorlijk dichte substantie welke op potgrond lijkt maar bijna voelt als dunne klei. Daar stond mijn Zanthoxylum destijds ook in toen ik hem kocht bij Lodder. Daar is met een gieter bijna niet in te komen.

Vanwege die reden doe ik dit boompje zelf ook via een badje en de bladeren met een plantenspuit.


Als er niet door de bodem heen te komen is. Is het misschien tijd voor een nieuw (beter) substraat.


Daar heb je gelijk in Kobus, ware het niet dat ik dit boompje juist wil laten staan in deze grond, puur om te kijken hoe zich dit gaat gedragen. Een ander binnen boompje welke er naast staat, staat niet in de grond maar op lava en het is leuk om te zien wat het verschil is in water geven etc.

Volgend voorjaar gaat deze ook over op substraat.


Tja, ik zou dat toch niet doen. Als de aarde waar hij instaat niet goed is zou ik hem zo snel mogelijk in een goed substraat willen zetten.
Volgend voorjaar haalt hij msh niet.
Als het onderaan al niet goed zit, zal het erboven ook gene vetten worden, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63614

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Klopt Tom maar laten we niet vergeten dat deze is gekocht als oefenboompje op verzorgingsgebied etc. Kosten waren 9,50.

Let wel, ik doe mijn uiterste best om het boompje goed te verzorgen maar wil wel graag kijken wat de verschillen zijn. Grote kans dat ik zondag nog een paar van deze kleintjes koop en die zal ik wel gelijk verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63619

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik vind het een rare redenering.
Maar goed, als jij het zo wilt, elk zijn ding.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner wil 1e boompje kopen. 7 jaren 1 maand geleden #63636

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Vaak is het probleem van geen water opnemen, een van oppervlakte spanning. Veel mensen maken de fout met koud water te gieten. Gebruik lauw tot iets warm ( NIET heet uiteraard) water en het gaat een stuk beter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts