Onderwerp:

In welke maanden snoeien/verpotten?? 6 jaren 10 maanden geleden #67732

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo allemaal

Ik ben nieuw op dit forum maar
Kan iemand mij alsjeblieft vertellen in welke MAANDEN ik bepaalde boomsoorten kan VERPOTTEN of SNOEIEN/BEDRADEN?

Ik heb nog erg jonge pre-boompjes, en ben nog erg onervaren in bonsai. Op internet staat zoveel verschillende meningen e.d.
Ik ben eigelijk op zoek naar een soort kalender zoals op deze site, alleen dan vollediger. Er staat hier bijvoorbeeld niet in wanneer naaldbomen, juniperussen coniferen en andere boomsoorten gesnoeid/ verpot mogen worden.


Ik heb zelf bijvoorbeeld o.a. een:

1. Prebonsai chamaecyparis pisifera boulevard die snoei en verpot (uit container) moet worden.
2. .sparren uit het bos, die dit jaar ineens mega lange en volgroeide scheuten heeft gekregen en echt gesnoeid moet worden
3 een paar juniperussen
4 beukenbosje.
5 taxussen
6 dennen

Wil iemand mij please antwoord geven over:

-in welke MAANDEN ik nog kan verpotten,snoeien? En wat ik NU (29 mei) nog kan doen aan mijn boompjes?? Ik heb zin om aan mijn boompjes te werken:)

Kan AUB iemand hier antwoord gven op mijn vraag? Alvast erg bedankt

Met vriendelijke groeten,

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

In welke maanden snoeien/verpotten?? 6 jaren 10 maanden geleden #67733

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Voor verpotten geldt hetzelfde als voor andere planten; dus als de plant in rust is. Bedraden kan als de tak verhout is..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

In welke maanden snoeien/verpotten?? 6 jaren 10 maanden geleden #67734

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
bedraden kan het hele jaar door (dus dit kan je doen), bij bladverliezende soorten is het gemakkelijker ze in de winter te bedraden en de draad groeit niet zo snel in.

Er is wel een warmere periode dus als je pre-bonsai moeten groeien is het toch beter om er af te blijven. Om dezelfde reden zou ik niet gaan verpotten: de planten hebben hun watertoevoer(wortels) nodig.
Verpotten doe je beter wanneer de plant het minst zijn wortels nodig heeft. Doe je dit voor de winter, dan moet je wel rekening houden dat de wortels ook gevoeliger zijn voor vorst. De "beste" periode voor de meeste soorten is net voor de plant "wakker komt" in de vroege lente.

Mild snoeien kan op veel planten ook, maar als de bonsai in opbouw is wordt er meestal niet veel gesnoeid tijdens het jaar.

Opgelet met dennen! Hierin zal je je even moeten verdiepen qua verpotten, handelingen,... ze zijn zeker wat gevoeliger hieraan.

En zin om aan boompjes te werken hebben we allemaal wel, maar soms loont geduld het meest! Ook na een handeling moet de plant kunnen "herstellen"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts