Onderwerp:

Palmatum stekken 7 jaren 1 week geleden #64528

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930

KobusKoops schreef :

Matje schreef : Ik denk zelf dat half verhout de beste kansen geeft.
Qua substraat voeg ik bij de acers altijd turf toe om het wat zuurder te houden. Ik weet niet of dat nu de truc was. Met de fijn gemixte akadama was de vochtigheid in ieder geval gemakkelijker goed te houden als met stekgrond.
Ik heb er ook nog een aantal later gemaakt van wat snoeiafval en die staan wel nog in stekgrond. Maar ik moet eens goed kijken wat dat geworden is.
Met stekgrond vind ik de vochtigheid altijd lastig, lang denk je dan het is nog vochtig, het is nog vochtig en dan ineens te droog. Gewoon lastiger te zien


Hoe vochtig zou het substraat moeten zijn volgens jou ? Moeilijk uit te leggen, maar kan je me een idee geven?

Zelf heb ik het substraat net zo vochtig als ik bij de boompjes heb. Dus zeker niet te nat. Is dan ook moeilijk bij FB, maar geel zand en tuingrond kan natuurlijk wel veel te nat.

Ik principe moet je, als de luchtvochtigheid goed hoog gehouden wordt, volstaan met 1x het sustraat goed nat te gooien en dagelijks ff sproeien. Het substraat moet vochtig zijn maar zeker niet te nat. Dus helpt mee de nieuwe worteltjes actief op zoeke te laten gaan naar vocht.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum stekken 7 jaren 1 week geleden #64530

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

KobusKoops schreef :

Matje schreef : Ik denk zelf dat half verhout de beste kansen geeft.
Qua substraat voeg ik bij de acers altijd turf toe om het wat zuurder te houden. Ik weet niet of dat nu de truc was. Met de fijn gemixte akadama was de vochtigheid in ieder geval gemakkelijker goed te houden als met stekgrond.
Ik heb er ook nog een aantal later gemaakt van wat snoeiafval en die staan wel nog in stekgrond. Maar ik moet eens goed kijken wat dat geworden is.
Met stekgrond vind ik de vochtigheid altijd lastig, lang denk je dan het is nog vochtig, het is nog vochtig en dan ineens te droog. Gewoon lastiger te zien


Hoe vochtig zou het substraat moeten zijn volgens jou ? Moeilijk uit te leggen, maar kan je me een idee geven?

Zelf heb ik het substraat net zo vochtig als ik bij de boompjes heb. Dus zeker niet te nat. Is dan ook moeilijk bij FB, maar geel zand en tuingrond kan natuurlijk wel veel te nat.


Ik geef het grondig water en wacht dan af. Zodra de bovenkant van de akadama duidelijk begint op te drogen( licht kleuren) dan woel ik voorzichtig de bovenlaag beetje om op een plek en als de droogte dieper zit dan geef ik water. Is het net onder de bovenlaag wel nog vochtig dan houd ik het extra in de gaten, zeker met droog zonnig weer
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum stekken 7 jaren 1 week geleden #64535

  • Rowdy van os
  • Rowdy van os's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 117
  • Ontvangen bedankjes 17
Wat leuk ik ben ze ook aan het stekken.
Hopen dat het wat wordt.
Op internet zag ik deze tips zie bijlage foto.

In juni ga ik er nog een paar stekken kijken wat beter lukt ik hoop alle twee eigenlijk wel.
Succes allemaal.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum stekken 7 jaren 1 week geleden #64548

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Ik heb ook een poging gewaagd met de takjes van mijn acer p. kashima, het is was naar mijn idee zonde om deze takjes weg te gooien. Ik heb ze in een hak groente potje met akadama en chileens spagnum. Het leek mij verstandig om ze met bladmest te stimuleren om dat ze zonder wortels geen voeding kunnen opnemen. Vraag me af of dit effect heeft op de wortel groei, iemand hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum stekken 6 jaren 11 maanden geleden #64972

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Nou zie ik een aantal stekjes bloemen vormen. Is het het beste om deze te verwijderen?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum stekken 6 jaren 1 maand geleden #72296

  • Rowdy van os
  • Rowdy van os's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 117
  • Ontvangen bedankjes 17

KobusKoops schreef : Om de kansen te verhogen heb ik ook van verschillende leeftijden genomen. Half verhoute, verhoute ( schat zo een 2 jaar oud) en in verschillende substraat. Mos, FB, geel zand, en tuingrond. Een deel daarvan staat in de groeitunnel. Ik zal posten als ik met worteltjes heb, en in welk substraat dat dan gelukt is ( hoop ik lol)



En is het nog wat geworden?
Bij mij hadden ze al met een paar weken de hoop al gegeven helaas.
Dit jaar zal ik het opnieuw moeten proberen.
Heb daarvoor clonex voor aangeschaft
Het is alleen om te proberen of het werkt.
Zal Dit weekend een stek nemen en ergens in mei en juli.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum stekken 6 jaren 1 week geleden #73156

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

Rowdy van os schreef :

KobusKoops schreef : Om de kansen te verhogen heb ik ook van verschillende leeftijden genomen. Half verhoute, verhoute ( schat zo een 2 jaar oud) en in verschillende substraat. Mos, FB, geel zand, en tuingrond. Een deel daarvan staat in de groeitunnel. Ik zal posten als ik met worteltjes heb, en in welk substraat dat dan gelukt is ( hoop ik lol)




En is het nog wat geworden?
Bij mij hadden ze al met een paar weken de hoop al gegeven helaas.
Dit jaar zal ik het opnieuw moeten proberen.
Heb daarvoor clonex voor aangeschaft
Het is alleen om te proberen of het werkt.
Zal Dit weekend een stek nemen en ergens in mei en juli.


Nee, heb het op allerlei manieren geprobeerd. Er was mij hier op het forum al verteld dat de kansen heel klein waren. Daarom heb ik het met meerdere Japanse esdoorn varianten geprobeerd. De knopjes kwamen allemaal uit, mooie blaadjes er aan. Maar na verloop van tijd vielen die er af. En geen enkel stekje had wortels. En ik had er echt veel. Ik waag mij er niet meer aan. Ik heb op geen enkele stek wortelstimulator gebruikt. Ik wens je veel succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Palmatum stekken 6 jaren 1 week geleden #73162

  • Rowdy van os
  • Rowdy van os's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 117
  • Ontvangen bedankjes 17

KobusKoops schreef :

Rowdy van os schreef :

KobusKoops schreef : Om de kansen te verhogen heb ik ook van verschillende leeftijden genomen. Half verhoute, verhoute ( schat zo een 2 jaar oud) en in verschillende substraat. Mos, FB, geel zand, en tuingrond. Een deel daarvan staat in de groeitunnel. Ik zal posten als ik met worteltjes heb, en in welk substraat dat dan gelukt is ( hoop ik lol)




En is het nog wat geworden?
Bij mij hadden ze al met een paar weken de hoop al gegeven helaas.
Dit jaar zal ik het opnieuw moeten proberen.
Heb daarvoor clonex voor aangeschaft
Het is alleen om te proberen of het werkt.
Zal Dit weekend een stek nemen en ergens in mei en juli.


Nee, heb het op allerlei manieren geprobeerd. Er was mij hier op het forum al verteld dat de kansen heel klein waren. Daarom heb ik het met meerdere Japanse esdoorn varianten geprobeerd. De knopjes kwamen allemaal uit, mooie blaadjes er aan. Maar na verloop van tijd vielen die er af. En geen enkel stekje had wortels. En ik had er echt veel. Ik waag mij er niet meer aan. Ik heb op geen enkele stek wortelstimulator gebruikt. Ik wens je veel succes.


Bedankt kobus.
Ik ga in ieder geval wel door met proberen
:lol:
Vorig jaar heb ik de zelfde problemen ondervonden.
Bladeren komen mooi uit en dan sterft het :(
Heb nu een stek staan in mijn verwarmde propogator in pure akadama rond de 21 graden.
Andere had ik in een klein onverwarmde kas staan met clonex maar geen spuitbus gebruikt van clonex wat mijn fout is geweest
Alles beschimmeld.
Er zou toch een weg moeten zijn om die mooie dingen te kunnen stekken met goed resultaat.:cheer:
Never give up :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum stekken 6 jaren 1 week geleden #73163

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930
het is niet voor niks dat Acers vaak geënt worden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum stekken 6 jaren 1 week geleden #73167

  • Rowdy van os
  • Rowdy van os's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 117
  • Ontvangen bedankjes 17

Marco buijsman schreef : het is niet voor niks dat Acers vaak geënt worden...


Dat is ook een vak apart zodat het niet zichtbaar is later.
Ik vind die dingen altijd zo lelijk als ze zijn gedaan blijft toch lang zichtbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren